  • 31. Data: 2021-01-05 22:15:40
    Temat: Re: Program do PCB
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 21:56, Adam Górski wrote:
    > To jest nauka jak działa procesor.

    No właśnie nie. To jest nauka jak męczyć się z debilnym kompilatorem,
    fatalnym asemblerem, archaicznymi systemami operacyjnymi, absurdalną
    predkością pracy, kłebkiem kabli i zerowym wsparciem społeczności.

    Gdzieś tam w tle jest jakiś procesor, ale gubi się w ilości bzdur jakie
    wymagają uwagi, bo jest najzwyczajniej głupim wyborem do edukacji.

    > Ale zapisu nutowego nadal uczą.

    I asemblera dalej uczą. Ale dlaczego to ma być akurat głupi asembler Z80
    którego nigdzie indziej na oczy nie zobaczą a nie AVR czy ARM? Co ma Z80
    czego nie ma w innych? Podpowiem: kompletnie nic.

    > To było bardzo dobre ćwiczenie żeby zrozumieć jak działają procesory.
    > Etapy wczytywania instrukcji , danych, zapisu wyniku. etc.
    > W zawodzie elektronika tak już jest że z 30 osobowej klasy wychodzi 1 z
    > którego będzie pożytek.

    A edukacja polega na tym aby to ratio podnieść. Zamiast komory tortur
    pokazać nowoczesne środowisko. Może znajdzie się jeszcze paru, co wciągnie.

    Prawda jest taka że nie każdy kto pisze firmware ma pojęcie o
    elektronice i odwrotnie. Osób łaczących oba środowiska potrzeba, ale
    tych dziobiących swoją działkę również mamy za mało.

    Popędzanie batem ludzi ciągnących wózek z 8051 czy Z80 niczego w tej
    kwesti dobrego nie uczyni, co najwyżej zniechęci kilka osób potencjalnie
    zainteresowanych robotyką.

    Teraz zupełnie na marginesie: prowadziłem zajęcia dla "informatyków" z
    programowania AVR. Ponieważ mieli wcześniej kontakt z czymś podobnym do
    tej płytki od kolegi z 8051, to byli bardzo niechętni.

    U mnie była płytka Arduino, kila diod, kabel USB, środowisko na
    normalnym win/lin.

    Połowa złapała od razu o co chodzi bo program migający dioda miał 4
    linijki, po sekundzie po napisaniu kodu, migało.

    Wczesniej, jak dobrze rozumiałem, przeniesienie czegoś na ich "system
    uruchomieniowy" wymagało około 10 minut pracy do zobaczenia efektu. Nikt
    nic nie rozumiał.

    Rozumiesz? Nie ma *śladu* sensu nauczania Z80 i 8051, chyba że celem
    jest zniechęcenie ludzi. Te systemy nie dają nic z edukacji, to strata
    czasu i strata młodych ludzi którzy mogli by złapać hobby.

    Je jestem hobbystą retro i mam w szufladzie Z80,6502 i jakieś moje
    zabawki na nich zrobione. Ale je jestem hobystą w czasach kiedy nic
    innego nie było. Absolutnie, mimo że bardzo lubie te procesory, nikomu
    źle nie życzę, aby wdepnął w 8051 czy Z80 w szkole. Szkoda życia na
    pierdoły.

    Tak, wiem że są nowoczesne wersje 8051. Ale picowanie trupa można robić,
    nic z tego w edukacji nie wynika.

  • 32. Data: 2021-01-05 22:32:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx> napisał(a):
    > To jest nauka jak działa procesor. Można programować i nie rozumieć.

    No właśnie. Ogromna większość programistów nie rozumie jak działa procesor i
    nie jest im to do niczego potrzebne. Zawsze trzeba sobie zadawać pytanie "po
    co?". Moim zdaniem w przypadku uczniów technikum wystarczy poziom Arduino.
    Działania procesora nauczą się na studiach.

