  • 1. Data: 2014-10-10 14:50:24
    Temat: Re: [OT] OMG!
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Wysyłam jako nowe (z tym samym tematem) bo serwer odmawia przyjęcia
    normalnie zrobionej odpowiedzi (że jakaś linijka za długa).

    wiadomości news:1272172752.20141010142534@pik-net.pl.invalid...

    > Mam spore wątpliwości co do bezpieczeństwa transformatora montowanego
    > bezpośrednio na metalu. W bezpośrednim sąsiedztwie uzwojeń nie powinno
    > być dużej powierzchni blachy ze względu na prądy wirowe.

    Nie zawsze sprawność jest najważniejszym parametrem.
    Na wierchu jest wtórne, które powinno być od pierwotnego wystarczająco
    odizolowane,
    Ale zwarcie na wtórnym może prowadzić do pożaru.

    > Dziwi brak filtra przeciwzakłóceniowego na wejściu 230V AC. Użyto
    > gniazda wymagającego przewodu ochronnego a nie ma połączenia styku w
    > gnieździe z czymkolwiek a przecież obudowa ma elementy metalowe
    > dostępne dla użytkownika...

    Sam fakt metalowej obudowy nie oznacza, że musi być ona uziemiona,
    Raczej bym przypuszczał (nie chce mi się teraz szukać tych linków z początku
    wątka), że nie jest zagwarantowane podwójne umocowanie przewodów AC, co przy
    pojedynczym uszkodzeniu może doprowadzić do zetknięcia jednego z nich z
    obudową.
    Nie sądzę, aby urządzenie miało jakieś problemy z EMC, ale z RoHS, WEEE
    pewnie ma.

    Tylko, że to jest trochę w bok od głównego kierunku dyskusji: Dlaczego jak
    ktoś potrafi znaleźć nabywcę na coś takiego to dlaczego mu zakazywać
    (zakładając, że urządzenie spełnia wymagania, choć co do tych wymagań to
    poza bezpieczeństwem uważam, że są kompletnie bez sensu wygórowane - po jaki
    gwint mam zbierać od producenta każdego elementu deklaracje RoHS i dlaczego
    nie wolno mi jak bozia przykazała polutować cyną z Pb).
    P.G.

  • 2. Data: 2014-10-10 15:11:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, October 10, 2014, 2:50:24 PM, you wrote:

    > Wysyłam jako nowe (z tym samym tematem) bo serwer odmawia przyjęcia
    > normalnie zrobionej odpowiedzi (że jakaś linijka za długa).

    Referencje. W niektórych edytorach da się ręcznie poprawić... Opslok
    powinien to zrobić sam...

    > Nie zawsze sprawność jest najważniejszym parametrem.
    > Na wierchu jest wtórne, które powinno być od pierwotnego wystarczająco
    > odizolowane,
    > Ale zwarcie na wtórnym może prowadzić do pożaru.

    Prądy wirowe mogą doprowadzić do przegrzania izolacji lokalnie.

    > Sam fakt metalowej obudowy nie oznacza, że musi być ona uziemiona,

    Nie można używać oprzyrządowania z przewodem uziemiającym bez łączenia
    tego przewodu. Jeśli urządzenia traktować jako urządzenie drugiej
    klasy izolacji, to nie wolno stosować przewodu przyłączeniowego z PE,
    bo automagicznie urządzenie wylatuje z drugiej klasy.

> [...]
    > pojedynczym uszkodzeniu może doprowadzić do zetknięcia jednego z nich z

    Te przewody często mają podwójną izolację. Ale to już zależy od
    producenta.

    > Nie sądzę, aby urządzenie miało jakieś problemy z EMC, ale z RoHS, WEEE
    > pewnie ma.

    Filtry służą nie tylko zabezpieczeniu otoczenia przez zakłóceniami ale
    też wnoszeniu do sygnały zakłóceń z sieci energetycznej. Pojemność
    między uzwojeniami transformatora jest bardzo duża i brak dławika
    skompensowanego powoduje, że wszelkie trzaski z sieci energetycznej są
    słyszalne :(

> [...]
    > gwint mam zbierać od producenta każdego elementu deklaracje RoHS i dlaczego
    > nie wolno mi jak bozia przykazała polutować cyną z Pb).

