  • 21. Data: 2009-07-27 11:40:52
    Temat: Re: Opowiadanie o GC
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    Michal Kleczek wrote:

    > A skad wiesz _kiedy_ mozna juz usunac Item z listy?

    Ponieważ tak zaprojektowałem sobie system, że znam
    czasy życia na poszczególnych etapach przetwarzania.
    Serio, często tak robie zamiast spontanicznego i
    radosnego używania sprytnych wskaźników gdzie popadnie.

    Pozdrawiam
    KK

  • 22. Data: 2009-07-27 11:40:53
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    Maciej Sobczak wrote:

    > [...]
    >
    > Tak, to wygląda ciekawie. W moim przypadku mogłoby to być nawet trochę
    > prostsze, ale rdzeń rozwiązania pasuje do problemu. Dziękuję za
    > pomysł.

    Tak sobie jeszcze to przejrzalem i jest tam pare problemow zwiazanych z
    faktem, ze jezeli obiekt Reference nie jest osiagalny to nie zostanie
    umieszczony w ReferenceQueue. To powoduje taka sytuacje, ze w wypadku gdy
    mapa jest pusta i przestanie byc osiagalna - watek czyszczacy nigdy sie nie
    obudzi z referenceQueue.remove().

    --
    Michal

  • 23. Data: 2009-07-27 11:41:08
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 27 Lip, 13:22, Michal Kleczek <k...@g...com> wrote:

    > Na poczatku wlasnie pytalem o kawalek kodu w cpp, ktory robi to _bez_ uzycia
    > smart pointerow - ktore defacto sa namiastka GC.

    To, czy użytkownik użyje smart pointery nie ma tu znaczenia, bo to
    użycie byłoby na innym poziomie kodu. Najbardziej typowy scenariusz to
    Item istniejący lokalnie - jego destruktor sprząta odpowiedni wpis w
    mapie. Inne scenariusze są nadal możliwe, ale mechanizm czyszczenia
    mapy jest ten sam, czyli nadal oparty na destruktorze klasy Item.

    Problemem jest właśnie powiązanie obiektów Item z mapą.

    --
    Maciej Sobczak * www.msobczak.com * www.inspirel.com

  • 24. Data: 2009-07-27 11:44:19
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 27 Lip, 11:50, Krzysiek Kowaliczek
    <k...@g...com> wrote:

    > Dlaczego? Watek sprzątający może sam "kopnąć" GC.

    Ale problem polega na tym, że wątek sprzątający zwykle śpi w czasie,
    gdy *być może* brakuje pamięci. Cykl pracy wątku sprzątającego
    kompletnie nie zależy od tego, kiedy brakuje pamięci.

    > To nie jest złe. Dla bezpieczeństwa w finalizatorze można
    > dodać asercje o niezwolnionym obiekcie.

    Mam robić wiochę jako uzupełnienie kiepskiego rozwiązania? :-D

    > Może zobaczyć jak zaimplementowali WeakHashMap ( tam "weak"
    > jest klucz a nie wartość ).

    Jest to jakaś opcja, ale chyba Sebastian podrzucił coś znacznie
    prostszego.

    --
    Maciej Sobczak * www.msobczak.com * www.inspirel.com

  • 25. Data: 2009-07-27 11:45:08
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    Krzysiek Kowaliczek wrote:

    > Ponieważ tak zaprojektowałem sobie system, że znam
    > czasy życia na poszczególnych etapach przetwarzania.
    > Serio, często tak robie zamiast spontanicznego i
    > radosnego używania sprytnych wskaźników gdzie popadnie.

    OK

    Ale to jest trudne w wypadku przetwarzania wielowatkowego - mamy dwa watki
    obslugi zdarzen dwoch okienek pokazujacych ten sam Item oraz watek
    przetwarzajacy komunikaty dajmy na to z gniazda i uaktualniajacy
    odpowiednie Itemy.

    --
    Michal

  • 26. Data: 2009-07-27 11:51:47
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 27 Lip, 12:24, "Sebastian Nibisz" <e...@p...onet.pl> wrote:
    > Ja zaproponuje takie rozwiązanie.
    >
    > 1. Oprócz mapy kluczy, utworzyć kolejkę par [ID, Item].
    > 2. W konstruktorze obiektu Item
    >     a) pobrać N > 1 par z kolejki,
    >     b) usunąć z mapy wpisy z martwymi referencjami,
    >     c) pary z żywymi referencjami dodać na koniec kolejki,
    >     d) utworzyć parę [ID, Item] dla bieżącego obiektu i dodać ja do mapy,
    > oraz na koniec kolejki.

    Tak naprawdę to całe rozwiązanie jest w 2b (brute-force to po prostu
    pełny skan mapy w każdym konstruktorze Item). Nie potrzeba już żadnych
    kolejek.
    Nadal jest potencjalny problem z pamięcią, bo całość zależy od tego,
    czy program będzie w przyszłości wołał konstruktory Item - czyli
    zwalnianie pamięci jest stymulowane przez tworzenie obiektów jednego
    tylko typu. Być może program nie stworzy już żadnego takiego obiektu.

    Niemniej, to rozwiązanie jest dobre w połączeniu z obecnym cyklicznym
    wątkiem.

    --
    Maciej Sobczak * www.msobczak.com * www.inspirel.com

  • 27. Data: 2009-07-27 11:58:09
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 27 Lip, 13:40, Michal Kleczek <k...@g...com> wrote:

> [...]
    > mapa jest pusta i przestanie byc osiagalna - watek czyszczacy nigdy sie nie

    To nie jest problemem w moim przypadku, bo ta mapa istnieje zawsze - a
    tak naprawdę jej istnienie jest powiązane z paroma zewnętrznymi
    zasobami (to jest system rozproszony), więc musi być spełnione jedno z
    dwóch:
    * wszystkie ważne obiekty i wątki istnieją w nieskończoność
    * gdzieś jest jakaś "rodzicielska" funkcja close(), która wszystko
    zwija, łącznie z mapą i wątkami

    Tzn. ta mapa nigdy nie przestaje być osiągalna ot tak jak jakiś za
    przeproszeniem Item. :-)

    To co można uprościć to wywalenie mapowania w drugą stronę - jak już
    pisałem, Item zna swój id, więc druga osobna mapa nie jest potrzebna.

    --
    Maciej Sobczak * www.msobczak.com * www.inspirel.com

  • 28. Data: 2009-07-27 11:58:27
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    > mapie. Inne scenariusze są nadal możliwe, ale mechanizm czyszczenia
    > mapy jest ten sam, czyli nadal oparty na destruktorze klasy Item.

    A jaka to roznica (oprocz tego _kiedy_ wpis zostanie usuniety z mapy) czy to
    bedzie destruktor czy finalizer? Przy GC i tak nie ma determinizmu...

    --
    Michal

  • 29. Data: 2009-07-27 11:59:26
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    Maciej Sobczak wrote:

    > Ale problem polega na tym, że wątek sprzątający zwykle śpi w czasie,
    > gdy *być może* brakuje pamięci. Cykl pracy wątku sprzątającego
    > kompletnie nie zależy od tego, kiedy brakuje pamięci.

    Można go obudzić w czasie tworzenia Item. Ewentualnie
    zrezygnować z dodatkowego wątku i przeprowadzać czyszczenie
    w czasie tworzenia Item.

    > Mam robić wiochę jako uzupełnienie kiepskiego rozwiązania? :-D

    Oczywiście. Najlepiej "cichaczem" ukryć przed programistą
    problem niezwolnionych zasobów. Później dopiero jest wiocha
    na sto dwa jak zaczyna brakować deskryptorów plików u
    klienta. Jak dla mnie sytuacja jest prosta nie zwolniłeś
    zasobu to asercją po łapach.

    Pozdrawiam
    KK

  • 30. Data: 2009-07-27 12:26:46
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 27 Jul 2009 01:38:18 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >uprzejme poproszenie programisty, żeby jej używał. Jest to
    >rozwiązanie, którego poziom abstrakcji i wartość projektowa

    WeakHashMap?...

    A hashtable-based Map implementation with weak keys. An entry in a
    WeakHashMap will automatically be removed when its key is no longer in
    ordinary use. More precisely, the presence of a mapping for a given
    key will not prevent the key from being discarded by the garbage
    collector, that is, made finalizable, finalized, and then reclaimed.
    When a key has been discarded its entry is effectively removed from
    the map, so this class behaves somewhat differently than other Map
    implementations.

    A.L.