    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Norma EN 60601 i urządzenie zasilane z kompa...
    Date: Tue, 24 Nov 2009 19:05:01 +0100

    Konop schrieb:

    > Nie widziałem po prostu takich "dedykowanych" gniazd, stąd moje pytania
    > ;)...

    > O masakra :/... monitor według EN60601... co by było, gdybyśmy drukarkę
    > potrzebowali?? :P...

    to masz problem. Lepiej zrobić izolację ustrojstwa i mieć spokój.
    Muszę jeszcze sprawdzić w innym urządzeniu (nie moim), które jest w
    obudowie metalowej. O ile się nie mylę, są tam różne masy, połączone ze
    sobą opornikiem 10MOhm/4kV.
    Aha, jest jeszcze inne rozwiązanie, które zrobiliśmy w maszynce podobnej
    do twojej. Znaczy komputer z wbudowanymi kartami PCI i hełmem
    podłączonym do tego komputera. Nawiasem mówiąc można toto zobaczyć w
    History Channel w jakimś trailerze. Rosyjski kosmonauta z naszym
    ustrojstwem na głowie. A rozwiązanie jest proste: piszesz w instrukcji
    obsługi, że wszelkie urządzenia, które są podłączane do twojego aparatu
    muszą być przez ciebie dopuszczone do tego celu, a wszystko inne jest
    zabronione. Odpowiedzialność przerzucasz na użytkownika ;-).

    > Do włączania nie wystarczy wyjście POWER_ENABLE dostępne na magistrali
    > CBUS?? :)...

    Wyystarczyłby, ale Zleceniodawca (z dużej litery bo duży ;-)) chce, by
    ustrojstwo było zdalnie kompletnie wyłączalne, więc zrobiliśmy to tak ;-)

    > Hmmm... trochę nie rozumiem jak na przykład mierzy się emisję samego
    > ustrojstwa ;P... A poza tym - mógłbyś podać gdzie szukać przetwornic
    > izolujących. Pisałeś wcześniej, że macie takie na 4kV, a ja takich nie
    > znalazłem w "normalnych" sklepach elektronicznych :/... jak byś mógł
    > podzielić się też czym izolujecie sygnały, to byłoby super!! ADuM1201
    > chyba nie styknie :P... ale spoko, rozumiem, że to Twoja praca (nie
    > robisz tego dla hobby) i nie musisz się chcieć dzielić tego typu
    > informacjami - jak coś, to nie będę mieć pretensji :)...

    Po prostu jest podłączone napięcie 2.5kV między wejścia elektrod, a
    "gorącą stronę", czyli kabelek USB. Dlatego mamy obudowę plastikową,
    choć w środku dużo analogowej techniki. Są też badania niszczące: do
    wejść elektrod są podawane impulsy WN. Urządzenie może się rozkraczyć,
    ale nie ma prawa pojawić się napięcie na elektrodach, o ile impedancja
    wyjściowa (w tym przypadku) jest niska. Prąd przez pacjenta, o ile mnie
    skleroza nie myli, nie może przekroczyć 100 mikroA.

    Co do tajemnic, to tutaj nie za dużo. To, że nasze ustrojstwo działa
    nieekranowane, z CMRR > 120dB i nie przeszkadza mu >>100V różnicy
    potencjałów między elektrodami a masą to tak ;-). A nawet działa, jak
    masa nie jest podłączona do pacjenta, czyli tylko na wejściach różnicowych.

    Przetwornice są największym problemem. Kupujemy w Traco bezpośrednio.
    Mają dość średni wybór, ale sprzedają też na sztuki, więc jest dobrze
    ;-). Wleź na stronę www.tracopower.com i poszukaj serii THI 2M, THB3,
    THP3 i THB6. My stosujemy THB 3, bo pracuje od 4.5V, a USB ma czasem
    trochę mniej niż ustawa przewiduje. Aha, uważaj na start przetwornicy.
    Jak masz za miękkie napięcie, to przetwornica nie zaskoczy dobrze i
    ciągnie ile wlezie. Myśmy dali kondensator 1000 mikro na wyjściu USB
    coby przechwycić impuls prądowy (ok. 3A przez kilka ms), inaczej host
    USB potrafi wyłączyć zasilanie.

    Izolację sygnałów mamy po stronie RS232 sprzęgami optycznymi na 4kV.
    Tego na szczęście jest jeszcze trochę. Najpierw chciałem dać ADUM4160
    jako izolację bezpośrednio na USB, ale w sumie nie ma to sensu, dlatego
    cały układ wejściowy (FT232R, przetwornica, załączanie przetwornicy
    "nogą" FT232R) jest po stronie "gorącej", a izolacja optyczna jest na
    wyjściu RS FT232R dwoma sprzęgami optycznymi (typu nie pamiętam,
    musiałbym grzebać w kompie kolegi). Reszta ustrojstwa: część cyfrowa na
    3.3V (2 procesory serii MSP430) i analogowa (+- 12V) jest połączona z
    masą pacjenta.

    Waldek