  • 1. Data: 2017-11-08 00:02:24
    Temat: Pralka Whirlpool AWO/D 5520/P (6 sense) nie wiruje
    Od: Marek <t...@f...pl>

    Witajcie,

    Pralka Whirlpool AWO/D 5520/P (6 sense) nie wchodzi na obroty przy wirowaniu ze
    wsadem
    (nawet równo rozłożonym), ale bez wsadu wirowanie działa (próbowałem kilka razy).
    Tak samo w teście serwisowym nie wchodzi na obroty jeśli jest wsad, a po
    zakończeniu
    testu nie pokazuje na wyświetlaczu żadnego kodu błędu.
    Co może być tego przyczyną?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 2. Data: 2017-11-08 02:28:24
    Temat: Re: Pralka Whirlpool AWO/D 5520/P (6 sense) nie wiruje
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-08 o 00:02, Marek pisze:
> [...]
    > po zakończeniu
    >  testu nie pokazuje na wyświetlaczu żadnego kodu błędu.

    To chyba nie temat na tą grupę?

    Odpisuję bo też kiedyś walczyłem z czymś podobnym. Zacznij od
    sprawdzenia czy odpływ masz całkowicie drożny. Czasem zdarza się, że coś
    z bębna potrafi się przedostać i przytkać go. Nawet lekkie przytkanie =
    koniec wirowania.

    Po drugie - co bardziej prawdopodobne: wykrywane są drgania bębna
    prawidłowo. Sęk w tym, że nie tylko niewyważone pranie je powoduje. Np.
    zajechane łożysko bębna, strzępiący się pasek, szczotki silnika (o ile
    je ma) i pewnie jeszcze coś. Te wibracje mogą mieć zupełnie inny zakres
    częstotliwości a czujnik na nie zareaguje tak samo jak na faktyczne
    niewyważenie. Jeśli to łożysko, to wyobrazić mogę sobie scenariusz, że
    nawet delikatne obciążenie (np. koszula w bębnie) znacząco zwiększy
    drgania.

    Zawsze do testów użyj kilku ciuchów aby miały szansę ułożyć się poprawnie.

    Kodów błędu nie masz bo informatyk zadbał o dochody serwisantów :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2017-11-08 04:16:27
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2017-11-08 o 02:28, Marek S pisze:
    > Zacznij od sprawdzenia czy odpływ masz całkowicie drożny. Czasem
    > zdarza się, że coś z bębna potrafi się przedostać i przytkać go.
    > Nawet lekkie przytkanie = koniec wirowania.

    Otóż to. Zaś w instrukcji raczej nic o tym nie piszą, więc człek nie wie
    co jest przyczyną.

> [...]
    > prawidłowo. Sęk w tym, że nie tylko niewyważone pranie je powoduje.
    > Np. zajechane łożysko bębna, strzępiący się pasek, szczotki silnika

    Np zatkanie wylotu powietrza - tam powinien być filtr. I to on się
    zatyka, różnymi paprochami z prania, zatykanie jest więc baaardzo częste!

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 4. Data: 2017-11-08 07:31:09
    Od: Marek <t...@f...pl>

    > To chyba nie temat na tą grupę?

    Nie ma grupy o pralkach albo chociaż o AGD.

> [...]
    odpływ masz całkowicie drożny. Czasem
    > zdarza się, że coś z bębna potrafi się przedostać i przytkać go. Nawet lekkie

    Podejrzenie ma sens, bo jak wcześniej dla próby wrzuciłem pełno suchych ręczników,
    które ważą co najmniej tyle co
    te 3 mokre ciuchy z którymi pralka nie wirowała, to z suchymi ręcznikami wirowała,
    więc może odpływ zapchany.

    > Po drugie - co bardziej prawdopodobne: wykrywane są drgania bębna prawidłowo. Sęk w
    tym, że nie tylko niewyważone pranie
    > je powoduje. Np. zajechane łożysko bębna,

    Sprawdzę luz na łożysku, może będzie wyczuwalny.

    > strzępiący się pasek,

    Czy luźny pasek może mieć wpływ na wirowanie? Zapewne powoduje to mniejsze
    przyspieszenie rozpędzania się bębna
    z powodu poślizgu na wałku silnika, ale czy elektronika pralki to wykrywa jako
    nieprawidłowość?

    > szczotki silnika (o ile je ma) i pewnie jeszcze coś.

    Szczotki widać że nie są zbytnio wytarte, również komutator jest OK.

    > Te wibracje mogą mieć zupełnie inny zakres częstotliwości a czujnik na nie
    zareaguje tak samo jak na faktyczne
    > niewyważenie.

    A ten czujnik wibracji to gdzie jest umieszczony i jak wygląda?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 5. Data: 2017-11-09 02:19:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-08 o 07:31, Marek pisze:

> [...]
    >   te 3 mokre ciuchy z którymi pralka nie wirowała, to z suchymi
    > ręcznikami wirowała, więc może odpływ zapchany.

    Niekoniecznie, ale sprawdzić trzeba bo to nic nie kosztuje. Może być
    tak, że te suche ręczniki miały za niską masę.

    >   Sprawdzę luz na łożysku, może będzie wyczuwalny.

    Tego luzu nie wyczujesz raczej. Chyba, że w skrajnych przypadkach. Ja w
    swojej pralce właśnie tego doświadczyłem. Efekt jest taki, że łożysko
    huczy przy wyższych obrotach. Wymieniłem je samodzielnie (czego nigdy
    więcej nie zrobię) i było ok. Było - bo sprzedałem tą pralkę.

    >   Czy luźny pasek może mieć wpływ na wirowanie? Zapewne powoduje to
    > mniejsze przyspieszenie rozpędzania się bębna
    >  z powodu poślizgu na wałku silnika, ale czy elektronika pralki to
    > wykrywa jako nieprawidłowość?

    Pasek raczej nigdy luźny nie będzie. Może w autach, to możliwe, ale w
    pralce, gdzie napięcie paska + przebiegi są zdecydowanie mniejsze to nie
    powinno się wydarzyć. Raczej luzy paska wystąpią później niż śmierć
    pralki z każdego innego powodu :-)

    Sugerowałem jedynie wadliwy pasek. Jeśli ma on ubytki w swojej
    strukturze, to jak najbardziej będzie on powodował problemy. Sensor
    drgań jest na tyle głupi w pralkach, że każde źródło wibracji jest przez
    niego tak samo interpretowane. Nie uogólniam, ale walcząc z problemem
    czytałem parę wątków. Cytuję spostrzeżenia.

    > A ten czujnik wibracji to gdzie jest umieszczony i jak wygląda?

    Zwykle instaluje się go na obudowie pralki w części frontowej. A jak
    wygląda? Nie odpowiem, bo to zależy od producenta. Obecnie stosuje się
    indukcyjne czujniki, ale czytając jak to kiedyś bywało, to stosowano
    kulkę metalową umieszczoną w stożku. To była zupełnie inna konstrukcja.
    Mam nadzieje, że tego już się nie stosuje. Nie jestem majstrem pralkowym
    więc mogę jedynie dzielić się moimi prywatnymi doświadczeniami.

    A tak przy okazji: temat "pralka nie wiruje" to najpopularniejszy wątek
    na temat pralek :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2017-11-09 13:05:45
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 2017-11-09 o 02:19, Marek S pisze:

    > Tego luzu nie wyczujesz raczej. Chyba, że w skrajnych przypadkach. Ja w swojej
    pralce właśnie tego doświadczyłem. Efekt
    > jest taki, że łożysko huczy przy wyższych obrotach.

    Luz na łożysku nie jest wyczuwalny, huczenia też raczej nie słychać.

> [...]
    > powodu :-)
    >
    > Sugerowałem jedynie wadliwy pasek. Jeśli ma on ubytki w swojej strukturze, to jak

    Pasek wygląda wporzo, naciąg też ma przyzwoity.

> [...]
    stosowano kulkę metalową umieszczoną w
    > stożku. To była zupełnie inna konstrukcja. Mam nadzieje, że tego już się nie

    Jak będę w domu, to przyjrzę się wszystkiemu co przymocowane do obudowy pralki,
    choć spodziewałem się, że czujnik
    wibracji będzie zamocowany gdzieś na bębnie, bo to on najbardziej "lata" przy
    wirowaniu.

    > A tak przy okazji: temat "pralka nie wiruje" to najpopularniejszy wątek na temat
    pralek :-)

    Szukałem w necie informacji nt tej usterki, ale zwykle była diagnoza, że to zużyty
    silnik, pasek albo elektronika
    świruje.

    Jeszcze pytanie: w górnej części bębna jest podłączony taki cienki wężyk, do czego
    on służy?
    --
    Pzdr.
    Marek

  • 7. Data: 2017-11-09 15:18:02
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-09 o 13:05, Marek pisze:

    >  Jak będę w domu, to przyjrzę się wszystkiemu co przymocowane do
    > obudowy pralki, choć spodziewałem się, że czujnik
    >  wibracji będzie zamocowany gdzieś na bębnie, bo to on najbardziej
    > "lata" przy wirowaniu.

    No właśnie nie. Nie wiem jaka jest filozofia tego rozwiązania. Z
    pewnością w różnych pralkach jest różnie. Gdy interesowałem się tym
    tematem, to widziałem też rozwiązania, w których sensory (dwa) montowano
    pod bębnem - we wspornikach mocujących go do obudowy. Taka cewka w
    teleskopowej rurce ze sprężyną.

    > Szukałem w necie informacji nt tej usterki, ale zwykle była diagnoza, że
    > to zużyty silnik, pasek albo elektronika
    > świruje.

    No więc właśnie. Nie wiem czemu takich opisów jest najwięcej bo
    zazwyczaj przyczyny są zupełnie inne. Zużyty silnik to chyba w 20+
    letnich pralkach. Mało kto takie używa. Pasek praktycznie pralkę
    przeżyje - chyba, że ma fabryczną wadę. Elektronika - już prędzej, choć
    osobiście wydaje mnie się to średnio prawdopodobne jeśli jest ona
    hermetyczna. Zazwyczaj psuje się to, co ciągle pracuje. A więc
    wspomniane łożyska, albo zawieszenie bębna w przypadku czujników "w
    nogach".

    >  Jeszcze pytanie: w górnej części bębna jest podłączony taki cienki
    > wężyk, do czego on służy?

    Nie mam bladego pojęcia. :-) Jestem użytkownikiem tych urządzeń, który
    czasem coś naprawi w domu :-)
    Mogę jedynie obstawiać, że jeśli prowadzi on do jakiegoś czujnika, to
    detektor nadmiernego pienienia lub też zwykłe odpowietrzenie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2017-11-09 20:44:05
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 09.11.2017 o 02:19, Marek S pisze:

> [...]
    > Mam nadzieje, że tego już się nie stosuje. Nie jestem majstrem pralkowym
    > więc mogę jedynie dzielić się moimi prywatnymi doświadczeniami.

    Miałem kiedyś przez dłuższy czas pralkę marki Brandt, która przestała
    wirować w losowych dla mnie przypadkach nie wykazując żadnych innych
    objawów najmniejszej niesprawności. Po sprawdzeniu wszystkich dostępnych
    połączeń elektrycznych stwierdziłem, że musi być winny czujnik drgań. Na
    płytce elektroniki o wymiarach około 10 x 15 cm zamocowanej za krótszą
    krawędź do obudowy pralki był element z wyglądu przypominający
    przekaźnik/elektromagnes (chyba bez styków, nie pamiętam szczegółów) -
    prawdopodobnie był to ten czujnik drgań. Nie mając innego pomysłu,
    między płytkę a obudowę pralki włożyłem kawałek gąbki, która spowodowała
    lekkie usztywnienie zamocowania płytki. Od tego czasu problemy z
    okresowym brakiem wirowania zniknęły, pralka służyła mi jeszcze wiele
    lat bez żadnych usterek.

    --
    Czarek

  • 9. Data: 2017-11-09 20:49:01
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 09.11.2017 o 15:18, Marek S pisze:
    > Elektronika - już prędzej, choć osobiście wydaje mnie się to średnio
    > prawdopodobne jeśli jest ona hermetyczna

    Mój były Brandt i obecna Amica - płytka niczym nieosłonięta, nie
    zabezpieczona jakimkolwiek lakierem, żywicą, obudową, wszystko na
    wierzchu, w przypadku tej pierwszej przez wiele lat zero problemów z
    elektroniką, co do drugiej się nie wypowiem bo za krótko ją mam.

    --
    Czarek

  • 10. Data: 2017-11-09 21:54:38
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Marek" <t...@f...pl> napisał w wiadomości
    (...)
    > Jeszcze pytanie: w górnej części bębna jest podłączony taki cienki wężyk,
    > do czego on służy?

    Pomijając wlew wsadu piorącego, stawiam na odpowietrznik, każda pralka, jaką
    ostatnio grzebałem, miała to. Czasem, gdy bęben chodzi, buja się, słychać,
    jak powietrze się przemieszcza, takie ciche coś między fukaniem a psykaniem,
    przynajmniej w ostatniej grzebanej tak było.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.