  • 201. Data: 2014-04-08 02:12:38
    Temat: Re: PIC vs AVR
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> wrote in message
    news:53429065$0$2379$65785112@news.neostrada.pl...
    > Tylko patrzę, patrzę, i o ile widzę go w DIP8, to już w SO8 czy czymś
    > podobnym już nie widzę. No, ale TSSOP16 w ostateczności też może być.

    Dzisiejsza młodzież to wybredna jakaś... ;-)

  • 202. Data: 2014-04-08 02:18:28
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Sylwester Łazar <i...@a...pl> wrote:

    > To pisz dalej z telefonu :-)
    >
    > Twój telefonowy czytnik newsów:
    > "Microsoft Windows Live Mail 14.0.8117.416"

    Nie ma problemu...
    Poczta, usenet - i z komputera i z tableta i z telefonu.

    Czy Ty jeszcze pamiętasz o co właściwie Ci chodzi w tej dyskusji?
    Bo coraz bardziej się miotasz i na oślep strzelasz...

  • 203. Data: 2014-04-08 08:59:05
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-04-07 20:43, Michał Baszyński pisze:

    > pytanie było o 8 nóżek, po co w takim dużo więcej?

    No więc właśnie czasem 8 nóżek jest wystarczające, a zasobów jest mało.
    wystarczy że masz dwa urządzenia łączące się jakimś protokołem
    szeregowym, ale różnym, i nie masz możliwości ingerencji w nie. Tu
    często brakuje właśnie RAMu, bo sama obsługa protokołów jest względnie
    prosta i mieści się w całkiem niewielkim flaszu. Jeszcze więcej trzeba
    kiedy masz protokoły operujące na tym samym medium fizycznym i chcesz
    mieć urządzenie rozpoznające z czym ma do czynienia (bo czemu nie?) i
    żeby cokolwiek zacząć musisz zebrać trochę próbek tego, co przychodzi.
    Oczywiście zawsze można dać jakąś kostkę na SPI, ale w końcu nie o to
    chodzi.

    > BTW - jak się poszuka, to ARM-y (ale z trochę z większą ilością nóżek)
    > są też robione w wersji 5V (a nie 3,3V), np. Kinetis E czy Toshiby.

    Pamiętam, że były jakieś ARMy akceptujące 5V na IO, ale zasilane były z 3V.

    Pozdrawiam

    DD

  • 204. Data: 2014-04-08 14:01:12
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Naprawdę ciężko z Tobą się rozmawia:
    > Przecież masz tam specjalnie naznaczone, że porównuję do PIC18F
    > Jak można wyciągnąć wniosek, że można porównywać kod C z jednego uC
    > z kodem ASM z drugiego.

    To po co te twoje porównania z wyliczeniem 1.6?

    > Poza tym masz JASNO i WPROST napisane, że chodzi o CYKLE,
    > a nie instrukcje.
    > czyli to jest porównanie czasowe jednego uC z zupełnie innym.

    No dobra w instrukcjach będzie 34/20 (w pętli głównej). Czyli 1.7

    > No nie wiem jak musi pracować umysł człowieka, aby wyciągnąć wniosek,
    > że w takim razie kod w C dla TEGO SAMEGO uC jest tylko 1,6x wolniejszy.

    Założyłem, że kod asm na AVR będzie równie dobrze napisany jak ten twój
    na PIC :)

    > Przecież w tamtej dyskusji porównywane były zupełnie inne uC.
    >
    > Nie da sie z Tobą rozmawiać, bo wybrałeś sobie losowy współczynnik z
    > dyskusji i usiłujesz wyciągnąć wniosek,
    > że jak sobie napiszesz w C i skompilujesz to tylko 1,6x wolniej Ci to
    > chodzi, niż napisałbyś
    > na tym samym uC w ASM.

    To ty się miotasz. Natchniony rozważaniami w innym wątku (na temat tego
    czy warto przejść na bardziej rozbudowane uC i na programowanie w C)
    wyruszyłeś na jakąś krucjatę i ogłosiłeś, że c jest 6 razy gorszy od
    asm. Wrzucasz jeszcze teksty, że razy 16 i że przechodząc na c trzeba
    przejść na co najmniej 10 razy szybszy procek żeby skompensować stratę
    wydajności generowaną przez kompilator. A przy dokładniejszch analizach
    wychodzi, że twój kod asemblerowy na PICu pędzonym 40MHz ma
    prawdopodobnie taką samą wydajność jak skompilowany z c kod na ATmegę
    32 taktowaną 16MHz. Procek wzbudził twoje uznanie, a jest to procek
    który praktycznie znika już z rynku. Wygląda na to, że zahibernowałeś
    się w tym PIC i asm i nie widzisz co się wokół dzieje.

> [...]
    > to oznacza, że
    > nie warto pisać w ASM, bo to to samo co w C.
    >
    > Ale zaraz zaraz....
    > A wiesz, że możesz mieć rację?
    >
    > Jakbyś Ty napisał niezbyt udany kod w asm i w C, to u Ciebie mogłoby być:
    > Tc/Tasm = 1,6.
    > Po co się ograniczać.
    > Niech będzie i Tc/Tasm = 0,1
    >
    > I teraz już wiem.
    > Ty już zrobiłeś sobie takie doświadczenie.
    > Napisałeś w C. Wyszło Ci, że Twój kod sortuje Ci 5 liczb w 5 sekund,
    > a potem napisałeś swój kod w ASM i wyszło Ci, że liczy w 50 sekund.

