    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sat, 1 Jun 2013 11:04:49 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pole widzenia pikseli przez otwór bagnetu

    On Tue, 21 May 2013, trolling tone wrote:

> [...]
    [...]
    > Krawędź otworu bagnetu nie przekłada się tak wprost na pole widzenia.
    > W szczególności, jeśli jego płaszczyzna leży blisko płaszczyzny głównej
    > obrazowej obiektywu, w ogóle tego pola nie ogranicza.

    Za to przekłada się doskonale na pole winietowania.
    Przy mocno przymkniętej przysłonie będzie to prawie dokładnie
    pole "wycięte" krawędziami które opisał Mariusz, przy otwartym
    jasnym obiektywie po tej krawędzi będzie "szła" winieta sięgająca
    okolicy połowy maksymalnej jasności) - i to będzie "wymiar
    użyteczności" rozmiaru owej dziury.

    Przy mniejszum otworze trzeba zaakceptować większą winietę,
    czy to licząc powierzchnią czy to licząc "zciemnieniem",
    przyjmując właściwe "jedynie słuszne" kryterium w postaci
    winiety 50% widziane pole kadru nie przekroczy tego wyznaczonego
    "na ostro" wartościami z tabelki :)

    pzdr, Gotfryd