    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 8 Oct 2017 14:30:18 -0700 (PDT)
    <5...@g...com>
    <b...@g...com>
    <a...@g...com>
    <e...@g...com>
    <f...@g...com>
    <d...@g...com>
    <c...@g...com>
    Subject: Re: Optymalizacja struktur danych dla programów funkcyjnych
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Masz jakąś szerszą wiedzę na ten temat?

    Podałeś linka a tam jest to opisane. Następnym razem podaj takiego linka, z którym
    będziesz się zgadzał.

    > Z punktu widzenia dyskusji istotna jest kwestia, czy pojęcie
    > jest dobrze zdefiniowane.

    Bingo. Właśnie tego się od początku czepiam. :-)

    > Czy pisząc "początkowy wątek" masz na myśli Twoją niezgodę
    > na moje stwierdzenie, że "kompilator jest w istocie programem
    > czysto funkcyjnym"?

    Tak.

    > Jeśli tak, to nie oddalam się ani o jotę, bo w owym stwierdzeniu
    > nie ma ABSOLUTNIE NIC o "naszych komputerach".

    I teraz jesteśmy bliżej, bo mamy dokładniej zdefiniowany kontekst.

    > Stwierdzenie owo jest równoważne powiedzeniu, że kompilator
    > jest zasadniczo rodzajem deterministycznego przekształcenia,
    > i nie wydaje mi się przesadnie kontrowersyjne.

    Ale dlaczego ma nie być kontrowersyjne? Przecież może być wiele sposobów na
    kompilację (sam fakt, że jest wiele kompilatorów popularnych języków już na to
    wskazuje, nie mówiąc o ich różnych opcjach), więc nie ma powodu twierdzić, że
    kompilacja musi być deterministyczna.
    Problem jest tutaj w kryterium poprawności. O ile funkcja square ma dosyć dobrze
    określone takie kryterium i w zasadzie to kryterium powoduje, że funkcja square
    będzie deterministyczna (bo inny wynik dla tego samego argumentu będzie uznany za
    niepoprawny), to poprawność kompilatora nie jest tak dobrze określona. Stąd też
    mnogość kompilatorów. Stąd też brak wymagania na to, żeby kompilator był
    deterministyczny. A skoro nie musi być deterministyczny, to nie ma powodu przypisywać
    mu cechy bycia "czysto funkcyjnym".

    Ot, takie zabawy z definicjami. :-)

    > Tobie się ono nie spodobało -- jak zrozumiałem -- z tego wględu,
    > że według Ciebie każdy program jest rodzajem deterministycznego
    > przekształcenia

    Tak. Na domniemanych współczesnych komputerach. Możemy od nich odejść, ale jeśli mamy
    przy nich pozostać, to trzymam się determinizmu.