    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 27 Oct 2016 15:21:11 -0700 (PDT)
    <nuggu4$ql2$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <nul57d$hjs$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@g...com>
    <numsck$92u$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <nunc36$f62$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <58104655$0$15202$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <nupnmk$p1l$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <a...@n...v.pl>
    <0...@g...com>
    <f...@g...com>
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > branza moto przestawia sie szybko na generacje kodu przez Matlab/Simulink
    > (https://www.mathworks.com/solutions/automotive/stan
    dards/misra-c.html)

    W branży latającej również SCADE:

    http://www.esterel-technologies.com/products/scade-s
    uite/

    > Powod jest bardzo prozaiczny - dostepnosc tanich programistow

    To jest akurat słaba motywacja, i nawet prowadząca w krzaki. Tani programista zrobi
    syf na obrazku tak samo jak w kodzie.
    Spotkałem się też z równie pomyloną motywacją, że wtedy można wziąć do roboty nie
    programistę, tylko np, elektronika (bo model to taki niby schemat), ale efekt może
    być wtedy jeszcze gorszy, niż ze złym programistą.

    Tu się nie oszczędza na ludziach, tylko na roboczogodzinach, zwłaszcza po stronie
    weryfikacji.

    Zaletą tych technik jest fakt, że ich poziom opisu jest bliższy temu, co funkcjonuje
    na etapie wymagań. I jest to jednocześnie ostatni etap, bo dalej się tylko generuje.
    To skraca proces, nie tylko na osi czasu, ale też na osi dolarów.
    Co więcej, można się pokusić o formalną weryfikację poprawności modelu względem
    wymagań, co jest słabo wspierane przez tradycyjny kod w tradycyjnym języku. Co prawda
    wtedy nie ma mowy o "tanich programistach" albo o obniżaniu progu dla inżynierów -
    wręcz przeciwnie - ale projekt jako całość może wyjść dużo taniej, i o to właśnie
    ostatecznie chodzi.

    A najśmieszniejsze jest to, że te techniki naszybciej wchodzą do użycia w branżach,
    które z natury obowiązujących regulacji są najbardziej konserwatywne i zwykle
    kojarzone z archeologią i paleo-techniką. Ot, niespodzianka.