    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pralka Whirlpool AWO/D 5520/P (6 sense) nie wiruje
    Date: Thu, 9 Nov 2017 02:19:06 +0100

    W dniu 2017-11-08 o 07:31, Marek pisze:

    >   Podejrzenie ma sens, bo jak wcześniej dla próby wrzuciłem pełno
    > suchych ręczników, które ważą co najmniej tyle co
    >   te 3 mokre ciuchy z którymi pralka nie wirowała, to z suchymi
    > ręcznikami wirowała, więc może odpływ zapchany.

    Niekoniecznie, ale sprawdzić trzeba bo to nic nie kosztuje. Może być
    tak, że te suche ręczniki miały za niską masę.

    >   Sprawdzę luz na łożysku, może będzie wyczuwalny.

    Tego luzu nie wyczujesz raczej. Chyba, że w skrajnych przypadkach. Ja w
    swojej pralce właśnie tego doświadczyłem. Efekt jest taki, że łożysko
    huczy przy wyższych obrotach. Wymieniłem je samodzielnie (czego nigdy
    więcej nie zrobię) i było ok. Było - bo sprzedałem tą pralkę.

    >   Czy luźny pasek może mieć wpływ na wirowanie? Zapewne powoduje to
    > mniejsze przyspieszenie rozpędzania się bębna
    >  z powodu poślizgu na wałku silnika, ale czy elektronika pralki to
    > wykrywa jako nieprawidłowość?

    Pasek raczej nigdy luźny nie będzie. Może w autach, to możliwe, ale w
    pralce, gdzie napięcie paska + przebiegi są zdecydowanie mniejsze to nie
    powinno się wydarzyć. Raczej luzy paska wystąpią później niż śmierć
    pralki z każdego innego powodu :-)

    Sugerowałem jedynie wadliwy pasek. Jeśli ma on ubytki w swojej
    strukturze, to jak najbardziej będzie on powodował problemy. Sensor
    drgań jest na tyle głupi w pralkach, że każde źródło wibracji jest przez
    niego tak samo interpretowane. Nie uogólniam, ale walcząc z problemem
    czytałem parę wątków. Cytuję spostrzeżenia.

    > A ten czujnik wibracji to gdzie jest umieszczony i jak wygląda?

    Zwykle instaluje się go na obudowie pralki w części frontowej. A jak
    wygląda? Nie odpowiem, bo to zależy od producenta. Obecnie stosuje się
    indukcyjne czujniki, ale czytając jak to kiedyś bywało, to stosowano
    kulkę metalową umieszczoną w stożku. To była zupełnie inna konstrukcja.
    Mam nadzieje, że tego już się nie stosuje. Nie jestem majstrem pralkowym
    więc mogę jedynie dzielić się moimi prywatnymi doświadczeniami.

    A tak przy okazji: temat "pralka nie wiruje" to najpopularniejszy wątek
    na temat pralek :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek