  • 11. Data: 2009-03-22 13:57:03
    Temat: Re: Przekaźnik - 3 cewki?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Z opisu problemu wynikało, że cztery pompy *już* są, a przekaźnika
    > do sterowania jedną z nich *jeszcze* nie ma. No i on jest właśnie
    > poszukiwany. Czyli i tak trzeba go wybrać. Skoro trudno o taki
    > z trzema cewkami, to można zastosować trzy oddzielne, albo jeden
    > i trzy diody (plus kondensator i ewentualnie opornik). Z punktu
    > widzenia bezpieczeństwa nie widzę by któreś z rozwiązań było lepsze.
    > Prostota to też pojęcie względne. Rozwiązanie z diodami będzie
    > po prostu tańsze (dzisiaj, bo kiedyś było zgoła odwrotnie, stąd
    > wielosekcyjne przekaźniki telefoniczne).

    Uważam, że sprawa nie jest warta dyskusji, ale dla mnie on szukał
    elementu, który włączy pompę w czasie, gdy jedna będzie pracować ;)... i
    dlatego myślałem, że Ty proponujesz diody zamiast przekaźnika ;)... no
    ale już jest to jasne :)...
    W sensie bezpieczeństwa - miałem na myśli sytuację, w której robiłaby to
    osoba bez wystarczającego doświadczenia... uważam, że diody i
    kondensatory wiszące "w pająku" są mniej bezpieczne od fabrycznie
    gotowych przekaźników zainstalowanych na szynie i po prostu połączonych
    przewodami ;)... ale to zależy od montera ;)... jak ktoś się zna - to
    będzie wiedział co lepsze, a jak się nie zna - to lepiej podsunąć mu
    rozwiązanie dla niego najlepsze ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 12. Data: 2009-03-22 14:28:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

> [...]
    > przewodami ;)... ale to zależy od montera ;)... jak ktoś się zna - to
    > będzie wiedział co lepsze, a jak się nie zna - to lepiej podsunąć mu

    Wszystko jest warte dyskusji, a jak ktoś decyduje się zabrać w niej głos,
    potwierdza to.

    Ten jeden przekaźnik, to oczywiście "fabrycznie gotowy" a nie przyrząd
    zbudowany ze szpulki od nici i szprychy rowerowej (w każdym domu znajdzie
    się niepotrzebna szpulka od nici i szprycha rowerowa, tak przynajmniej
    zawsze mawiał Adam Słodowy). A z arachnologicznego punktu widzenia, nie
    ma wielkiej różnicy w łączeniu zacisków na szynie odcinkami przewodów
    albo diodami na drucie.

    Daleki jestem od podsuwania "najlepszych rozwiązań" osobom, o których
    umiejętnościach nie wiem nic. A już zwłaszcza od brania odpowiedzialności
    za skutki tego wyboru. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że często można
    znaleźć proste, dobre i skuteczne rozwiązanie, które niekoniecznie
    przychodzi od razu do głowy osobom się znającym. Bo przekonany jestem,
    że niejednemu jako pierwsza przyszła do głowy myśl taka, że "tu trzeba
    mikrokontroler z prostym programem, który oni w trzy minuty piszą
    z zamkniętymi oczami".

    Jarek

    --
    Trzeba sobie jakoś radzić, powiedział baca zawiązując but dżdżownicą.

  • 13. Data: 2009-03-22 20:34:27
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > A co by miało nie zadziałać? Po wyprostowniu (jednopołówkowo) przez
    > diody i wygładzeniu przez kondensator włączony równolegle do cewki
    > przekaźnika.

    Tak, w ten sposób chyba tego nie dopisałem... tylko jeszcze myślałem o
    diodzie w miejscu kondensatora. Nie sprawdzałem takiej opcji, może nie
    zadziałać, a może działać w zależności od przekaźnika.

    --
    Desoft

  • 14. Data: 2009-03-23 06:14:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 Mar 2009 14:07:32 +0100, Konop wrote:
    >Dla prądów stałych zadziała... czy te pompy są DC to nie wiadomo ;)...
    >ale w sumie nie sądzę ;)...

    Dla AC w pewnym stopniu tez zadziala .. byc moze w calkiem dobrym
    stopniu :-)

    J.

  • 15. Data: 2009-03-23 11:07:35
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

> [...]
    > po prostu tańsze (dzisiaj, bo kiedyś było zgoła odwrotnie, stąd
    > wielosekcyjne przekaźniki telefoniczne).

