  • Data: 2017-12-26 23:16:42
    Temat: Re: [OT] Szerokie horyzonty
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 12/26/2017 9:12 PM, Marek wrote:
    > Żyjesz w błędzie poznawczym. Efekt placebo *już* współcześnie się nie
    > wiąże tylko z efektem psychicznym.

    "In 1955, Henry K. Beecher proposed that placebos could have clinically
    important effects.[22][23] This view was notably challenged when, in
    2001, a systematic review of clinical trials concluded that there was no
    evidence of clinically important effects, except perhaps in the
    treatment of pain and continuous subjective outcomes.[23] The article
    received a flurry of criticism,[24] but the authors later published a
    Cochrane review with similar conclusions (updated as of 2010).[25] "

    Może też warto sięgnąć do tej publikacji z 2001 roku:

    "We found little evidence in general that placebos had powerful clinical
    effects. Although placebos had no significant effects on objective or
    binary outcomes, they had possible small benefits in studies with
    continuous subjective outcomes and for the treatment of pain. Outside
    the setting of clinical trials, there is no justification for the use of
    placebos."

    I tej z 2010:

    "We did not find that placebo interventions have important clinical
    effects in general. However, in certain settings placebo interventions
    can influence patient-reported outcomes, especially pain and nausea,
    though it is difficult to distinguish patient-reported effects of
    placebo from biased reporting. The effect on pain varied, even among
    trials with low risk of bias, from negligible to clinically important.
    Variations in the effect of placebo were partly explained by variations
    in how trials were conducted and how patients were informed."

    Pech, nie? Ani jednego wyleczenia raka czy czyraka.

    Niestety nie mam dostepu do nowszych publikacji, nie mam tez ochoty
    tracić życia na czytanie entuzjastów od placebo bo ani się obejrze a
    wdepnę w publikacje antyszczepionkowców. Zapodaj jakąś istotną która
    eksponuje błedy poznawcze wikipedii oraz obydwu powyższych.

    Bo placebo jest akuratnie dośc rozsadnie zdefiniowane i dośc rozsadnie
    są opisywane przypadki pozytywnego wpływu na zdrowie w trywialnych
    przypadkach, zawsze związanych z psychiką. Ale raka dalej nie leczy,
    nawet czyraka nie wyleczy. Troche bida, nie? A już wielu myslalo że
    będzie równie skuteczne co homeopatia... oh wait ...