    Wyzwałeś mnie od kłamców, stwierdziłeś, że ujadam jak pies, teraz
    twierdzisz, że jestem beznadziejnym programistą. Poprawia ci to
    samopoczucie i twoim zdaniem daje ci przewagę w dyskusji? Ciekawe czemu?
    Przecież jesteś przekonany o swoich umiejętnościach, których ja nigdzie
    nie kwestionowałem. Więc chyba nie jest budowanie nadwątlonego poczucia
    własnej wartości przez poniżanie innych.
    Może po prostu nie powinieneś pisać na newsy bo nie panujesz nad emocjami.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 205. Data: 2014-04-08 14:19:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Pamiętam, że były jakieś ARMy akceptujące 5V na IO, ale zasilane były z
    > 3V.

    Sprawdziłem "pierwszy z brzegu",
    czyli ten Cortex M4 co ja używam w projekcie:

    "6.2 Pin description
    I/O pins on the LPC408x/7x are 5V tolerant and have input hysteresis unless
    otherwise
    indicated in the table below. Crystal pins, power pins, and reference
    voltage pins are not
    5V tolerant. In addition, when pins are selected to be ADC inputs, they are
    no longer 5V
    tolerant and the input voltage must be limited to the voltage at the ADC
    positive reference
    pin (VREFP)."
    http://www.nxp.com/documents/data_sheet/LPC408X_7X.p
    df

  • 206. Data: 2014-04-08 19:29:36
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-04-08 08:59, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Pamiętam, że były jakieś ARMy akceptujące 5V na IO, ale zasilane były z 3V.

    takich jest dużo, STM32 (nie na wszystkich nogach), te z Texasa chyba też

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 207. Data: 2014-04-08 19:44:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Apr 2014 23:17:20 +0200, Sylwester Łazar<i...@a...pl>
    wrote:
    > Drugi typ z kolei ma 1 000 MHz, 4 rdzenie, jest 100x droższy,
    produkowany w
    > 10x większym wolumenie,
    > a nie potrafi uruchomić w ciągu 15 sekund skrzynki pocztowej,
    > abym mógł przeczytać wiadomość w trybie ASCII i przyjemność z
    korzystania
    > jest marna
    > i ciągle maleje.

    To wina procesora, ze używasz (pewnie za karę) kiepski so z jeszcze
    bardziej kiepskimi aplikacjami?

    --
    Marek

  • 208. Data: 2014-04-08 21:15:45
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 08/04/2014 00:58, Sylwester Łazar wrote:
    > Naprawdę ciężko z Tobą się rozmawia:
    > Przecież masz tam specjalnie naznaczone, że porównuję do PIC18F
    > Jak można wyciągnąć wniosek, że można porównywać kod C z jednego uC
    > z kodem ASM z drugiego.

    Zgrubsza ? Dlaczego nie. Nowoczene procesory, nawet male, sa
    superscalarne i wykonuja instrukcje w pojedyncze cykle (to nie x51
    gdzie byle g* zajmowala 50 cykli).

    Upraszczajac przy dostatecznie duzej ilosci kodu mozna przyja, ze
    ilosc instrukcji i taktowanie CPU determinuje czas wykonania programu.
    ARM musialby miec srednio 10 cykli (a PIC 1) na instrukcje aby Twoje
    przesuniecie przecinka mialo sens. A tak nie jest- zobacz sobie
    ARM cycles per instruction.

> [...]
    >
    > No nie wiem jak musi pracować umysł człowieka, aby wyciągnąć wniosek,
    > że w takim razie kod w C dla TEGO SAMEGO uC jest tylko 1,6x wolniejszy.

    wyzej masz wyjasnienie.

> [...]
    > dyskusji i usiłujesz wyciągnąć wniosek,
    > że jak sobie napiszesz w C i skompilujesz to tylko 1,6x wolniej Ci to

    Roznie bywa. Na zajeciach na PW juz nascie lat temu najszybszy okazal
    sie program napisany w C(!). Powiedzmy ze na sparca sie trudno recznie
    optymalizuje co nie nie zmienia sytuacji, iz w grupie 20 osob z ktorych
    czesc implementowala algorytm w asm a czesc w C wygral ten napisany w C.
    Fakt ze pisany byl "assemblerowo" z bardzo duzym uzycie niskopomziowych
    operatorow ale nikt z reszty w asmemblerze nie napisal lepiej.
    Naprawde pewne optymalizacje kompilatora wzbudzaly muj szacunek do
    niego. Takze na malych uC mozna dlubac recznie i bedzie lepiej, na
    duzych procesorach, sorry nie widze tego. Zbyt duzo mechanizow.
    Czlowiek tego nie ogarnie. Sam fakt posiadania 32 128bitowych rejestrow
    powoduje iz sie mozna pogubic. A cache i przewidywaniu skokow nie
    bede nawet wspominal.

    > Równie dobrze mógłbyś spojrzeć na temperaturę za oknem i jak ci wyjdzie 1,
    > to oznacza, że
    > nie warto pisać w ASM, bo to to samo co w C.

    A warto ? Pytam powaznie bo mimo ze lubie assembler to nijak mi nie
    wychodzi ze warto.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 209. Data: 2014-04-08 21:15:55
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 08/04/2014 14:01, Mario wrote:
> [...]
    > który praktycznie znika już z rynku. Wygląda na to, że zahibernowałeś
    > się w tym PIC i asm i nie widzisz co się wokół dzieje.

    A czego oczekujesz od kogos kto ma wszytko napisane w asm na PICa ? :-)
    To wlasnie najwieksza "zaleta" asmeblera ktora go IMHO calkowicie
    dyskwalifikuje w komercyjnym uzyciu - nie zmienisz rodziny
    mikrokontrolero chyba ze napiszesz sobie wszystko od nowa.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 210. Data: 2014-04-08 22:41:07
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    ja pie..ole, to nie miało być takie długie :-)

    jp