  • 1. Data: 2013-11-03 18:23:36
    Temat: Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Witam.

    Jako, ze elektronika nie jest tym co robie na codzien, to poleglem na czyms
    co samemu trzeba wykombinowac.

    Idea jest taka. Pod tv podpiety jest dysk na usb. Dysk jest uzywany od
    wielkiego dzwonu, wiec nie chce aby krecil sie caly czas. Kazde uruchomienie
    tv staruje dysk i zanim sie go uspi troche czasu minie.

    Wymyslilem podpiecie dysku przez hub usb z wylacznikiem. Ok, jest prosciej,
    nie trzeba podpinac kabla pod dysk, wystarczy pstrykanc wylacznikiem. Ale o
    ile sie wlaczy, to niekoniecznie bedzie sie pamietalo zeby wylaczyc.

    Dalej byl pomysl z przyciskiem chwilowym, ktory uruchamia tyrystor, a ten
    wsadzonny w miejsce wylacznika przewodzi do czasu zaniku napiecia. Dzialalo
    idealnie, poza tym, ze na tyrystorze jest spadek napiecia 0.6V i z 5V
    dostepnych na usb robi sie 4,4V i dysk nie startuje.

    Kolejny pomysl to wsadzienie mosfeta na 5V, ktory bylby wysterowany przez
    tyrystor.
    Doszedlem do tego ale niezbyt to dziala. Przy podlaczeniu ze schematu mosfet
    jest otwarty w polowie, na wyjsciu mam 2,.V.
    Po dotknieciu bramki pacem otwiera sie caly.

    http://img543.imageshack.us/img543/8454/8bwi.png

    Chcialbym prosic o pomoc, jak to mozna zmienic aby wysterowac podtrzymanie
    przewodzenia mosfeta do czasu zaniku napiecia?

    pozdro
    Tmek

  • 3. Data: 2013-11-03 19:13:26
    Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Dobra, tamto bylo bez sensu.
    Zmienilem tak http://img15.imageshack.us/img15/5103/l98x.png

    Teraz o ile tyrystor odpala, zdaje sie w pelni mosfeta, to przed
    pstryknieciem mam caly czas ok 2V ktore przechodzi na huba.
    Podpiecie bramki tr do masy przez opornik nie zmienia tego stanu. Opornik
    2k.

    Tmek

  • 4. Data: 2013-11-03 21:18:56
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Ostatecznie w ten sposob dziala to tak jak chcialem
    http://img850.imageshack.us/img850/3213/qlfc.png

    Ale nadal jest problem z napieciem przepuszczanym przez T1 przed wlaczeniam
    S1
    Przy braku obciazenia za tranzystorem jest okolo 1.6V.

    Po dodaniu R2 nie jazy sie juz dioda w hubie i komp nie zglasza zepsutego
    urzadzenia usb, przez to napiecie ponizej 2V.
    Mimo to podczas podpiecia kabla do kompa i pojawieniu sie napiecia usb 5V
    przez moment dioda mignie i scalak huba wysyla jakies smieci a komp zglasza
    popsute urzadzenie usb. Nie przeszkadza to w niczym pozniej.

    Co zrobic zeby zatkac calkowicie T1 do czasu wcisniecia przycisku?
    Nadal jest tu problem.

    pozdro
    Tmek

  • 5. Data: 2013-11-04 09:37:18
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 03.11.2013 o 21:18 Tmek <T...@d...ek> pisze:

> [...]
    > popsute urzadzenie usb. Nie przeszkadza to w niczym pozniej.
    >
    > Co zrobic zeby zatkac calkowicie T1 do czasu wcisniecia przycisku?
    Przekombinowałeś trochę, tyrystor ma pewnie za duży prąd upływu i dlatego
    otwiera tranzystor. Narysowałem ci proste rozwiązanie
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ef75140990ec82e2
    .html
    musisz kupić przekaźnik z cewką na 5V i dwoma niezaleznymi stykami np taki
    http://mselektronik.pl/przekazniki/sygnalowe/przekaz
    nik-sygnalowy-1-25a-5v-2st-przela-pbf-x10sz.html
    lub taki
    http://mselektronik.pl/przekazniki/sygnalowe/przekaz
    nik-sygnalowy-2a-5v-2st-przelaczne-pbf-x10s.html
    Podłaczasz jak na rysunku.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 6. Data: 2013-11-04 10:13:49
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    >musisz kupić przekaźnik z cewką na 5V i dwoma niezaleznymi stykami np taki
    No to pięknie.
    Pytający użył MOSFETa, który doskonale nadaje się do tego zastosowania.
    Nie wiem tylko po co tam tyrystor.
    Rozłączyć można kondensatorem na bramce.
    Na to proponujesz zamianę na przekaźnik?
    Toż to porażka. W całym telewizorze, hubie i twardym dysku już
    od lat nie stosuje się styków.
    Z prostych powodów:
    Są drogie (już nawet nie, bo złom jest po 30 gr za kilogram) i zawodne.
    Przecież niedługo (albo już i pewnie słusznie) ludzie będą chcieli załączyć
    ten dysk zdalnie ze smartfona po Wi-Fi.
    Jedyny pozorny plus to taki, że każdy rozumie jak działa kawał druta
    nawiniętego na rdzeń,
    który przyciąga kotwę.
    Ja tak samo rozumiem, jak działa Bicykl z pedałami na przednim kole.
    A przecież wygodniej jest jak pedały są na łańcuchu,
    połączone z tylnym kołem.
    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2013-11-04 10:15:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
> [...]
    > zglasza popsute urzadzenie usb. Nie przeszkadza to w niczym pozniej.
    >
    > Co zrobic zeby zatkac calkowicie T1 do czasu wcisniecia przycisku?

    Nigdy się na poważnie nie bawiłem tyrystorami.
    Myślałem, że to jakiś mały tyrystorek a tu takie coś:
    http://www.nxp.com/documents/data_sheet/BT148_SERIES
    .pdf

    Tyrystor 4A użyty do sterowania bramki MOSa:
    www.semiconductors.com.pl/web/pliki/spd21n05.pdf
    która potrzebuje (IGSS) typowo 10nA to niecodzienny pomysł.
    Element sterujący ma wydajność 400000000 razy większą niż potrzeba.

    Nie wiem jaka jest upływność takiego tyrystora z wiszącą bramką. Ta
    upływność może powodować wystąpienie na rezystorze 2k2 jakiegoś napięcia, a
    tranzystor już przy 1,2V ma prawo przepuścić 40uA. Aby na 1M powstało 1V
    wystarczy 1uA który tranzystor da przy jeszcze mniejszym napięciu bramki.

    Przypuszczam, że zmniejszając 2k2 i może wstawiając jakiś rezystor między
    bramkę tyrystora a jego katodę da się jeszcze trochę poprawić sytuację.

    Ale tak czy siak zamiast tyrystora użyłbym jakiegoś przerzutnika HCT
    resetowanego jakimś RC w momencie włączania zasilania i przełączanego
    przyciskiem.
    P.G.

  • 8. Data: 2013-11-04 10:34:10
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    > No to pięknie.
    > Pytający użył MOSFETa, który doskonale nadaje się do tego zastosowania.
    > Nie wiem tylko po co tam tyrystor.
    > Rozłączyć można kondensatorem na bramce.

    Nie chcialem przekaznika i dlatego wlasnie zastosowalem mosfeta.
    Tyrystor wg zamierzen ma podtrzymywac raz wlaczony uklad do momentu zaniku
    napiecia na wejsciu usb. Pojawieniu sie napiecia zostanei wylaczony do czasu
    naisniecia przycisku. Wiec nie ma potrzeby rozlaczania tylko pozbycia sie
    tego co przepuszcza zapewne ryrystor na mosfeta zanim odpale tyrystor.

    Tmek

  • 9. Data: 2013-11-04 10:43:49
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1383556550@news.chmurka.net...
    > Nigdy się na poważnie nie bawiłem tyrystorami.
    > Myślałem, że to jakiś mały tyrystorek a tu takie coś:
    > http://www.nxp.com/documents/data_sheet/BT148_SERIES
    .pdf

    Akurat taki dostalem i zastosowalem. Fizycznie duzy nie jest bo to wersja
    smd.
    Obudowa taka sama co mosfeta.

> [...]
    >
    > Przypuszczam, że zmniejszając 2k2 i może wstawiając jakiś rezystor między
    > bramkę tyrystora a jego katodę da się jeszcze trochę poprawić sytuację.

    Ok, dzieki, potestuje ten trop..

    Mialem jeszce taki pomysl zeby wstawic zenera miedzy bramke T1 a tyrystor.
    Czy to pomysl bez sensu?

    > Ale tak czy siak zamiast tyrystora użyłbym jakiegoś przerzutnika HCT
    > resetowanego jakimś RC w momencie włączania zasilania i przełączanego
    > przyciskiem.

    Jak dla mnie to na razie za wysoki pulap. Chcialem najprosciej i stad
    wydawalo mi sie, ze tyrystor sam w sobie posiadajac juz potrzeba
    funkcjonalnosc bedzie ok.

    pozdrawiam
    Tmek

  • 10. Data: 2013-11-04 10:49:45
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    >http://mselektronik.pl/przekazniki/sygnalowe/przeka
    znik-sygnalowy-1-25a-5v-2st-przela-pbf-x10sz.html
    znik-sygnalowy-2a-5v-2st-przelaczne-pbf-x10s.html
    >Podłaczasz jak na rysunku.

    Przekaznika ze wzgledu na wymiary i zapotrzebowanie na prad chcialem uniknac
    i dlatego poszedlem w mosfeta.

    Odpowiedz nizej poradzono mi zeby sprobowac zmniejszyc prad uplywu dajac
    rezystor miedzy bramke a katode tyrystora.
    Zobacze co to da i czy pomoze. Mialem tez pomysl z zenerem przed bramka
    tranzystora, ale nie wiem czy to cos da.

    pozdro
    Tmek