  • 1. Data: 2009-11-23 16:37:05
    Temat: Norma EN 60601 i urządzenie zasilane z kompa...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Może ktoś już przerabiał ten temat - urządzenie zasilane z kompa
    (powiedzmy, że z USB), które ma być urządzeniem medycznym. Musi mieć
    metalową konstrukcję. Wprawdzie może dałoby się zamknąć je później w
    plastik, ale po co??

    Jak to ugryźć od strony normy EN60601... Do urządzenia dochodzi
    tylko 5V, w sumie pacjent nie powinien się stykać z częściami
    metalowymi, więc ogólnie bezpiecznie. Ale normy "zadowolić" trzeba ;)...
    Urządzenie samo w sobie nic nie zrobi, musi być podłączone do komputera.
    Ale czy komputer PC jest źródłem napięcia bezpiecznego SELV? To pewnie
    zależy od zasilacza ;)...

    No OK, przyjmijmy, że nie jest... może zrobić to urządzenie w klasie
    I izolacji ;)... ale czy kabelek USB podłączany do komputera wystarczy
    jako uziemienie urządzenia, czy nie??

    Może mimo wszystko najprościej będzie dać FT232 i zaizolować dwa
    sygnały (TxD i RxD) oraz zasilanie jakaś przetwornicą??

    Może ktoś przerabiał tego typu temat i podpowie jak ten problem
    najlepiej ugryźć...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2009-11-23 18:34:16
    Temat: Re: Norma EN 60601 i urządzenie zasilane z kompa...
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop wrote:

> [...]
    > sygnały (TxD i RxD) oraz zasilanie jakaś przetwornicą??
    >
    > Może ktoś przerabiał tego typu temat i podpowie jak ten problem

    Gryzłem i gryzę:-).

    Po pierwsze komputer musi mieć zasilacz wg EN60601, jak nie ma (normalne nie
    mają), to musisz mieć odpowiednią izolację. Konkretnie zaizolować
    ustrojstwo.
    Ja mam obudowę plastikową, więc jeden problem odpada. Mam FT232R, za tym
    sprzegi optyczne na 4kV, zasilanie przez przetwornice z taka sama izolacja.
    Zamiast FT232 i sprzegow na RSsie mozna dac sprzeg na USB. Sa takowe
    Motoroli. Uziemienie, o ile potrzebne, musisz podlaczyc bezposrednio do
    urzadzenia (odpowiednie gniazdo)

    Waldek
    ogonki mi w polowie ugryzlo, sorry

  • 3. Data: 2009-11-23 18:56:11
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Gryzłem i gryzę:-).
    > Po pierwsze komputer musi mieć zasilacz wg EN60601, jak nie ma (normalne nie
    > mają), to musisz mieć odpowiednią izolację. Konkretnie zaizolować
    > ustrojstwo.

    OK, a jeśli zasilacz zgodny z EN60601, klasa I, to czy można uznać 5V z
    USB za bezpieczne i się już niczym innym nie przejmować?? Moim zdaniem
    tak - traktujemy układ i komputer jako jedno urządzenie, które składa
    się m.in. z kabla ;)...

> [...]
    > Zamiast FT232 i sprzegow na RSsie mozna dac sprzeg na USB. Sa takowe
    > Motoroli. Uziemienie, o ile potrzebne, musisz podlaczyc bezposrednio do

    Sądzę, że sprzęg na USB będzie dużo droższy, a taki FT232 mi wystarczy
    ;)... A o co chodzi z tymi odpowiednimi gniazdami?? Chodzi o to, że nie
    mogę wykorzystać kompa jako uziemienie, tylko muszę wprost połączyć
    obudowę z uziemieniem instalacji elektrycznej, tak?? A są jakieś
    konkretne złącza do tego?? Z tego, co wyczytałem, takie połączenie
    powinno być zrobione "na stałe", czyli pewnie nikt nieuprawniony nie
    powinien tego odłączać, przez to urządzenie staje się nieprzenośne :(...

    Pozdrawiam
    Konop

    PS Te bariery na 4kV to spełniają wymogi pojedynczej czy też
    podwójnej/wzmocnionej izolacji?? Pytam, bo konkretnych wartości jeszcze
    nie wyczytałem... Trzeba kupować jakieś specjalne układy zgodne z
    EN60601, czy dowolne, które spełniają wymagania??

