    From: "Marek" <m...@s...interia.pl>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Problem z XHTML 1.1
    Date: Fri, 2 Jan 2009 01:43:13 +0100
    <gj5hub$apa$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gj5iuv$18v$1@achot.icm.edu.pl>
    <gj5jp9$dm5$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gj5ji2$23k$1@achot.icm.edu.pl>
    <gja51s$4gj$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gjah6v$sd2$1@achot.icm.edu.pl>
    <gjahib$84c$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gjb1nt$hb2$1@achot.icm.edu.pl>
    <o...@a...local> <gjb6nf$oas$1@achot.icm.edu.pl>
    <o...@m...lebkowski.info>
    <gjfk2t$1go$1@achot.icm.edu.pl>
    <o...@m...lebkowski.info>
    <gjgfb1$jf$2@achot.icm.edu.pl>
    <o...@m...lebkowski.info>

    Hmm... Macieju..

    Może Ty mi wyjaśnisz zakłopotanie potencjalnego oglądacza w sytuacji jaką
    ogólnie obrazujesz a ja przedstawię to na konkretnym przykładzie. Szczerze
    mówiąc zupełnie nie rozumiem źródeł potencjalnej konsternacji. Zakładam, że
    nigdzie nie ma syfu typu target=_blank. Zakładam dodatkowo, że wszystkie
    linki w serwisie mają target=costam - a więc otwiera sie zawsze tylko jedno
    dodatkowe okno, ewentualnie dwa - gdy dopuścimy sytuację otwierania
    powiększonych obrazków w jednym oknie a dokumentów referencyjnych w drugim.

    > Zupełnie inna sytuacja jest w momencie, kiedy:
    > * przeglądamy strony, wiele kliknięć używa tego samego okna
    > * nagle klikamy, zagapimy się i przestał nam działać "wstecz"

    Sytuacja 1: klikanie na miniaturkach obrazków.
    Kliknięcie na obrazku otwiera nowe okno, mniejsze od głównego, bez nawigacji
    itp i zawiera powiększony obrazek. Kliknięcie na innym obrazku zmienia treść
    tego okna na powiększenie tego innego obrazka oraz przenosi je na pierwszy
    plan. Kliknięcie na powiększeniu - zamyka okno.

    Sytuacja 2: dokument tekstowy z linkami do np. słownika użytych terminów.
    Kliknięcie na linku otwiera nowe okno z opisem klikniętego terminu. Okno
    jest również sporo mniejsze i zawiera tylko przewijanie oraz "zamknij".
    Kliknięcie innego terminu zmienia treść małego okna i przenosi je na
    pierwszy plan.

    Powiedz mi w jaki sposób Twoim zdaniem użytkownik może odebrać oba te
    przypadki jako niezrozumiałe dla niego albo utrudniające życie? W jaki
    sposób początkujący nawet użytkownik nie zauważy okna przesłaniającego
    częściowo treść okna głównego? Powiedz mi jakie są warianty myślenia takich
    ludzi bo dla mnie to zaskakujące gdyż testowałem ten model zachowań na
    bardzo nietechnicznych i niedoświadczonych osobach i nie zauważyłem
    konsternacji w takich sytuacjach. Pamiętaj też, że mówimy o nowych oknach a
    nie zakładkach. Zauważyłem, że zobrazowałeś poniżej zakładkę nową.

    > Jest to coś nowego. ZU może nie zauważyć, że otworzyło się
    > nowe okienko - przecież zwykle się tak nie dzieje.

    No właśnie takiej sytuacji nie wyobrażam sobie. Jak można nie zauważyć tego,
    że przed nosem wyskakuje okno? Widać tyko okno główne plus to okno jako plan
    pierwszy.

    > W programach z kolei, większość nowych akcji otwiera się
    > w nowych okienkach, więc jest to naturalne. Poza tym, te
    > nowe okienka nijak przypominają poprzednie. Użytkownik nie
    > jest zdezorientowany.

    Okno "zapisz jako" i "otwórz" często jest zwykle bardzo podobne. Ja jednak
    nigdy się nie mylę. Czy innni się mylą? Jeśli klikam "zapisz" to wydaje mi
    się, że trzeba wyjątkowej osobowości użytkownika, który spodziewałby się
    innego okna niż "zapis" - nawet jeśli byłoby prawie identyczne z innymi.

    > Dlatego, moim zdaniem, gdyby przeglądarki używały jakiejś
    > sprytnej animacji (sprytnej i *zauważalnej*), albo na przykład
    > jakiegoś dymka do oznaczania nowootwartego okienka, problem
    > byłby mniejszy.

    Nowo otwarte okno może mieć osadzonego Flasha... jednakże w kontekscie obu
    powyższych sytuacji byłoby to chyba nadużyciem środków technicznych.