  • 1. Data: 2012-05-22 19:59:24
    Temat: Negistor
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    O tym panu mozna by dlugo, ale to mnie zaciekawilo

    http://jlnlabs.online.fr/cnr/negosc.htm

    Hm, nie mam 2N2222A ... ale cos mi sie to nie podoba - to sie powinno
    jak zenerka zachowywac.

    Czyzby przebicie lawinowe ?

    J.

  • 2. Data: 2012-05-22 20:23:47
    Temat: Re: Negistor
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, May 22, 2012, 7:59:24 PM, you wrote:

    > O tym panu mozna by dlugo, ale to mnie zaciekawilo
    > http://jlnlabs.online.fr/cnr/negosc.htm
    > Hm, nie mam 2N2222A ...

    To działa na wielu _starych_ tranzystorach.

    > ale cos mi sie to nie podoba - to sie powinno jak zenerka
    > zachowywac.

    Jak Zenerka zachowuje sie złącze E-B w kierunku zaporowym.

    > Czyzby przebicie lawinowe ?

    Nie do końca ale zjawisko prawdopodobnie podobne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-05-22 20:57:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
    Hello J.F,

    >To działa na wielu _starych_ tranzystorach.

    Stare tranzystory mam :-)

    Da sie to zmierzyc statycznie, czy trzeba LC ?

    >Jak Zenerka zachowuje sie złącze E-B w kierunku zaporowym.

    No to tu wlasnie jest zaporowo, a potem prad bazy wzmacnia
    tranzystor - inwersyjnie, ale jednak wzmacnia.

    J.

  • 4. Data: 2012-05-22 21:32:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, May 22, 2012, 8:57:28 PM, you wrote:

    > Stare tranzystory mam :-)
    > Da sie to zmierzyc statycznie, czy trzeba LC ?

    Da się mierzyć statycznie.

    > No to tu wlasnie jest zaporowo, a potem prad bazy wzmacnia
    > tranzystor - inwersyjnie, ale jednak wzmacnia.

    Ale to nie tłumaczy tak dużej ujemnej rezystancji dynamicznej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-05-23 08:52:56
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > No to tu wlasnie jest zaporowo, a potem prad bazy wzmacnia tranzystor -
    > inwersyjnie, ale jednak wzmacnia.

    Gdyby wystąpiło przebicie złącza E-B prąd popłynie w złączu BC - jak piszesz
    się zacznie wzmacniać, napięcie CE zacznie spadać, przebicie E-B zaniknie i
    abarot.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 6. Data: 2012-05-23 10:21:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ukaniu" napisał w wiadomości grup

    >Gdyby wystąpiło przebicie złącza E-B

    wystapi na pewno.

    >prąd popłynie w złączu BC - jak piszesz się zacznie wzmacniać,
    >napięcie CE zacznie spadać, przebicie E-B zaniknie i abarot.

    No wlasnie - tylko spodziewam sie braku bezwladnosci, wiec napiecie CE
    sie ustabilizuje, tak jak na diodzie zenera.

    Ale musze sprawdzic, moze te ladunki z kolektora jakos zaklocaja prace
    zlacza EB i faktycznie jest efekt.

    P.S. Co do zenerek - te na wyzsze napiecia (>~6V) pracuja na przebiciu
    lawinowym, i ponoc daje sie zaobserwowac na oscyloskopie piloksztaltne
    napiecie, wystarczy zblokowac zenerke niewielkim kondensatorem. Ale to
    efekt "dynamiczny".

    J.

  • 7. Data: 2012-05-24 09:03:32
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Ale musze sprawdzic, moze te ladunki z kolektora jakos zaklocaja prace
    > zlacza EB i faktycznie jest efekt.

    Hmm, dopiero teraz zauważyłem, że to faktycznie ma ujemną rezystancję. Tu
    musi być jakiś kruczek z ładunkami i grubością obszaru bazy.
    Wcześniej przypuszczałem, że występuje jakaś niestabilność wynikająca ze
    wzmocnienia.

> [...]
    > lawinowym, i ponoc daje sie zaobserwowac na oscyloskopie piloksztaltne
    > napiecie, wystarczy zblokowac zenerke niewielkim kondensatorem. Ale to

    Czegoś takiego się właśnie w tym przypadku spodziewałem, powiększonego o
    wpływ pojemności złączowych kręcących fazą.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz