  • 11. Data: 2009-04-06 13:30:37
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Mon, 06 Apr 2009 07:30:16 +0200
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale one to juz od dawna stosuja - regenerative braking.

    > Jak nie zacisniesz klockow, tylko przelaczysz silnik elektryczy w tryb
    > pradnicy, to wiekszosc pojdzie w akumulatory..

    No na tyle to jeszcze sam wpadłem, tylko jedno HALO: hamowanie kręcącą
    się prądnicą jest pewnie mało efektywne. Albo musiałaby mieć niemałe
    gabaryty...

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 12. Data: 2009-04-06 13:32:09
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygl?da od ?rodka?
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Mon, 6 Apr 2009 00:05:34 +0200
    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Przy napędzie elektrycznym, to jest jeszcze możliwość, ze silnik
    > elektryczny zamieniony w prądnicę napędzaną hamowanymi kołami zwróci
    > energię do akumulatora.

    Ale wciąż pozostaje kwestia, że przy dzisiejszym rozwoju motoryzacji
    taki system 'hamowania' nie może być wykorzystany w sytuacjach awaryjnych.
    Wciąż muszą być tarcze bo inaczej nie wyhamujemy przed przeszkodą, tak?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 13. Data: 2009-04-06 13:33:02
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Mon, 06 Apr 2009 00:59:47 +0200
    "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> wrote:

    > Fizyka na poziomie szkoły podstawowej się kłania.

    W dzisiejszym programie nauczania to już jest niestety koniec gimnazjum/początek
    liceum.

    Reszta sie zgadza ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 14. Data: 2009-04-06 14:38:50
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wyglÂąda od Âśrodka?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community> napisał w wiadomości
    y...
> [...]
    > awaryjnych.
    > Wciąż muszą być tarcze bo inaczej nie wyhamujemy przed przeszkodą, tak?

    Oczywiście, że tak. Ale hamowanie awaryjne, to de facto jest jakieś niszowe
    użycie hamulców podczas normalnej jazdy.

  • 15. Data: 2009-04-06 16:35:28
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    pluton wrote:

    > W kazdym razie pomysl byl taki, ze podczas hamowania zalaczala sie
    > pompa sprezajaca powietrze, zbierane w zbiorniku umieszczonym
    > na dachu pojazdu.

    Gdzieś miałem linka do opisu roweru z pneumatycznym przekazywaniem napędu,
    jedną z cech specjalnych było to, że podczas hamowania zbiornik jest
    zasilany.

    Inna cecha to to, że np. stojąc na na światłach można kręcić pedałami i
    trochę "podpompować" :)

    --
    Adrian Socho
    "dyskietki? Chodzi o te małe plastikowe kwadraciki

  • 16. Data: 2009-04-06 16:37:35
    Od: "Adrian S." <n...@w...pl>

    Nie wiem czy to prawda, ale podobno w zimę w tramwajach przy hamowaniu
    wytwarzany jest prąd, który następnie jest kierowany do układu ogrzewania
    wewnątrz tramwaju.

  • 17. Data: 2009-04-06 19:37:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Apr 2009 15:30:37 +0200, Sqeeb wrote:

    >No na tyle to jeszcze sam wpadłem, tylko jedno HALO: hamowanie kręcącą
    >się prądnicą jest pewnie mało efektywne. Albo musiałaby mieć niemałe
    >gabaryty...

    Zalezy od mocy pradnicy, a tu wspolczesne rozwiazania sa zadziwiajaco
    male, szczegolnie gdy moc ma byc krotkotrwala.

    Zobacz np 50kW - i to dlugotrwalej mocy
    http://en.wikipedia.org/wiki/MIEV

    J.

  • 18. Data: 2009-04-06 20:04:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Adrian S."
    > Inna cecha to to, że np. stojąc na na światłach można kręcić pedałami i
    > trochę "podpompować" :)

    Jedną nogą? :-)

    Robert

  • 19. Data: 2009-04-07 08:45:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adrian S." <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > hamowaniu
    > wytwarzany jest prąd, który następnie jest kierowany do układu

    Jak najbardziej - trawaje, pociagi - hamuja pradem, energia leci do
    rezystorow.

    Oczywiscie maja tez normalne hamulce na koncowke hamowania, a
    tramwaje dodatkowo awaryjne "szynowe".

    J.

  • 20. Data: 2009-04-07 09:33:13
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:

    > Jak najbardziej - trawaje, pociagi - hamuja pradem, energia leci do
    > rezystorow.

    Na PKP rezystory grzeją atmosferę chyba. Ładny mi odzysk.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem