    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
    <l56b31$4kf$1@speranza.aioe.org> <op.w50nkge9n0u1o8@moj>
    <l57p2g$m6k$1@mx1.internetia.pl> <l58q1v$4ng$1@node1.news.atman.pl>
    <1otwdz5ujfeif.esobtww2jnsh$.dlg@40tude.net>
    <l5922d$djq$1@node1.news.atman.pl> <l5973m$6i7$1@mx1.internetia.pl>
    <l5afi9$dhj$1@usenet.news.interia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5avbg$gdm$1@usenet.news.interia.pl> <l5b4a2$hhh$1@node1.news.atman.pl>
    <l5ban8$8lo$1@usenet.news.interia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5c1fe$i1a$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5dbn1$t8o$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <l5dgbf$s5t$1@usenet.news.interia.pl>
    Date: 06 Nov 2013 14:13:58 GMT

    Pan Adam napisał:

    > Tak na szybko: "Nowoczesne Zabawki", "Między zabawą a chemią", "Między
    > zabawą a fizyką" - one też szybko weszły "na indeks", zostały wycofane
    > z księgarni, później ponownie wyszły w wersjach już "poprawionych" -
    > tak już z połowę cieńsze :(

    Pamiętam kilka wydań "Nowoczesnych zabawek" -- różnice nie były aż
    tak wielkie. W jednym był schemat radiotelefonu, takiego zwykłego
    walkie-talkie. Ocenzurowano go w jakiś dziwaczny sposób, usunięto
    trochę oporników ustalających punkty pracy tranzystorów stopnia m.cz.
    Zaznaczono to jakimiś urywającymi się przerywanymi liniami, a pod
    schematem była informacja gdzie można znaleźć kompletny rysunek.

    > Zresztą teraz już nie ma gdzie kupić zdecydowanej większości rzeczy
    > opisywanych w tych książkach, jak choćby gliceryny, waleriany, HNO3,
    > HCl, H2SO4.

    W "Nowoczesnych zabawkach" było bardzo dużo zabawnych tekstów. Można
    było na przykład przeczytać, że laser jest bardzo łatwo wykonać domowymi
    metodami. Wystarczy wziąć pręt rubinowy o podanej długości z dobrze
    oszlifowanymi końcami, a do tego dopasować ksenonową lampę błyskową
    o spiralnie wygiętej rurze. Do tego kondensatory elektolityczne
    połaczone w baterie -- tu wyjaśnienie, że można je wymontować ze
    starych odbiorników radiowych, ale jeszcze lepsze będą te od lamp
    fotograficznych. Dla tych, którym się nie udało na strychu odnaleźć
    takiej pały rubinowej, na pocieszenie proponowano wykonanie modelu
    lasera z pleksiglasu.

    > Nawet dawniej popularny, "wszędzie" dostępny KNO3 - czyli saletra
    > potasowa, używana oficjalnie ;) jako nawóz, albo główny składnik
    > nawozów typu NPK, teraz ma już inny skład.

    W spożywczym widziałem taką do peklowania miąs.

    > Ale jak ktoś chce postrzelać, to wystarczy cukier, trochę KMnO4
    > - czyli nadmanganianu potasu (używanego swego czasu do farb, do
    > bielenia czy do prania)

    Nadmanganian potasu, to w ogóle podstawa! Roztwór trzyma się w kuwecie.
    Jeszcze tylko waciki w naczyniu autoklaw, szpulka catgutu -- i można
    prowadzić praktykę młodej lekarki na rubieży. Parapet też jest ważny.

    Jarek

    --
    W co się bawić? W co się bawić?
    Daleka pora na pytanie to, czy bliska,