    From: Jakub Rakus <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Date: Fri, 28 Nov 2014 22:28:13 +0100

    On 28.11.2014 22:10, Atlantis wrote:

    > 1) Kondensatory. Raczej unikam stosowania klasycznych elektrolitów,
    > które po jakimś czasie mają tendencję do puchnięcia i wysychania. Jeśli
    > tylko jest to możliwe, w tej chwili korzystam z tantali w wersji SMD.
    > Tylko jak to właściwie jest z ich trwałością? Może tam, gdzie na linii
    > zasilania trzeba dać kilka-kilkanaście uF równie dobrze sprawdziłby się
    > kondensator monolityczny SMD? Ktoś tu chyba kiedyś pisał, że pod
    > względem ESR tak naprawdę nie ustępują one tantalom...

    MLCC, są dostępne w takich pojemnościach, że można już powoli zapominać
    o elektrolitach i tantalach. Jak będziesz tam miał jakieś w.cz. to zwróć
    uwagę na rodzaj dielektryka (ostatnio gdzieś czytałem artykuł, że lepszy
    jest C0G od X7R).

    > 2) Zasilanie. Przede wszystkim mam tutaj na myśli zintegrowane,
    > miniaturowe przetworniczki do izolowanych interfejsów. Mają one jakąś
    > tendencję do psucia się, czy raczej można je uznać za mało awaryjne
    > elementy?

    Wymieniałem tylko takie, które dostały strzał od pioruna albo były
    długotrwale przeciążone.

    > 3) Izolowanie ścieżek. Warto pokryć spód płytki jakimś plastikiem 70,
    > czy raczej tego nie robić? Z jednej strony jest to doskonałe
    > zabezpieczenie przed kurzem i wilgocią (a w dodatku zwiększa stopień
    > izolacji pomiędzy ścieżkami). Z drugiej mocno utrudnia potencjalną
    > naprawę...

    Pracowałem dwa lata na serwisie różnistej automatyki i jakoś nie
    zauważyłem :-P Plastik70 to pikuś w porównaniu z fabrycznymi pokryciami.
    Zdecydowanie bardziej naprawę utrudniają utlenione, sczerniałe i
    rozsypujące się na proch ścieżki, które nie były zabezpieczone niczym i
    jeszcze się komuś nie chciało zmyć topnika.

    > 4) Może któreś z części układu warto wykonać w postaci odłączanych
    > modułów? Transoptory i optotriaki planuję zamontować w podstawkach. Może
    > powinienem także zmontować na osobnej płytce izolowany interfejs 1-wire?
    > To samo z zasilaczem - wedle obecnej koncepcji ma to być osobny moduł.

    W systemach automatyki przeważnie rozdziela się zasilanie, jednostkę
    sterującą i moduły i/o. Zalet tyle samo co wad - łatwe w naprawie i
    umożliwia jakąś tam konfigurację, ale kłopotliwe w podłączaniu i trzeba
    zwracać uwagę na jakość połączeń.

    > Coś jeszcze powinienem wziąć pod uwagę?

    W profesjonalnym sprzęcie sprawdza się u producentów/dostawców czy
    zapewniają przynajmniej kilka lat dostaw i wsparcia kluczowych elementów.

    Jakub Rakus