  • 4. Data: 2009-11-23 19:57:06
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop wrote:

> [...]
    > USB za bezpieczne i się już niczym innym nie przejmować?? Moim zdaniem
    > tak - traktujemy układ i komputer jako jedno urządzenie, które składa

    Tak, to jest jedno urzadzenie, ale musisz je kompletnie przetestowac.

> [...]
    > powinno być zrobione "na stałe", czyli pewnie nikt nieuprawniony nie
    > powinien tego odłączać, przez to urządzenie staje się nieprzenośne :(...

    Mam probki tych sprzegow, ale jeszcze nie probowalem. Kosztuja cos kolo 5EUR
    za sztuke/1000, porownywalne do FT232 + sprzegi. Ale osobiscie tez wole
    klasyke :-).
    Polaczenie z uziemieniem moze byc rozlaczalne, ale tylko tam pracowac, gdzie
    jest gniazdo uziemienia (zoltozielone)

> [...]
    > nie wyczytałem... Trzeba kupować jakieś specjalne układy zgodne z
    > EN60601, czy dowolne, które spełniają wymagania??

    Musi miec zwiekszona izolacje. Normalne sa na 2.5kV. Dodatkowo musisz uwazac
    na pojemnosci miedzy siecia, a reszta urzadzenia. Na tym wykladaja sie
    wszystkie normalne zasilacze PCtow. O ile mnie skleroza nie myli, to ma byc
    nie wiecej, niz 1.5pF. To samo miedzy kazda faza i masa.

    My idziemy inna droga: urzadzenie ma byc podlaczalne do dowolnego komputera
    (na ogol laptop), dlatego przelozylem izolacje na strone za konwerterem. USB
    jest po "goracej stronie", cala reszta jest izolowana. Ale moj dingens jest
    tez podlaczony galwanicznie do pacjenta, wiec i tak wiekszy problem.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-11-23 20:33:37
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Tak, to jest jedno urzadzenie, ale musisz je kompletnie przetestowac.

    No tak, ale testy to drugi etap, najpierw konstrukcja musi być OK.
    Urządzenie z pojedynczą izolacją bez uziemienia też mogą przejść
    pomiary, choć nie będą zgodne z normą...

    > Polaczenie z uziemieniem moze byc rozlaczalne, ale tylko tam pracowac, gdzie
    > jest gniazdo uziemienia (zoltozielone)

    Ale gdzie ma być to gniazdo? Na urządzeniu, w pomieszczeniu??

> [...]
    > wszystkie normalne zasilacze PCtow. O ile mnie skleroza nie myli, to ma byc
    > nie wiecej, niz 1.5pF. To samo miedzy kazda faza i masa.

    No wiec ten problem rozwiązałoby zakupienie zasilacza EN 60601...
    wiadomo, przetestować trzeba całość, ale jeśli to będzie jedyny punkt
    podłączenia do sieci, to jego parametry nie powinny zależeć od
    urządzenia podłączonego pod USB ;)...

> [...]
    > jest po "goracej stronie", cala reszta jest izolowana. Ale moj dingens jest
    > tez podlaczony galwanicznie do pacjenta, wiec i tak wiekszy problem.

    Szczerze mówiąc, to nie wiem czy aż tak bardzo się to różni ;)... W
    kwestia świadomości i odpowiedzialności na pewno.. ale według normy?? Do
    jakiś szczególnych różnic jeszcze nie dotarłem ;)... u Ciebie elektroda
    dotyka ciała pacjenta. U mnie obudowa może dotykać ciała pacjenta (choć
    na 99% tak się nie stanie ;P)... .
    Co do "dowolnego komputera"... jak to z tym jest?? Sam pisałeś, że
    trzeba kompletne urządzenie przetestować... To jak Wy testujecie Wasze
    bez komputera?? Nie wiem, jak u Was jest z zasilaniem (macie zewnętrzny
    zasilacz, czy z USB bierzecie prąd?). Ale normalnie każą testować z
    docelowym zasilaczem :/... nie można potem sprzedawać z innym zasilaczem
    :(... u mnie komputer będzie zasilał całość, to jak mógłbym testować to
    osobno?? Chyba,że Wasze urządzenie ogólnie rzecz biorąc może pracować
    bez PCta, to co innego ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-11-24 10:33:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop schrieb:

> [...]
    > :(... u mnie komputer będzie zasilał całość, to jak mógłbym testować to
    > osobno?? Chyba,że Wasze urządzenie ogólnie rzecz biorąc może pracować