    A ja bym nie kombinował z diodami. 3 przekazniki to chyba najlepsze
    rozwiązanie.
    Poza tym ma jedną zaletę obwody są odseparowane galwanicznie. Nie wiem gdzie

    te 3 pozostałe pomby, ale moze się wydarzyć, ze ktoś podłączy je do innej
    fazy,
    tudzież gdzieś zostaną zamienione przewody zasilające do tej pompy i może
    się okazać
    ze zaczną się dziać dziwne rzeczy albo nawet spali się któraś z pomp. Co
    więcej jak te 3 pompy
    będą podłączone do osobnego obwodu zabezpieczonego innym bezpiecznikiem to
    może nawet
    dojść do porażenia kogos, kto będzie myślał, że obwód jest wyłączony. Ja bym
    nie ryzykował.
    Rozwiązanie z diodami na pewno nie należy do bezpiecznych.

    bhk

  • 16. Data: 2009-03-23 12:55:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    bhk wykombinował tak:

> [...]
    > nawet dojść do porażenia kogos, kto będzie myślał, że obwód jest
    > wyłączony. Ja bym nie ryzykował. Rozwiązanie z diodami na pewno nie należy

    Nieśmiało zauważę, że pod względem porażania osób myślących, rozwiązanie
    to (z diodami) jest równoważne rozwiązaniu z trzycewkowym przekaźnikiem,
    kórego poszukiwał wątkotwórca. Za to nie jest ono wrażliwe na mieszanie
    faz, czego nie da się powiedzieć o przekaźniku, który działa jak
    transormator.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2009-03-23 19:41:28
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    To ma być jeden przekażnik i trzy diody.

    ... sądzę, że z punktu widzenia prostoty i

    Kiedyś tak było, obecnie są produkowane diody do osadzenia na szynie T35.
    Chociaż z "domowego" punktu widzenia taki zakup nie jest
    najekonomiczniejszy.

> [...]
    > więcej jak te 3 pompy
    > będą podłączone do osobnego obwodu zabezpieczonego innym bezpiecznikiem to

    ...chyba trzy przekaźniki i jeden stycznik

    > może nawet
    > dojść do porażenia kogos, kto będzie myślał, że obwód jest wyłączony.

    Przerażające jest to porażenie. Współczesne szafy składają się z
    zabezpieczeń, styczników, falowników/napędów i jakiegoś komputerka
    sterującego. Dlaczego wymagać aby dzisiaj robić okablowanie szafy wzorem lat
    70-tych?

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2009-03-23 20:36:53
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Musze załączać pewne urządzenie (pompa CO, ok 100W mocy), w
    > zależności
    Proszę opisać problem, bo dyskusja rozwinęła się na temat dodania
    przekaźnika+kilku elementów.
    Jak stwierdził Pan Jarosław Sokołowski, którego nawiasem mówiąc bardzo cenię
    za wiedzę, z pewnością są prostrze metody.

    Ja ze swej strony dodam, że wstawianie przekaźnika to porażka.
    Przekaźnik to był element wymyślony ze 100 lat temu, gdyż nie było
    elektroniki.
    Teraz jest.
    Widzę to tak, że są już 3 pompy i jest pewien pomysł na czwartą.
    Czuję, że kolega nie jest pewien tego czy jest ona potrzebna.
    Jak Panowie wiecie - jestem też przeciwnikiem złomu pod hasłem pomp C.O.
    Jeżeli słyszę o 4 - to już jestem nawet wrogiem :-)
    W związku z tym trzeba by rozważyć w kolejności:
    1) Czy trzeba tak rozbudowywać hydraulikę?
    2) Jeśli tak jednak ma być, to czy te 3 pompy nie są już załączane jakimiś
    przekaźnikami. Jeśli tak, to zmodyfikować układ załączania pomp.
    Dla każdej pompy wstawić po jednym optoprzekaźniku np. SHARP S202 i logikę w
    jednej małej puszce.
    Takie rozwiązanie wydaje się najbardziej niezawodne.
    I tak będzie potrzebne dużo czasu na opiekę nad złomem C.O.
    Po co jeszcze serwisować złom elektryczny?

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 19. Data: 2009-03-23 20:50:45
    Od: "Marek Niedoba" <s...@k...onet.pl>

    Użytkownik "kolszew73" <k...@o...pl> napisał w Musze załączać pewne
    urządzenie (pompa CO, ok 100W mocy), w zależności
    od tego czy załączone jest jedno z trzech innych urządzeń (3 inne
    pompy), pomysł jest prosty, gdyby istniał przekaźnik który miał by
    trzy cewki, dowolna z nich załączała by styki, czyli realizował by
    funkcję OR.

    Czy są takie przekaźniki?

