    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: PK <P...@n...com>
    Subject: Re: Potyczki
    <k8nkvs$r35$1@zeus.man.szczecin.pl>
    <f...@g...com>
    <50afd6d2$0$1216$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: 23 Nov 2012 20:27:48 GMT

    On 2012-11-23, slawek <s...@h...pl> wrote:
    > Koszty kształcenia? Nie wiem, może gdy jest tylko kreda-tablica i tania
    > względnie kadra, duże grupy, słaba biblioteka i brak laboratoriów... może są
    > nieco niższe w Pcimskiej Szkole Gotowania na Gazie niż Oxbridge.

    Kształcenie na MIMUW nie jest szczególnie drogie. Kreda, tablica,
    dużo zwyczajnych komputerów biurowych i jakiś mocniejszy lab. Na MIMUW
    zapewne najwięcej kosztuje kadra i podstawowa infrastruktura (tzn.
    sam budynek, ogrzewanie itp itd). Oczywiście studenci MIMUW mają też
    dostęp do superkomputerów i klastrów, ale to jest bezkosztowe (poza
    prądem - nie wiem czy są z niego rozliczani), bo są podłaczeni do
    ośrodka obliczeniowego uczelni i mają niski priorytet (tzn. w wolnym
    czasie).

    > Ale koszty kształcenia są - tyle że gdzieniegdzie płaci się samemu lub z
    > pomocą państwa, a u nas z pomocą państwa lub częściowo samemu (ile kosztuje
    > ta jakaś tam Polsko-Japońska za semestr? dodaj do tego jeszcze utratę
    > zarobków, bo trzeba się uczyć a nie pracować...)

    "Polsko-Japońska" musi generować zysk, więc kosztuje odpowiednio więcej.
    Więcej kosztuje ich ta sama kadra (bo jakoś trzeba skusić profesorka),
    więcej płacą za infrastrukturę.

    Poza tym koszty są podobne. Kształcenie informatyków jest po prostu
    tanie. Podobnie jak kształcenie dziennikarzy, filologów, fotografów
    i architektów. Właśnie dlatego jest dużo prywatnych szkół informatyków,
    dziennikarzy i architektów, a nie ma prywatnych szkół nanotechnologów
    i kardiochirurgów.

    Utrata zarobków przez studia to koszt alternatywny i uwzględnianie go
    w takim szacunku zupełnie zaciemniłaby obraz.

    pozdrawiam,
    PK