  • Data: 2020-04-08 11:41:48
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Jak mówiłem - możliwości Baofenga na 5W zależą od warunków i
    > ukształtowania terenu. Przy 5W stojąc na wzgórzu nieraz rozmawiałem z
    > Krakowem z miejscowości oddalonej o 30 km. Innym razem udało mi się
    > przeprowadzić z tego samego miejsca łączność z Makowem Podhalańskim.
    > Dość często rozmawiałem przez przemienniki oddalone o dziesiątki
    > kilometrów. Innym razem wystarczyło wejść w dolinę, a zasięg
    > diametralnie się zmniejszał...

    No właśnie... na wzgórzu, przemienniki (czyli też anteny wysoko)... to
    zupełnie inna sytuacja, niż dwie wsie w dolinie, przedzielone górką :(

    Chyba, że na tej górce jest możliwość postawienia przemiennika, chociaż
    nie wiem, czy to jest legalne bez licencji (a i z licencją chyba trzeba
    mieć dodatkowe pozwolenie na stację automatyczną? I tak będę się niedługo
    dowiadywał, bo chcę postawić digipeater).

    Z drugiej strony bramka Free Radio Network na PMR podobno jest legalna,
    więc może?

    > Z tym pozwoleniem radio powinno się nadawać do takich zastosowań, o ile
    > tylko będzie się trzymało tych częstotliwości. Krótkofalarstwo to już
    > trochę bardziej skomplikowana sprawa dla kogoś, kto nigdy nie miał nic
    > wspólnego z łącznością radiową.

    Jak się wkręci, to może zrobi pozwolenie :) Wielu krótkofalowców zaczynało
    od CB (ja też).

    > Od niwelowania szumów jest squelch.

    Bardzo ubolewam nad tym, że na CB nigdy nie przyjął się CTCSS...