    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
    Date: Wed, 6 Nov 2013 14:49:10 +0100
    Sender: r...@n...agh.edu.pl
    <l56b31$4kf$1@speranza.aioe.org> <op.w50nkge9n0u1o8@moj>
    <l57p2g$m6k$1@mx1.internetia.pl> <l58q1v$4ng$1@node1.news.atman.pl>
    <1otwdz5ujfeif.esobtww2jnsh$.dlg@40tude.net>
    <l5922d$djq$1@node1.news.atman.pl> <l5973m$6i7$1@mx1.internetia.pl>
    <l5afi9$dhj$1@usenet.news.interia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5avbg$gdm$1@usenet.news.interia.pl> <l5b4a2$hhh$1@node1.news.atman.pl>
    <l5ban8$8lo$1@usenet.news.interia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5c1fe$i1a$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5dbn1$t8o$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5dgbf$s5t$1@usenet.news.interia.pl>

    Hello Adam,

    Wednesday, November 6, 2013, 2:31:22 PM, you wrote:

    > Tak na szybko: "Nowoczesne Zabawki", "Między zabawą a chemią", "Między
    > zabawą a fizyką" - one też szybko weszły "na indeks", zostały wycofane z
    > księgarni, później ponownie wyszły w wersjach już "poprawionych" - tak
    > już z połowę cieńsze :(

    Bez przesady - w Nowoczesnych Zabawkach było tyle bajek, że nawet po
    poprawkach było to jedno wielkie źródło nieszczęść i nieporozumień :(

    > Zresztą teraz już nie ma gdzie kupić zdecydowanej większości rzeczy
    > opisywanych w tych książkach, jak choćby gliceryny, waleriany, HNO3,
    > HCl, H2SO4.
    > Nawet dawniej popularny, "wszędzie" dostępny KNO3 - czyli saletra
    > potasowa, używana oficjalnie ;) jako nawóz, albo główny składnik nawozów
    > typu NPK, teraz ma już inny skład.
    > Ale jak ktoś chce postrzelać, to wystarczy cukier, trochę KMnO4 - czyli
    > nadmanganianu potasu (używanego swego czasu do farb, do bielenia czy do
    > prania), może nieco siarki, jakaś mąka, parę innych drobiazgów i można
> [...]

    Pył aluminiowy, KMnO4, odrobina siarki (albo i nie), troche papieru i
    sznurka i zapałki "sztormówki" jako zapalniki. Ale to niebezpieczna
    zabawa - temperatura sporo powyżej 1000 stopni.

    --
    Best regards,
    RoMan