  • Data: 2016-10-23 11:07:31
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu niedziela, 23 października 2016 10:15:03 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > To się da trywialnie pokazac w dokumentacji. Piszą że find ma log N i
    > tyle. Gwarantuje Ci że wiele algorytmów pisanych od zera jako kwadratowe
    > koła ma złe złożoności.
    >
    > I nie jestem wrogiem pisania sortowania przez studenta. Jestem wrogiem
    > języka który *nie* ma innego wyboru jak tylko napisać od zera każdy byt
    > potrzebny do pracy. Pascal, wypisz, wymaluj.

    Do pewnych rzeczy Pascal się nadaje, do innych się nie nadaje.
    Do wyjaśniania algorytmiki nadaje się dobrze.

    > Celow nie da się zrealizować bo ich nie było, były tylko mętne,
    > nieosiągalne zarysy. Chyba że celem jest dominacja nad światem. To sie
    > udało.

    To akurat zawsze jest celem. Ale myślę, że po drodze mogły się pojawić
    np. takie, jak ułatwienie wyszukiwania rzeczy w internecie.

    > Serio? 8051 uzywa się gdziekolwiek poza domami starców? Serio, uważasz
    > że wyciąganie potworka w designie CPU z lat 70tych ma cokolwiek
    > udowadniać współcześnie? Czas 8051 odchodzi podobnie jak czas
    > programistów Pascala. Trzeba tylko poczekać i kupić troche dębowych pudełek.
    >
    > Naprawdę, tłumaczenie że 8051 to przedstawiciel embedded to tłumaczenie
    > że Ford T to przedstawiciel motoryzacji. Obecnie embedded stoi wyłacznie
    > na ARMach które zebrały cały rynek i zostały tylko glitche i firmy z
    > Bytomia od produkcji najszybszych furmanek na świecie.

    Widzę, że trafiłem nie dość, że na jasnowidza, to jeszcze na
    prawdziwego eksperta od embedded.
    Otóż nie. ARMy to są w embedded duże procesory, używane przy
    bardziej złożonych zastosowaniach. Do wielu prostych zastosowań
    są po pierwsze zbyt kosztowne, a po drugie zbyt prądożerne.
    Jeżeli projektujesz układ produkowany seryjnie i mający działać
    na jednej baterii przez wiele lat, takie rzeczy mają kolosalne
    znaczenie.

    Jeżeli idzie o owe 8051, to jest duńska firma, która produkuje
    rozwiązania bezprzewodowej automatyki domowej (bardzo nota bene
    popularne) oparte właśnie na tej architekturze, i niestety jeśli
    chcesz móc dostosowywać ich rozwiązania do swoich celów, musisz
    się z tym pogodzić. (Zresztą ich wybór nie był nieracjonalny,
    ponieważ dla 8051 istnieją działające, sprawdzone narzędzia).
    No, ale co ja tam wiem.

    > A co to ma wspólego z Pascalem? Dominue tam gdzie wymagana jest kontrola
    > na niskim poziomie i/lub wymagana jest wysoka abstrakcja. Można w nim
    > napisać zarówno mała aplikację pod AVR jak i poteżny program z
    > wypasionym GUI, zlożoną algorytmiką a w razie czego wyskalować go na
    > klastry obliczeniowe.

    Rzeczywiście, brzmi jak real-life use case.

    > Pisałem o tym tak wiele razy na grupach (głównie pl.misc.elektronika) że
    > aż się odechciewa. Podsumuje jednak:
    > a) ścisłe typy. Większość embedded to zastanawianie się który #define
    > bitu pasuje do którego rejestru. W C++ problem solved, nie da się
    > popełnic tego błedu

    Nie bardzo wiem, o czym piszesz z tymi "ścisłymi typami"
    (ale w C++ da się popełnić każdy błąd, który da się popełnić w C)

    > b) RAII. Powoduje że trywialne błędy z gatunku "zapomniałem zgasić flagi
    > przerwania przy wychodzeniu w z funkcji" przestają istnieć.

    Z jednej strony, podoba mi się, że C++ poniekąd wymusza
    (czy też nakłania) wczesne myślenie o dealokacji zasobów.
    Ale z drugiej strony to samo można osiągnąć korzystając
    z odpowiednich makr preprocesora C.

    > c) Templatey. Pozawalają pisać kod *lepiej* dostosowany do platformy i
    > powodować że przenośność jest łatwiejsza.

    To samo można zrobić w preprocesorze C, jeśli jest taka potrzeba.
    (Tracisz co prawda bezpieczeństwo typów, ale jeżeli napiszesz sobie
    dobre testy, nie jest to problemem w praktyce)

    > Uważasz to samo co legacy programmers. Tak więc czekamy na rozwiązanie
    > biologiczne.

    Rozumiem, że jako osoba żyjąca w przyszłości wiesz, co mówisz.