    Do tego dochodzą wszystkie trudności wynikające z używania archaicznych
    narzędzi, o których wspomniał heby. Jest to bardzo zniechęcające i miałem
    okazję przekonać się o tym prowadząc zajęcia dla wspomnianej grupy wiekowej.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 33. Data: 2021-01-05 22:39:54
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 05.01.2021 o 22:02, heby pisze:

    > Mój przyjacielu, najwspanialszy!
    >
    > Własnie przed chwilą popełniłem eksperymentos. Ubuntu 18.04 LTS,
    > dokładnie takie jakie było moim przykładem w tym wątku, odpalone w
    > VirtualBoxie, ze wszystkimi możliwymi updates.
    >
    > apt install kicad
    >
    > Po odpaleniu ten sam bug co 2 lata temu - kursor na schematic zostawia
    > ślad, uniemożliwiając pracę.

    Nie zauważyłem. Wszystko śmiga jak złoto.

    > Long. Long. Time. Support.
    >
    > Ale może przesadzam. Zostały jeszcze 2 lata z tego supportu.

    Drogi heby, przykro mi, że nie domyśliłeś się, że LTS dotyczy systemu, a
    nie programu KiCAD.
    Ponadto.... u mnie działa ;-)

    > No i wiadomo, można kernelować kompile, jak to zwykle robie jak coś nie
    > działa.

    Naprawdę? Ale chyba ci nie wychodzi :->

    > Ale przykład nie o tym czy da się odpalić Kicada na linuxie,
    > tylko przykłąd był o tym jak kiepskiej jakości jest testowanie w
    > OpenSource, w tym w KiCad i jak dużo arogancji wystaje z każdej
    > niezałatanej dziury.

    Popatrz pan, zachowujesz się jak nasz rząd który ma 150% racji we
    wszystkim.
    Nikt, powtarzam nikt, nie zmusza cię do korzystania z KiCADa, więc nie
    chrzań o arogancji etc. Zakup sobie, co tam chcesz i tyle.
    A jak nie umiesz uruchomić programu pod linuxem, to poproś o pomoc.

    --
    Kaczin

  • 34. Data: 2021-01-05 22:41:52
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    > I dlatego może olewać bugi?

    > Super zachęta do używania oprogramowania.

    > Szkoda słów, szczególnie że...

    > ... sam sobie odpowiedziałeś.

    Jezu! Co za waginosceptyk!
    Wrzuć mnie do swojego KFa i oszczędź wszystkim swoich przemyśleń.

    --
    Kaczin

  • 35. Data: 2021-01-05 23:20:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 22:39, Kaczin wrote:
    > Nie zauważyłem. Wszystko śmiga jak złoto.

    Na 18.04 LTS?

    > Drogi heby, przykro mi, że nie domyśliłeś się, że LTS dotyczy systemu, a
    > nie programu KiCAD.

    Czyli tylko kernela? Czy dopuszczasz może jakies aplikacje, np. sh? A
    jak dopuszczas sh to dopuszczasz może też, bo ja wiem, pytona? A wiesz,
    niedawno był update pythona w Ubuntu, poprawili coś w obsłudze jakieś
    trzeciąrzednej bibliteki. A kicada nie poprawili. To gdzie jest granica:
    OS/App? Możesz ją jakoś nakreslić w kontekście Ubuntu?

    > Naprawdę? Ale chyba ci nie wychodzi :->

    Mi wychodzi całkiem skutecznie. Zmieniłem repo kicada na takie w którym
    jest nowsza wersja. Alem smutny z tego powodu i się pożaliłem.
    Najwyrażniej musiałem nadepnąć na odcisk.

    > Popatrz pan, zachowujesz się jak nasz rząd który ma 150% racji we
    > wszystkim.

    Jestes pewny że *JA* się tak zachowuje?

    > Nikt, powtarzam nikt, nie zmusza cię do korzystania z KiCADa, więc nie
    > chrzań o arogancji etc. Zakup sobie, co tam chcesz i tyle.