    Nie chodzi o zakaz. Chodzi o wykorzystywanie niewiedzy i wprowadzanie
    w błąd, co wyczerpuje znamiona art. 286 §1 k.k. Wczytaj się w treść
    tego zapisu - zrozumiesz.

    Ci ludzie to kupują, bo nie wiedzą, że są wpuszczani w maliny. Tak
    samo jak emeryci kupują garnki a jak się robi dym na takim garnkowym
    spotkaniu, to jeszcze od emeryta można w ryj dostać.
    Podobny proceder jest stosowany w bardzo wielu przekrętach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-10-10 20:05:36
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:
> [...]
    > klasy izolacji, to nie wolno stosować przewodu przyłączeniowego z PE,
    > bo automagicznie urządzenie wylatuje z drugiej klasy.

    Tu się mylisz. Urządzenie w drugiej klasie izolacji może mieć złącze
    uziemiające stosowane ze względu na zakłócenia radioelektryczne. Tyle że
    chyba korowody z zaliczeniem tego do drugiej klasy izolacji są spore.

    --
    Darek

  • 4. Data: 2014-10-11 01:22:15
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> wrote in message
    RoMan Mandziejewicz pisze:
> [...]

    uziemiające stosowane ze względu na zakłócenia radioelektryczne. Tyle że
    chyba korowody z zaliczeniem tego do drugiej klasy izolacji są spore.

    Ale tylko wtedy, gdy tego "zlacza uziemniajacego" nie uziemnia sie. :) tzw:
    polaczenie wyrownawcze nieuzienmione.
    http://archiwum.ciop.pl/6686 literka - 'd'.

    Korowody wynikaja z tego, xe takie urzadzenie mozna uzywac wylacznie w
    pomieszczeniu z podloga i scianami izolacyjnymi, (na tzw. izolowanym
    stanowisku). Jednoczesnie na takim stanowisku nie wolno uzywac urzadzen I klasy
    ochronnosci.

    Autorowi wzmacniacza radzil bym, powrocic do wersji bateryjnej - (2 x 6F22).

  • 5. Data: 2014-10-11 13:03:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Magnus Elephantus" <m...@n...dot> napisał w wiadomości

> [...]
    > klasy ochronnosci.
    >
    > Autorowi wzmacniacza radzil bym, powrocic do wersji bateryjnej - (2 x

    Nie neguję, że pewnie jest coś, co zabrania zastosowania takiego gniazdka do
    urządzenia klasy II (czy ono spełnia wymogi klasy II to osobny temat), ale
    nie widzę wynikającego z faktycznego bezpieczeństwa argumentu zabraniania
    przedłużenia przewodu zerowego ze ściany o ten 1m w kablu zasilającym.
    P.G.

  • 6. Data: 2014-10-11 23:07:15
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "Piotr Gałka" <p...@c...pl> wrote in message

> [...]
    > widzę wynikającego z faktycznego bezpieczeństwa argumentu zabraniania
    > przedłużenia przewodu zerowego ze ściany o ten 1m w kablu zasilającym.

    Istotnie, w przwodzie zasilajacym moze byc. Jesli jest odizolowany lub
    niedostepny, tak jak pozostale przewody robocze.

  • 7. Data: 2014-10-13 00:18:46
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Magnus Elephantus pisze:
> [...]
    > stanowisku). Jednoczesnie na takim stanowisku nie wolno uzywac urzadzen I klasy

    Niekoniecznie. Jeżeli zewnętrzna obudowa spełnia wszystkie wymagania
    drugiej klasy izolacji, a podłączenie przewodu PE służy tylko zebraniu
    zakłóceń z wewnętrznego, dostatecznie dobrze izolowanego (druga klasa)
    ekranu - to wszystko gra, można używać swobodnie - tylko każdy szczegół
    trzeba mieć dokładnie udokumentowany...

    > Autorowi wzmacniacza radzil bym, powrocic do wersji bateryjnej - (2 x 6F22).

    Najprościej - koszt zakupu stosownych norm (w razie kontroli warto je
    mieć na miejscu) wystarczy na kilkadziesiąt lat kupowania baterii 5F22.

    --
    Darek