    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przełączanie stringów PV szeregowo/równolegle
    Date: Thu, 22 Dec 2022 16:49:40 +0100

    W dniu 2022-12-22 o 13:33, M M pisze:
    > Obecny 1-fazowy 3 kW ma zakres 100-500V, na granicy przy 3 panelach ale 4
    spokojnie.
    No nie wiem, jak mocno musi podbijać napięcie to traci na sprawności a
    140V to tyłka nie urywa, przy 8 w szeregu dopiero prawie wchodzisz w
    nominalne napięcie 260V.

    > Poluję na jakiś 3-fazowy 5-6 kW w dobrej cenie, ten może wymagać wyższych napięć,
    ale póki co używki które się czasem trafiają nie są na liście NC RfG.
    I tak będzie bo mało kto sie pozbywa dobrego falownika.

    > Wiem, dlatego napisałem że sezonowej zmiany szeregowo/równolegle nie będę robić pod
    obciążeniem.
    Ale nadal pod napięciem.

    > Na początek przetestuję połączenie równoległe na zwykłych rozgałęźnikach MC4, kilka
    przełączeń w roku chyba wytrzymają.
    > Mam osobny duży stycznik (LC1DT60A - były na alle... w dobrej cenie) do odcinania
    DC ppoż blisko paneli, wg specyfikacji może przełączać AC 690V 60A lub DC 300V 50A.
    Twoja sprawa, rób jak uważasz.

    > Dodatkowo równocześnie odcinam też falownik od strony AC, więc falownik przestaje
    obciążać panele.
    > Wyłączam też na noc zmierzchowym, jak są burzowe chmury to też jest ciemno więc
    przy okazji jest dodatkowe zabezpieczenie od wyładowań.
    Ja tego nie robiłem, mam piorunochron, panele uziemione i p.przepięciówe
    B+C w tablicy, powinno wystarczyć, jak mieszkam 14 lat to jeszcze ani
    razu piorun mi nie walnął.

    --
    Janusz