    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Norma EN 60601 i urządzenie zasilane z kompa...
    Date: Tue, 24 Nov 2009 11:33:07 +0100

    Konop schrieb:

    > No tak, ale testy to drugi etap, najpierw konstrukcja musi być OK.
    > Urządzenie z pojedynczą izolacją bez uziemienia też mogą przejść
    > pomiary, choć nie będą zgodne z normą...

    > Ale gdzie ma być to gniazdo? Na urządzeniu, w pomieszczeniu??

    > No wiec ten problem rozwiązałoby zakupienie zasilacza EN 60601...
    > wiadomo, przetestować trzeba całość, ale jeśli to będzie jedyny punkt
    > podłączenia do sieci, to jego parametry nie powinny zależeć od
    > urządzenia podłączonego pod USB ;)...

    > Szczerze mówiąc, to nie wiem czy aż tak bardzo się to różni ;)... W
> [...]

    1. W pomieszczeniu musi być niezależne gniazdo zerowania ochronnego,
    wtedy możesz podłączyć odpowiednim przewodem z obudową. Czyli gniazda z
    obu stron.
    2. Oczywiście, jak masz zasilacz wg EN60601 to masz ustrojstwo
    "bezpieczne", bo żadne z napięć po stronie pacjenta nie przekracza 42V.
    Ale uwaga: reszta podłączona do tego komputera nie może mieć kontaktu z
    brzydkim światem zewnętrznym. Znaczy monitor też musi być wg EN60601.
    Może okazać się łatwiejsze w sensie normy pociągnięcie zasilania
    monitora z kompa.
    3. U nas urządzenie zasilane jest przez USB przez izolowaną przetwornicę
    5V -> +- 12V. Mamy na wszelki wypadek możliwość załączania przetwornicy
    po nagocjacji (przez bit bang FT232R), ale chwilowo jest przełączona
    jumperem na stałe. Chodzi o to, że urządzenie pobiera z USB 200mA na
    dzień dobry (400mA max) i przekracza specyfikacje USB, ale komputer, na
    którym testujemy olewa to serdecznie. W wersji finalnej urządzenie
    będzie załączane przez komputer dopiero po negocjacji.
    4. Testy izolacji itp robimy bez komputera. Do testów normalnych
    bierzemy dowolny komputer, ale mierzone jest wyłącznie nasze ustrojstwo.

    Waldek