  • 21. Data: 2022-10-27 02:27:50
    Temat: Re: Obudowa do NVMe SSD
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-26, PiteR <e...@f...pl> wrote:
    > in <news:63589882$0$461$65785112@news.neostrada.pl>

    > to jak w laptopie można używać sata i nvme?
    > np dell 7280

    Zobacz https://www.atpinc.com/blog/m.2-connector-guide-for-
    SSDs

    Przypisanie dla M-key, piny 59-66: PCIe x4/SATA/SMBus

    Zresztą z samego wstępu do art. o czym się często zapomina:
    The M.2 specification covers multiple Host Interface solutions including:

    PCI Express (PCIe)
    Serial Peripheral Interface (SPI)
    High-Speed Inter-Chip (HSIC)
    SuperSpeed Inter-Chip (SSIC)
    Mobile PCIe (M-PCIe)
    Universal Serial Bus (USB)
    Secure Digital Input Output (SDIO)
    Universal Asynchronous Receiver/Transmitter (UART)
    Pulse Code Modulation / Inter-IC Sound (PCM/I2S)
    Inter-Integrated Circuit (I2C)
    System Management Bus (SMBus)
    Serial ATA (SATA)
    DisplayPort (DP)

    Czyli w sumie można traktować m.2 jako takie mini-pcie z dodatkami. A
    skoro mamy tu pcie to już można cudować.

    Aprops mPCIe, to też często czyta się np. w specyfikacji płyty, że jest
    dedykowane wyłącznie do wifi/BT. Zachęcam do eksperymentów. Mam na
    jednym itx mobo asusa tego typu kontroler SATA
    https://i.ebayimg.com/images/g/2JEAAOSwgMFhOhzR/s-l4
    00.jpg w tamim
    właśnie złączu do wifi i działa porównywalnie ze stadardowym SATA. To
    jakby komuś bardziej standardowych portów zabrakło.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2022-10-27 12:44:58
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 paź 2022 o 01:28, Marcin Debowski pisze:

> [...]

    NVMe PCIe x2 ma 2 wcięcia/klucze.
    NVMe PCIe x4 ma 1 wcięcie/klucz.
    SATA ma 2 wcięcia/klucze -- takie, jak NVMe PCIe x2.

    > ZCW i Nvme i SATA mogą mieć jedno lub 2 (B, M keys). Tam jest taki burdel,

    Wg mnie jest tam porządek.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2022-10-27 12:45:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Oct 2022 12:07:19 +0200 (GMT+02:00), Eneuel napisał(a):

    > RadoslawF
    >
    >: Dysku sata nie włożysz do gniazda na
    >: NVME.Odwrotnie (dysk nvme do gniazda
    >: m.2/sata) włożysz ale nie zadziała
    >
    > Dysk SATA ma dwa wcięcia; dysk NVMe ma dwa (PCIe x2) wcięcia albo
    > jedno (PCIe x4) wcięcie, dlatego dysk SATA można włożyć do
    > gniazda NVMe, ale niekoniecznie dysk NVMe można włożyć do gniazda
    > SATA.

    Wcięć (kluczy) jest więcej:

    https://www.kingston.com/unitedkingdom/pl/ssd/ssd-fa

    a tam [Informacje o dyskach SSD M.2] -> [Co oznaczają poszczególne klucze
    modułu] oraz [Co daje zastosowanie obydwu...]

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2022-10-27 12:47:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 paź 2022 o 12:45, Adam pisze:

    > Wcięć (kluczy) jest więcej:

    W dyskach m.2?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 25. Data: 2022-10-27 12:47:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Oct 2022 12:45:10 +0200, Adam napisał(a):

    > Wcięć (kluczy) jest więcej:
    >
    > https://www.kingston.com/unitedkingdom/pl/ssd/ssd-fa
    >
    > a tam [Informacje o dyskach SSD M.2] -> [Co oznaczają poszczególne klucze
    > modułu] oraz [Co daje zastosowanie obydwu...]

    Jeszcze:

    https://proline.pl/?n=przewodnik-ssd-pci-express-msa
    ta-sata-express-wyjasniamy-roznice

    https://proline.pl/?n=dyski-ssd-czyli-jak-wybrac-naj
    lepszy-dysk

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2022-10-27 13:21:31
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 paź 2022 o 12:07, Eneuel pisze:

> [...]
    > jedno (PCIe x4) wcięcie, dlatego dysk SATA można włożyć do
    > gniazda NVMe, ale niekoniecznie dysk NVMe można włożyć do gniazda
    Mój Acer z Intelem (kupiony w lutym 2017 r.) ma slot M.2 z jednym
    kluczem -- jakby pod dysk NVMe PCIe x4, choć ów slot jest ponoć
    dedykowany tylko :) dyskom SATA, czyli dyskom z dwoma kluczami.

    Przed laty prezentowałem na tej grupie korespondencję z supportem
    Acera. Support ów zawzięcie twierdził, że do tego (nie ma miejsca
    na pomyłkę -- wykluczają ją dokładne opisy oraz nr seryjny) można
    skutecznie wstawić tylko :) dysk SATA w slot M.2 -- dysk NVMe nie
    jest obsługiwany w slocie M.2 a problem leży w sprzęcie, więc nie
    ma mowy o upgradach itp...

