  • Data: 2018-11-21 20:32:06
    Temat: Re: Niezmienniki pętli
    Od: g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 20 listopada 2018 14:38:53 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Nie przekonują mnie. Jeśli je rozumiem, to typy zależne pozwalają związać warunki
    między parametrami i wartością zwracaną z funkcji. Fajnie, ale to nie wyczerpuje
    tematu, bo jest jeszcze stan (również globalny), który też mogę chcieć związać takimi
    warunkami.

    Nie wiem, czy to wyczerpuje temat, ale na pewno jest
    przykładem czegoś, co zwiększa ilość rzeczy, które możemy
    statycznie powiedzieć o naszym programie.

    Tutaj jest prezentacja o tym, w jaki sposób typy zależne
    umożliwiają wyrażanie błędów w programach (na przykładzie
    Heartbleed, przy użyciu Liquid Haskell):
    https://www.youtube.com/watch?v=YByOdE-YUwY

    > Co więcej, takie warunki nie muszą mieć związku z typami - np. jedna metoda w
    obiekcie może "obiecać" inne warunki końcowe, niż inna metoda, a przecież nie jest
    tak, że typ obiektu jest różny w różnych metodach. Takie ograniczenie już na poziomie
    terminologii wskazuje, że typy zależne to domena jakiejś niszy językowej (w
    szczególności języków funkcjonalnych), więc od razu ma dla mnie ograniczoną
    stosowalność.

    Ja nie jestem co do tego przekonany. Tzn. mnie się to też
    nie wydaje naturalne, ale często "naturalność" to po prostu
    kwestia przyzwyczajenia.

    > Potrzebny jest inny formalizm. Pre- i post-conditions wydają się być bardziej
    niekonfliktowym mechanizmem, tzn. możliwym do zastosowania bez niepotrzebnych
    ograniczeń.

    Jest też język ATS (trochę protoplasta Rusta), który
    ma system "typów liniowych" służących do wyrażania twierdzeń
    o poprawności korzystania z zasobów. Ale wydaje się raczej
    trudny do używania:
    https://www.youtube.com/watch?v=zt0OQb1DBko