    Subject: Re: Mój silnik oleju nie pali....
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: Trybun <c...@j...ru>
    Date: Sun, 24 Feb 2019 13:26:45 +0100

    > Nie zgaduj tylko mysl. Jesli cylinder jest posmarowany olejem i pojawi sie w nim
    ogien i temperatura powyzej 2000 stopni Celsjusza to troche oleju sie spali czy nie
    spali? Caly sie nie spali bo warstwa bardzo cienka i od jednej strony chlodzona. Caly
    nie moze sie spalic bo tlok w gore by na sucho sie przemieszczal i po dziesieciu
    minutach nie bylo by pierscieni. Poza tym skad sie bierze czarny pigment w oleju?
    Swiezy olej jasno zolty do ciemno zoltego. Przepracowany od ciemno brazowego do
    czarnego. Jak bys rok gotowal w garnku olej silnikowy to dokad nie przypalisz czarny
    sie nie zrobi. Ten pigment to wegiel. Pierscienie zgarniajace sa tak zaprojektowane
    zeby spalony olej zgarnialy do miski olejowej. Na warstwie spalonego oleju
    pierscienie sie nie zuzywaja bo to co spalone to czasteczki wegla a konkretnie jego
    odmiany grafitu. Czasteczki w znaczeniu chemicznym. Grafit sliski bo z nim oleje i
    smary robia. Silnik na bardzo przepracowanym oleju jest trudny do zatarcia na
    panewkach bo wal slizga sie na oleju i dodatkowo graficie. Dlatego w literaturze
    fachowej napisali ze przez pierwszy tysiac kilometrow swiezy olej ma kiepskie
    wlasnosci smarne. Nabiera ich dopiero jak sie ubrudzi grafitem.

    Ale zdajesz sobie sprawę że tłoki lubią posiadać również i pierścienie
    zgarniające? Teoria nr 2 - klarowność oleju - mam diesla przy którym
    przebieg około 130tys km diagnosta określił jako fantastykę (bo to jego
    zdaniem przy takim roczniku jest to niemożliwe), mam nowszą brykę na
    benzynę, mało tego ma jeszcze dodatkowo gaz o przebiegu lekko ponad
    100tys. Pewnie wielce byś się zdziwił gdybym Ci pokazał próbki z
    bagnetów olejowych obu aut. Diesel - olej (po 2 latach od wymiany)
    prawie jak pozostałe nieużywane resztki w bańce - benzynka - wizualnie w
    kolorze przypomina smolę. Czy możemy z tego wyciągać jedyne daleko idące
    wnioski - moim zdaniem - NIE. Kolor oleju to pochodna wielu spraw, nie
    tylko samego przepracowania. Bo w benzynowcu wystarczy przejechać parę
    kilometrów po wymianie a wygląd jest gorszy niż po kliku latach
    przepracowanych w( moim) dieslu.

    Teoria nr 3, - na oleju przepracowanym silnik bardzo łatwo może się
    zatrzeć, ponieważ rzadka jego konsystencja sprawia że w obwodzie
    smarowania trudno utrzymać odpowiednie ciśnienie. Sąsiad w swoim Audi B1
    i nigdy nie wymienianym olejem uważał że w silniku siedzą skrzaty - przy
    pracy na wolnych obrotach pomrugiwała kontrolka oleju, włączał światła
    to kontrolka zapalała się na stałe. Wymieniłem mu olej i sprawa się
    wyjaśniła, a wszyscy, łącznie ze mną sądzili że auto nadaje się już
    tylko na złom.