    Nikt mnie nie zmusza. Ale jak grzecznie znajduje krytycznego buga to
    pies z kulawą nogą go nie oglada, bo przeciez moja wina, powinienem
    kupić bliżej nieokreśloną rzecz.

    > A jak nie umiesz uruchomić programu pod linuxem, to poproś o pomoc.

    No widzisz, nawet nie pojąłeś po co to zrobiłem. Ja potrafie kidaca
    uruchmić. Ale kicad sam z siebie nie potrafi. Witamy w OpenSource.

  • 36. Data: 2021-01-05 23:21:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 22:41, Kaczin wrote:
    > Co za waginosceptyk!

    Wait for it...

    > i oszczędź wszystkim swoich przemyśleń.

    To działa w obie strony. Z tym myśleniem, znaczy.

  • 37. Data: 2021-01-05 23:35:41
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > dok?adnie takie jakie by?o moim przyk?adem w tym w?tku, odpalone w
    > VirtualBoxie, ze wszystkimi mo?liwymi updates.
    >
    > apt install kicad
    >
    > Po odpaleniu ten sam bug co 2 lata temu - kursor na schematic zostawia
    > ?lad, uniemo?liwiaj?c prac?.
    >
    > Long. Long. Time. Support.
    >
    > Ale mo?e przesadzam. Zosta?y jeszcze 2 lata z tego supportu.
    >
    > No i wiadomo, mo?na kernelowa? kompile, jak to zwykle robie jak co? nie
    > dzia?a. Ale przyk?ad nie o tym czy da si? odpali? Kicada na linuxie,
    > tylko przyk??d by? o tym jak kiepskiej jako?ci jest testowanie w

    Chyba chciales napisac "Ubuntu". Strona ktora podlinkowales
    wczesniej mowi ze KiCad z zrodla (czyli od ludzi z KiCada)
    dziala, KiCad z Ubuntu nie. Czyli KiCad poprawil problem,
    Ubuntu nie.

    --
    Waldek Hebisch

  • 38. Data: 2021-01-05 23:36:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 23:35, a...@m...uni.wroc.pl wrote:
    > Chyba chciales napisac "Ubuntu". Strona ktora podlinkowales
    > wczesniej mowi ze KiCad z zrodla (czyli od ludzi z KiCada)
    > dziala, KiCad z Ubuntu nie. Czyli KiCad poprawil problem,
    > Ubuntu nie.

    KiCad nie działał wtedy w kilku dystrybucjach, w Ubuntu było to
    najbardziej bolesne.

  • 39. Data: 2021-01-06 12:29:39
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Gałka wrote on 05.01.2021 17:17:

    > Np. footprint rezystora 0603 z KiCada 4.0.7 bardzo mi się spodobał bo
    > odstęp między padami miał 1mm i wychodziło mi, że mogę pod spodem
    > przejść dwoma ścieżkami 0.2mm ale coś mnie tknęło i zapytałem i się
    > okazało, że nasz producent kontraktowy nie akceptuje takiego footprinta
    > bo za mały margines w stosunku do metalizowanych końcówek rezystorów.

    Dzięki za to info. Byłem przekonany, że footprinty (przynajmniej te
    najprostsze) z KiCada są zgodne z zaleceniami IPC i montażyści nie
    powinni mieć do nich zastrzeżeń. Przynajmniej do tej pory nie miałem od
    nikogo takich sygnałów.

    http://livepartlibrary.com/onewebstatic/e2239d987a-f
    p1608.png

    Wygląda, że KiCadowy footprint Resistor_SMD:R_0603_1608Metric, jest
    gdzieś pomiędzy wersją Nominal a Least

  • 40. Data: 2021-01-06 19:55:17
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2021-01-05 21:00, heby wrote:
> [...]
    1.jpg

    > Czyli archeologia ;) Ile to ma lat? Ze 25 minimum?

    > Nie do kończa czaję bazę tego toku rozumowania. Arduino dało by radę
    > zakupić za niewielkie pieniądze. Uczenie 8051 to jednak strata czasu:

    Co to jest "Arduino"?