    Subject: Re: Pascal - ankieta
    Newsgroups: pl.comp.programming
    <a...@n...v.pl> <1...@t...com>
    <57eba2b3$0$15200$65785112@news.neostrada.pl>
    <yllonvb19t71$.dlg@tyczka.com> <a...@n...v.pl>
    <io45ikhreb7j$.dlg@tyczka.com> <a...@n...v.pl>
    <1x49juu4y5xvd$.dlg@tyczka.com>
    <2...@g...com>
    <a...@n...v.pl>
    <b...@g...com>
    <a5okgjzv4fg8$.dlg@tyczka.com> <a...@n...v.pl>
    <1...@t...com> <a...@n...v.pl>
    <8...@g...com>
    <a...@n...v.pl>
    <8...@g...com>
    <a...@n...v.pl>
    <57ee3688$0$5153$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...v.pl>
    From: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>
    Date: Fri, 30 Sep 2016 22:34:44 +0200

    W dniu 2016-09-30 o 20:15, slawek pisze:
    > 1 mln
    >
    > 1. Ile z tego sam napisałeś (stworzyłeś, nie przepisaleś)?
    Wszystko; oczywiście nie wszystko sam, bo zazwyczaj (ale nie zawsze,
    bywało i tak że przez kilka lat rozwijałem to sam) pracuję w dwu lub
    trzyosobowym zespole wliczając mnie. Był czas (prawie 3 lata), że
    pracowało przy tym i 4 osoby pełną parą.
    W tej chwili pracujemy w zespole 2+1, tj. jeden czasem coś tam skrobnie,
    jak ma czas a dwoje ful-time...

    > 2. Ile czasu ci to zajęło?
    Hmm... ciężko powiedzieć.
    Projekt restartowałem prawie 5 lat temu, ale nie wszystko wyrzuciłem do
    kosza, bo nie wszystko tego wymagało.
    Część rozwiązań (dziś nazwałbym to to proof-of-concept) powstało w
    okolicach roku 2005.

    > 3. Jaka cześć tego to copy-paste? Tzn. ile linijek się powtarza?
    Trudne pytanie...
    Generalnie większość czasu zajęło pisanie frameworka na własne potrzeby.
    Na jego potrzeby powstało bardzo dużo kodu.
    Ten twór z definicji ma automatyzować to, co automatyzować się da i ma
    to sens. Druga noga, to eliminacja copypasteryzmu. A więc DI, IoC, SOLID
    i inne takie duperele zwane "wzorcami".
    Słyszałeś może, tylko na pewno twierdzisz, ze ich nie da się stosować w
    Pascalu...
    Trzecia część to metadane, które opisują system i jego konfigurację.

    Kodu biznesowego sensu stricte jest w sumie niewiele, oczywiście w
    stosunku do całości.

    Tak więc ile kodu się powtarza? No idea, ale na pewno nie więcej jak
    kilka procent.
    Może inaczej - znam cały kod nieźle, na tyle nieźle że orientuje się co
    gdzie jest i jak działa (bo oczywiście nie wszystko wyszło przez moje
    paluchy). I nie potrafię znaleźć miejsca, gdzie coś się powtarza.

    A wszystko po to, bo jestem leniwy, ale chyba najbardziej nienawidzę się
    powtarzać. Robienie tego samego, tylko w innym kontekście jest czymś, co
    doprowadza mnie do szewskiej pasji. A więc kombinuję jak koń pod górę,
    aby się nie powtarzać.

    Poza tym, znam większe projekty pisane w Delphi lub w FPC od mojego. W
    PL są napisane. I nie, nie będę pisał kto, co i dlaczego.
    Darek (i pewnie Adam) na pewno to czyta, ale oni są poważni ludzie i
    raczej na pewno nie będą się wdawać w bezsensowne pyskówki.

    > 4. Czy jesteś pewien, że używając innego języka nie osiagnąłbyś celu
    > mniejszym kosztem?
    Tak i nie.
    Tak, bo znam możliwości innych języków i paru rzeczy mi w Delphi
    brakuje. Ale nie tyle w Delphi, co dla Delphi.
    Nie, bo Delphi znam nieźle, a na pewno najlepiej ze wszystkiego co znam.
    Ergo - mam głęboko w dupie, że coś lepsze bo jest lepsze. Dla mnie
    lepsze jest to, czym efektywniej się posługuję.
    A najefektywniej posługuję się Delphi.

    > 5. Wreszcie: dlaczego za 1 milion LOC musiałeś zabrać się sam?
    Bo chciałem i mogłem.

    > Czy dlatego że Pascal nie nadaje się do pracy zespołowej?
    Bzdura.
    W sumie dlaczego miałby się nie nadawać?

    > Nota bene, milion LOC przez 10 lat to 100 tysięcy rocznie, czyli około
    > 10 tysięcy miesięcznie (wakacje, część już napisanego trzeba skasować).
    Nie pamiętam kiedy byłem na wakacjach.
    A nie, pamiętam - nigdy na dłuższych niż tydzień, a i to raz na kilka lat.

    > To daje 300 do 400 dziennie. Napisać. Zdebugować. Udokumentować.
    > Osiągalne. Ale jeżeli: to bardzo prymitywny kod;
    Oczywiście, pewnie masz rację.
    Natomiast ja mam inne obserwacje - kod dla mnie jest na tyle niezły, że
    potrafię zmieniać coś w jednym miejscu nie dotykanym latami i niczego
    nie popsuć.
    Lub odwrotnie - dopisać te kolejne 1K LoC i uzyskać poważną wartość
    dodaną do całego systemu, która z nim współpracuje a nie jest dopchana
    kolanem i związana drutem.

    > stać nas na czekanie 10
    > lat na wejście na rynek (a to oznacza dwie trzy generacje hardware, OS i
    > całej reszty). A jeszcze trochę czasu potrzeba na architekturę i
    > administrację (choćby backup).
    Jak pisałem - chciałem i mogłem.

    > Więc albo konfabulujesz, albo napisz więcej konkretów.
    Niczego nie muszę nikomu udowadniać.
    Ja już mam wyrobioną opinię na Twój temat, a Ty na pewno wiesz, że
    konfabuluję.
    No i spoko.

    --
    wloochacz