    Slot M.2 w tym lapku ma jeden klucz, ale obsługuje tylko 2 linie PCIe.
    (czyli mógłby mieć dwa klucze -- wówczas nie wstawiłbym w ten slot
    dysku NVMe x4)

    W tym slocie mam dysk NVMe PCIe x4 pracujący na 2 liniach PCIe.
    Ten laptop nie ma więcej wolnych linii PCIe.

    -=-

    Podobnie z Acerem na Athlonie -- mam w nim dysk NVMe x4
    pracujący na 2 liniach PCIe. Tu ciekawostka:

    - soft pod W10 pokazuje PCIe 1.0 x2,
    ale
    szybkość PCIe 3.0 x2, czyli 1.6 GB/s

    - soft pod W11 pokazuje różne tryby x2,
    ale
    szybkość PCIe 3.0 x2, czyli 1.6 GB/s.

    Taki laptop (z innym NVMe) odesłałem do sprzedawcy (X-kom) gdyż soft
    pod W11 pokazywał różne tryby x2 i różne szybkości -- skokowo zmieniała
    się szybkość pomiędzy: 400 MB/s, 800 MB/s i 1600 MB/s.

    Laptop jest qpiony wraz z W11S ('S' to nie 'starter', ale 'security')
    lecz na co dzień pracuje pod kontrolą W10 położonym na HDD z MBR.

    Najpierw (w odesłanym lapku) był dysk NVMe WD,
    teraz jest serwerowy (startowy) dysk NVMe Samsunga.

    -=-

    W11 położony na HDD z MBR też potrafi pracować.
    Żywcem wyjęty HDD GPT z Acera na Athlonie pracował w Acerze na Intelu.
    Na dysku tym był klon dysku SSD, na którym zainstalował się W11S tuż po
    kupnie odesłanego Acera...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 27. Data: 2022-10-27 20:48:45
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 paź 2022 o 20:56, PiteR pisze:

    > Zgaduję, że dysk m2 sata jako, że ma dwa wycięcia wejdzie do każdego
    > gniazda a dysk nvme ma jedno wycięcie

    Dysk NVMe PCIe x4 ma jedno; slot M.2 pod SATA może nie mieć żadnego
    klucza -- może nie mieć żadnej wYpustki.

    > i do gniazda sata nie wejdzie bo drugi key mu nie pozwoli?

    Dysk NVMe PCIe z dwoma kluczami (dwoma wcięciami) nie może hulać
    na 4 liniach PCIe. (chyba brak mu metalu/pinów do tych 4 linii PCIe)

    Nie każdy 2.5" dysk SATA jest na AHCI (niedawno zdechły Fujitsu-Siemens
    zezwalał na 2.5" dysk SATA bez AHCI -- ustawiało się to w BIOSie, więc
    wiem z dobrego źródła; początkowo zainstalowałem tam WXP bez AHCI;
    po przestawieniu w BIOSie z IDE na AHCI ten system nie mógł pracować
    bez stosownych korekt, czyli bez dokładki sterowników AHCI) i **ponoć**
    nie każdy dysk M.2 PCIe hula na NVMe...

    Proszę o zweryfikowanie (i zdecydowanie nieżyczliwe ocenienie)
    tej ostatniej informacji.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.w

  • 28. Data: 2022-10-27 21:16:40
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 25 Oct 2022 10:16:18 +0100
    doszła do mnie wiadomość <X...@1...0.0.1>
    od PiteR <e...@f...pl> :
    >in <news:tj7s9j$pjm$1$m4rkiz@news.chmurka.net>

    >fajosko

    Są kieszonki uniwersalne, Sata/Nvme:
    https://www.silverstonetek.com/en/product/info/stora
    ge/TS16/

    Na koniec zagadka, czy może ktoś znalazł kieszeń, w której zadziała
    dysk Plextor M6e M.2?
    https://www.goplextor.com/Product/Detail/M6e(A)%20M.
    2%202280#/Features
    Nawiasem mówiąc, świetny dysk dla posiadaczy starszego sprzętu - ma
    własny bios, więc w adapterze powinien zadziałać na starych trupach ze
    złączen Pci-e.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 29. Data: 2022-10-27 21:36:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/10/2022 21:49, Adam wrote:
    > Orico M2PV-C3

    Orico, inny co prawda, kupiony. Dyski widzi. Transfery takie, jakie
    powinny być. Jakoś wykonania lepsza w Baseusie (ale Baseus to M.2/Sata).

    Chyba zainstaluje na tym jakiegoś linuxa i zobaczymy czy niszczy dane,
    jak chińska ;)

  • 30. Data: 2022-10-28 01:44:08
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Oct 2022 21:36:48 +0200, heby napisał(a):

> [...]
    > powinny być. Jakoś wykonania lepsza w Baseusie (ale Baseus to M.2/Sata).
    >
    > Chyba zainstaluje na tym jakiegoś linuxa i zobaczymy czy niszczy dane,

    Ja przez pewien czas (może 2 tygodnie, może ze 3) męczyłem na nim maszyny
    wirtualne - i linuksowe i windowsowe z serwerem SQL.
    Linux jest znany z tego, że gania po dysku, jak musi. Windows jest znany z
    tego, że wprost przeciwnie ;)
    Zwłaszcza z silnikiem SQL, na którym działa kilka baz danych.

    Nie zauważyłem żadnego problemu, w SMART przybył wyłącznie licznik
    motogodzin.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam