    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Allegro się popsuło
    Date: Tue, 6 Jun 2017 20:37:45 +0200

    On 6/6/2017 8:01 PM, Mario wrote:
    > Piszesz od lat na grupie, raczej z sensem, więc założyłem ze zajmujesz
    > się tym zawodowo.

    Zawodowo to jestem programistą.

    > To ja już nie wiem co myśleć :(

    Nic nie myśl. Najzwyczajniej w świecie raz na jakiś czas zajmuje sie
    elektroniką profesjonalnie robiąc bądź projektując jakieś urządzenie.
    Życia mało na zajmowanie się jednym i drugim na raz. Wybrałem
    programistę, ale przynajmniej w dziedzinie elektroniki.

    > węglowego, czy piny nie są utlenione bo facet sprzedaje zapasy z czasów
    > zimnej wojny.

    Takie zapasy mają czasem sens dla amatora. Swego czasu kupiłem za groszę
    zestaw kilkuset rezystorów mocy, sadząc po wyglądzie, poniemieckich lub
    średniwiecznych. Nie wszadzę ich w profesjonalny projekt, ale
    kilkanascie wykorzystałem tu i tam do prototypów. Nie widze nic złego w
    kupowaniu starych elementów jeśli mają konkurencyjna cenę. Tylko że
    prawda jest taka że mało który sprzedawca ma takie. Prawie wszystkie to
    nówki prosto od producenta. Zerknij na allegro, wiele sklepów z
    elektronika ma ogromny asortyment i najzwyczajniej w świecie śladowe
    marże idąc w ilość.

    > często się tam zaopatrujesz (nie mówię wyłącznie). No i nadal mnie dziwi
    > dlaczego ktoś zajmujący się elektroniką na poważnie (nie zawodowo),
    > traktuje allegro jako istotne źródło zaopatrzenia.

    Bo są rzeczy niedotepne w TME. Przykładowo ATMegi były w cenach
    zaporowych. PICów nie moglem się doprosić przez rok. Była masa złaczek,
    ale nie tych co chcialem (w dodatku popularnych przecież jak mało co).
    Itd. Problem z TME jest w tym że nie mają wszystkiego [1] i jakoś nie do
    końca trafiają w mój profil. Zmuszony jestem więc korzystac z kilku
    źrodeł, jednym z nich jest allegro. Szacuje że jakies 40% podzespołów z
    tego miejsca ściągam, często w taki sposób że kupując kilka dupereli u
    kogoś dokupuje kilka innych, niepotrzenych dupereli które akurat znajde
    u niego w absurdalnie niskiej cenie.

    > Czyli kupowałeś na allegro próbki

    STM32 jest podrabiany. AtMega podobno też. Ale nie, nie kupowałem
    podróbek ponieważ to nie były podróbki ani próbki. TME miał (ma?) ceny z
    kosmosu na wiele półprzewodników. Swego czasu cena procesora który
    wybralem w prototypie, małego SAM7S skoczyła z dnia na dzień o jakieś
    300%. I planuj tu długofalowo ...

    > i przyczyniłeś się do tego, że
    > ważniejsze firmy odcięły Polskę od programu próbek. Dziękuję.

    Nie, ponieważ nie kupuje w sklepach mających 1 szukę. Prawde mówiąc jak
    mam kupic uC to kupuje od razu 10 sztuk choć potrzebuje jedną. Innymi
    słowy to NIE mogły być próbki jeśli ktoś ma w ofercie 1000 sztuk i
    sprzedaje. Może to uczciwa cena, najzwyczajniej. Atmega kosztuje
    powiedzmy 10zł. To samo chcąc kupić u duzego dostawcy może miec cenę
    dowolną, np. 100zł. I ktoś kupuje. Może cena nie gra roli.

    [1] Ciekawostka: rozmawiam z kolega który siedzi przed kompem i
    projektuje elektonikę. Mają nakaz używania podzespołów z 3 sklepów i nie
    wolno wkładać niczego z zewnątrz poza nimi. Efektem czego ich projekty
    to najczesciej zły procesor do zadania, złe złacza, złe wszystko. Taka
    firma. Trochę smutne.