    1. W pomieszczeniu musi być niezależne gniazdo zerowania ochronnego,
    wtedy możesz podłączyć odpowiednim przewodem z obudową. Czyli gniazda z
    obu stron.
    2. Oczywiście, jak masz zasilacz wg EN60601 to masz ustrojstwo
    "bezpieczne", bo żadne z napięć po stronie pacjenta nie przekracza 42V.
    Ale uwaga: reszta podłączona do tego komputera nie może mieć kontaktu z
    brzydkim światem zewnętrznym. Znaczy monitor też musi być wg EN60601.
    Może okazać się łatwiejsze w sensie normy pociągnięcie zasilania
    monitora z kompa.
    3. U nas urządzenie zasilane jest przez USB przez izolowaną przetwornicę
    5V -> +- 12V. Mamy na wszelki wypadek możliwość załączania przetwornicy
    po nagocjacji (przez bit bang FT232R), ale chwilowo jest przełączona
    jumperem na stałe. Chodzi o to, że urządzenie pobiera z USB 200mA na
    dzień dobry (400mA max) i przekracza specyfikacje USB, ale komputer, na
    którym testujemy olewa to serdecznie. W wersji finalnej urządzenie
    będzie załączane przez komputer dopiero po negocjacji.
    4. Testy izolacji itp robimy bez komputera. Do testów normalnych
    bierzemy dowolny komputer, ale mierzone jest wyłącznie nasze ustrojstwo.

    Waldek

  • 7. Data: 2009-11-24 17:17:45
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > 1. W pomieszczeniu musi być niezależne gniazdo zerowania ochronnego,
    > wtedy możesz podłączyć odpowiednim przewodem z obudową. Czyli gniazda z
    > obu stron.

    Nie widziałem po prostu takich "dedykowanych" gniazd, stąd moje pytania
    ;)...

> [...]
    > brzydkim światem zewnętrznym. Znaczy monitor też musi być wg EN60601.
    > Może okazać się łatwiejsze w sensie normy pociągnięcie zasilania

    O masakra :/... monitor według EN60601... co by było, gdybyśmy drukarkę
    potrzebowali?? :P...

> [...]
    > którym testujemy olewa to serdecznie. W wersji finalnej urządzenie
    > będzie załączane przez komputer dopiero po negocjacji.

    Do włączania nie wystarczy wyjście POWER_ENABLE dostępne na magistrali
    CBUS?? :)...

    > 4. Testy izolacji itp robimy bez komputera. Do testów normalnych
    > bierzemy dowolny komputer, ale mierzone jest wyłącznie nasze ustrojstwo.

    Hmmm... trochę nie rozumiem jak na przykład mierzy się emisję samego
    ustrojstwa ;P... A poza tym - mógłbyś podać gdzie szukać przetwornic
    izolujących. Pisałeś wcześniej, że macie takie na 4kV, a ja takich nie
    znalazłem w "normalnych" sklepach elektronicznych :/... jak byś mógł
    podzielić się też czym izolujecie sygnały, to byłoby super!! ADuM1201
    chyba nie styknie :P... ale spoko, rozumiem, że to Twoja praca (nie
    robisz tego dla hobby) i nie musisz się chcieć dzielić tego typu
    informacjami - jak coś, to nie będę mieć pretensji :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-11-24 18:05:01
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop schrieb:

    > Nie widziałem po prostu takich "dedykowanych" gniazd, stąd moje pytania
    > ;)...

    > O masakra :/... monitor według EN60601... co by było, gdybyśmy drukarkę
    > potrzebowali?? :P...

    to masz problem. Lepiej zrobić izolację ustrojstwa i mieć spokój.
    Muszę jeszcze sprawdzić w innym urządzeniu (nie moim), które jest w
    obudowie metalowej. O ile się nie mylę, są tam różne masy, połączone ze
    sobą opornikiem 10MOhm/4kV.
    Aha, jest jeszcze inne rozwiązanie, które zrobiliśmy w maszynce podobnej
    do twojej. Znaczy komputer z wbudowanymi kartami PCI i hełmem
    podłączonym do tego komputera. Nawiasem mówiąc można toto zobaczyć w
    History Channel w jakimś trailerze. Rosyjski kosmonauta z naszym
    ustrojstwem na głowie. A rozwiązanie jest proste: piszesz w instrukcji
    obsługi, że wszelkie urządzenia, które są podłączane do twojego aparatu
    muszą być przez ciebie dopuszczone do tego celu, a wszystko inne jest
    zabronione. Odpowiedzialność przerzucasz na użytkownika ;-).

