    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 12 Jan 2020 12:23:51 -0800 (PST)
    Subject: Re: Programming Language of the Year 2019
    From: g...@g...com

    W dniu niedziela, 12 stycznia 2020 19:39:19 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Ależ nie ma w tym nic z trollowania.

    Pewnie kwestia perspektywy ;]

    > Też nie rozumiem w sensie własnych wyborów, aczkolwiek potrafię sobie wyobrazić
    mechanizm, który wpycha ludzi w C. Otóż tym mechanizmem są obecnie generatory kodu
    produkujące wstępnie zainicjalizowany projekt na podstawie konfiguracji peryferiów.
    Np. (jeśli nie w szczególności) ten:

    > https://www.st.com/en/development-tools/stm32cubemx.
    html

    > Nie opłaca się tego robić ręcznie a z wizarda wychodzi kod w C.

    Wręcz bym powiedział, że "gówno-kod w C".
    Co jest smutne. Bo o ile pomysł "wykonywalnej dokumentacji" jest jak najbardziej
    chwalebny, to - pomijając nawet kwestię samego działania narzędzia, które jest raczej
    toporne - wygenerowany kod to jest jakiś koszmarek.

    Podobnie jak to, żeby na mikrokontrolery dostarczać "warstwę abstrakcji sprzętowej"
    (?).
    Tzn. ja bym się raczej spodziewał po opisie takiego narzędzia, że dostanę wysoce
    zoptymalizowany kod inicjalizujący, a nie jakąś monstrualną bibliotekę, najeżoną od
    funkcji, których celem jest wypełnianie struktur danymi. (Serio, wygląda to tak,
    jakby inżynierowe w ST nie rozkminili jeszcze, że w C istnieje składnia do
    inicjalizacji struktur. I jakby nie wiedzieli, do czego służy const.)

    > Pozostaje go rozwijać dalej.

    Moim zdaniem to ma sens do szybkiego uruchomienia/wypróbowania czegoś.
    Bo jest kod wygenerowany, który nie ja pisałem, i w którym wprowadzanie zmian jest
    bolesne (bo muszę regenerować projekt)

    > Inną metodą rozpoczynania projektu jest wzięcie na żywca jakiegoś przykładu z
    zasobów producenta a takie przykłady niemal zawsze są w C.

    I pewnie C jest do tego wystarczającym językiem.

    > I tak, jedną metodą lub drugą, wszystkie projekty startują jako C. Rozwijanie ich
    przez dopisywanie kodu w C++ wymaga pewnego ogarnięcia, którego w tej branży może
    brakować.

    > Ta teoria ma potwierdzenie również w kategorii desktop, gdzie kod w C++ był masowo
    pisany wtedy, gdy projekty były inicjowane z wizardów lub frameworków w C++ (MFC, Qt,
    itp.).

    > Czyli to nie całkiem jest wybór programisty. Producenci narzedzi (a w przypadku
    embedów nawet producenci krzemu) mają istotny wpływ na to, jaki język "wybierze"
    programista.

    Uwaga bardzo słuszna.

    (Czasem sobie myślę, że ST specjalnie rozdmuchuje tego HALa, żeby klienci kupowali
    kontrolery z większą ilością flasha na pokładzie.)