    Pozdrawiam
    Krzysiek

    Witam!
    Już wielu kolegów odpowiadało, też nie będę podpowiadał "jedynego możliwego
    rozwiązania" ale powiem co o tym myślę.
    Ja zrobiłby tak:
    1.Zastosowanie przekaźnika trójcewkowego dla zasilania prądem przemiennym
    mija się troche z celem, trzy cewki będą działały jak transformator.
    Przekaźniki teletechniczne z kilkoma cewkami mają cewki na prąd stały.

    2.Chyba najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie małej
    skrzyneczki z szyną DIN(szerokość w zależności od użytych przekaźników),
    kupienie czterech przekaźników z podstawkami na szynę z cewkami na ~230V
    wybór typu i ceny np na http://www.relpol.pl/sklep.jsp . Wystarczą z jednym
    styniem zwiernym lub przełącznym.

    3. Do skrzynki doprowadzić napięcie zasilające z każdej z trzech pomp i
    właczyć kolejno na cewki; pompa 1 na przekaźnik 1, 2 na 2 i 3 na 3. Ja
    zrobł bym to kabelkiem trójprzewodowym 3 x 0,5mm.

    4.Połączyć równolegle styki zwierne w/w trzech przekaźników.

    5. Połączyć tą zależną od innych pomp do skrzynki kabelkiem cztero lub
    pięcio przewodowym;
    1-szy "N", tzw 0
    2-gi "L", tzw faza
    3-ci "PE" ochronny
    w/w od strony zasilania.

    6. W/w "N" włączyć na jedną stronę cewki czwartego
    przekażnika,
    - drugą stronę cewki tego przekaźnika połączyć z jednym
    z "końców" zrównoleglonych styków zwiernych przekaźników
    1,2 i 3.
    - do drugiego z "końców" tych styków podłączyć powyżej
    wymieniony "L"
    - tenże "L" włączyć również na styk zwierny czwartego
    przekaźnika
    - Na drugą stronę styku zwiernego przekażnika czwartego
    włączyć czwarty przewód idący do pompy czwartej.oznaczmy go Lp
    7. Do czwartej pompy -tej "zależnej" podłączyć przewody PE, N (od strony
    zasilania) i Lp idący z ze skrznki z przekażnikami.

    Jeżeli zastosować czwarty przekaźnik z dwoma stykami zwiernymi można
    przełączać też przewód N.

    i to by było na tyle,
    pozdrawiam Marek

  • 20. Data: 2009-03-24 00:26:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sylwester Łazar napisał:

> [...]
    > I tak będzie potrzebne dużo czasu na opiekę nad złomem C.O.
    > Po co jeszcze serwisować złom elektryczny?

    Wszystko to racja, można tak postąpić jeśli zaczyna się od zera. Nie jest
    wykluczone, że wtedy to najlepsza (i najprostsza droga). Ale ktoś tu prosił
    o rozwiązanie *jednego* problemu, a nie o projekt całej inastalcji. Można
    założyć, że skoro napisał co napisał, to chodzi jedynie o problem włączania
    jakiejś pompy po pojawieniu się napięcia w co najmniej jednym z trzech
    punktów. Wszystko inne być może jest nie do ruszenia, nie ma miejsca na
    szyny DIN, elektronikę, optoprzekaźniki i inne takie.

    Bez trudu mogę wyobrazić sobie wiele podobnych sytuacji. A jednej, to nawet
    nie muszę sobie wyobrażać. Mam dwa gazowe piece *równolegle* zasilające
    jedną instalację c.o. Piece są takie z tych lepszych i droższych, z bogatą
    automatyką elektroniczną. A rury i grzejniki stare, pamiętające jeszcze
    czasy budowy Drugiej Polski. W każdym piecu jest pompa, bez której zresztą
    nic by nie mogło działać, bo zamontowane są na ostatniej kondygnacji
    budynku. Trzeba tak było kiedyś zrobić żeby nie zamarznąć po wyłączeniu
    dużej kotłowni węglowej, która zasilała również nieczynną teraz halę
    fabryczną. Gdyby się okazało, że w którejś odnodze cyrkulacja jest za
    słaba, to dodatkowa pompa mogłaby się okazać pomocną. No i stajemy wtedy
    przed podobnym problemem pompowo-przekaźnikowo-diodowym, bo nikt przecież
    nie będzie bebeszył automatyki nowego pieca. (Na szczęście zima jakoś
    minęła, wszędzie było w miarę ciepło, a teraz sukcesywnie wymieniane są
    rury i grzejniki na nowe.)

    --
    Jarek