    > Do włączania nie wystarczy wyjście POWER_ENABLE dostępne na magistrali
    > CBUS?? :)...

    Wyystarczyłby, ale Zleceniodawca (z dużej litery bo duży ;-)) chce, by
    ustrojstwo było zdalnie kompletnie wyłączalne, więc zrobiliśmy to tak ;-)

> [...]
    > robisz tego dla hobby) i nie musisz się chcieć dzielić tego typu
    > informacjami - jak coś, to nie będę mieć pretensji :)...

    Po prostu jest podłączone napięcie 2.5kV między wejścia elektrod, a
    "gorącą stronę", czyli kabelek USB. Dlatego mamy obudowę plastikową,
    choć w środku dużo analogowej techniki. Są też badania niszczące: do
    wejść elektrod są podawane impulsy WN. Urządzenie może się rozkraczyć,
    ale nie ma prawa pojawić się napięcie na elektrodach, o ile impedancja
    wyjściowa (w tym przypadku) jest niska. Prąd przez pacjenta, o ile mnie
    skleroza nie myli, nie może przekroczyć 100 mikroA.

    Co do tajemnic, to tutaj nie za dużo. To, że nasze ustrojstwo działa
    nieekranowane, z CMRR > 120dB i nie przeszkadza mu >>100V różnicy
    potencjałów między elektrodami a masą to tak ;-). A nawet działa, jak
    masa nie jest podłączona do pacjenta, czyli tylko na wejściach różnicowych.

    Przetwornice są największym problemem. Kupujemy w Traco bezpośrednio.
    Mają dość średni wybór, ale sprzedają też na sztuki, więc jest dobrze
    ;-). Wleź na stronę www.tracopower.com i poszukaj serii THI 2M, THB3,
    THP3 i THB6. My stosujemy THB 3, bo pracuje od 4.5V, a USB ma czasem
    trochę mniej niż ustawa przewiduje. Aha, uważaj na start przetwornicy.
    Jak masz za miękkie napięcie, to przetwornica nie zaskoczy dobrze i
    ciągnie ile wlezie. Myśmy dali kondensator 1000 mikro na wyjściu USB
    coby przechwycić impuls prądowy (ok. 3A przez kilka ms), inaczej host
    USB potrafi wyłączyć zasilanie.

    Izolację sygnałów mamy po stronie RS232 sprzęgami optycznymi na 4kV.
    Tego na szczęście jest jeszcze trochę. Najpierw chciałem dać ADUM4160
    jako izolację bezpośrednio na USB, ale w sumie nie ma to sensu, dlatego
    cały układ wejściowy (FT232R, przetwornica, załączanie przetwornicy
    "nogą" FT232R) jest po stronie "gorącej", a izolacja optyczna jest na
    wyjściu RS FT232R dwoma sprzęgami optycznymi (typu nie pamiętam,
    musiałbym grzebać w kompie kolegi). Reszta ustrojstwa: część cyfrowa na
    3.3V (2 procesory serii MSP430) i analogowa (+- 12V) jest połączona z
    masą pacjenta.

    Waldek

  • 9. Data: 2009-11-24 23:08:28
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > 1. W pomieszczeniu musi być niezależne gniazdo zerowania ochronnego,
    > wtedy możesz podłączyć odpowiednim przewodem z obudową. Czyli gniazda z
    > obu stron.

    BTW: Jak wygląda takie gniazdo w ścianie?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2009-11-25 09:40:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Adam Dybkowski schrieb:

    > BTW: Jak wygląda takie gniazdo w ścianie?

    nie mam w robocie aparatu, zrobiłbym zdjęcie. Ale to ło jest do
    obejrzenia. Do gniazd pasują wtyki bananowe, oraz specjalne wtyki fi
    chyba 10mm, z dziurą na bolec.
    http://www.prosu.de/index.php?cat=Potentialausgleich
    dose

    Tutaj jest adapter do gniazda SchuKo, ale toto chyba niezgodne z EN60101:
    http://www.iteco.it/de/grounding_accessories.html

    Jak się nie chce (albo nie może) nic izolacyjnego zrobić, to pozostaje
    transformator izolacyjny odpowiedniej mocy.

    Waldek