  • 1. Data: 2022-12-21 21:43:10
    Temat: Przełączanie stringów PV szeregowo/równolegle
    Od: M M <m...@g...com>

    Przymierzam się do rozbudowy PV o dodatkowe 8 paneli bifacial na gruncie, w 2 rzędach
    po 4. Górny rząd może mieć nieco inne nasłonecznienie niż dolny, więc pasowałoby
    połączyć równolegle 2 stringi po 4 panele szeregowo (by nierówne prądy się sumowały,
    a nie decydował mniejszy). Z drugiej strony przy pełnym nasłonecznieniu lepiej
    byłoby połączyć szeregowo wszystkie 8 w jeden długi string, by zmieścić się w max
    prądzie wejściowym falownika.

    Kombinuję by prostym układem na 2 diodach i jednym SSR DC przełączać między tymi
    układami połączeń, zależnie od prądu wejściowego falownika (duży - szeregowo, mały -
    równolegle, z dużą histerezą by nie przełączało się co chwilę). Tylko zastanawiam
    się co na to MPPT w falowniku on-grid, dopasuje się bez problemu po takim
    przełączeniu czy będzie potrzebował restartu (przerwy w obwodzie DC i ponownego
    szukania punktu pracy) bo raz sobie zapamiętał parametry stringu i zakłada że się nie
    zmieniają "w locie"? Da się zrobić dodatkowymi SSR (by było bez iskrzenia) ale to
    jednak trochę komplikuje temat. Różnice w nasłonecznieniu nie są raczej na tyle duże
    by warto było inwestować w optymalizatory dla każdego panela.

  • 2. Data: 2022-12-21 23:15:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-21 o 21:43, M M pisze:
> [...]
    lepiej byłoby połączyć szeregowo wszystkie 8 w jeden długi string, by zmieścić się w
    I dlatego połacz je szeregowo, bo różnice między stringami bedą
    minimalne, nie warto komplikować układu.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2022-12-22 01:19:26
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 21 grudnia 2022 o 23:16:02 UTC+1 Janusz napisał(a):
    > I dlatego połacz je szeregowo, bo różnice między stringami bedą
    > minimalne, nie warto komplikować układu.

    Latem (Słońce wysoko) chyba tak, zwłaszcza że i tak bez zmiany falownika (spory koszt
    bo z 1 na 3 fazy) w samo południe nie wykorzystam pełnej mocy, ale chciałoby się
    trochę zoptymalizować uzyski wtedy (jak teraz) gdy jest mało, a PSE radzi "zgaś
    zbędną żarówkę".

    Może faktycznie nie warto robić jakiejś wymyślnej automatyki, tylko po prostu
    przełączać sezonowo (na zimę równolegle, na lato szeregowo). Jak nie przełączam DC
    pod obciążeniem, to wystarczy zwykły przekaźnik (nie SSR) lub mechaniczny
    przełącznik.

  • 4. Data: 2022-12-22 09:26:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-22 o 01:19, M M pisze:

> [...]
    >
    > Może faktycznie nie warto robić jakiejś wymyślnej automatyki, tylko po prostu
    przełączać sezonowo (na zimę równolegle, na lato szeregowo).

    Ale jak połączysz równolegle to będziesz miał za małe napięcie, falownik
    ci na tym nie wstanie albo będzie na granicy. W zimie jak teraz są i tak
    bardzo małe uzyski a jak leży śnieg to wcale.

    Jak nie przełączam DC pod obciążeniem, to wystarczy zwykły przekaźnik
    (nie SSR) lub mechaniczny przełącznik.
    No nie wiem, łuk na DC jest zabójczy dla niedostosowanych przełączników.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2022-12-22 13:33:59
    Od: M M <m...@g...com>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 09:26:26 UTC+1 Janusz napisał(a):
    > Ale jak połączysz równolegle to będziesz miał za małe napięcie, falownik
    > ci na tym nie wstanie albo będzie na granicy. W zimie jak teraz są i tak
    > bardzo małe uzyski a jak leży śnieg to wcale.
    Obecny 1-fazowy 3 kW ma zakres 100-500V, na granicy przy 3 panelach ale 4 spokojnie.
    Poluję na jakiś 3-fazowy 5-6 kW w dobrej cenie, ten może wymagać wyższych napięć, ale
    póki co używki które się czasem trafiają nie są na liście NC RfG.
    Tego 1-fazowego nie powinienem chyba sprzedawać przez 5 lat ze względu na dotację mój
    prąd 3.0 (całe 3k PLN wypłacone rok później).
    > No nie wiem, łuk na DC jest zabójczy dla niedostosowanych przełączników.
    Wiem, dlatego napisałem że sezonowej zmiany szeregowo/równolegle nie będę robić pod
    obciążeniem.
    Na początek przetestuję połączenie równoległe na zwykłych rozgałęźnikach MC4, kilka
    przełączeń w roku chyba wytrzymają.
    Mam osobny duży stycznik (LC1DT60A - były na alle... w dobrej cenie) do odcinania DC
    ppoż blisko paneli, wg specyfikacji może przełączać AC 690V 60A lub DC 300V 50A.
    Dodatkowo równocześnie odcinam też falownik od strony AC, więc falownik przestaje
    obciążać panele.
    Wyłączam też na noc zmierzchowym, jak są burzowe chmury to też jest ciemno więc przy
    okazji jest dodatkowe zabezpieczenie od wyładowań.

  • 6. Data: 2022-12-22 16:49:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-22 o 13:33, M M pisze:
    > Obecny 1-fazowy 3 kW ma zakres 100-500V, na granicy przy 3 panelach ale 4
    spokojnie.
    No nie wiem, jak mocno musi podbijać napięcie to traci na sprawności a
    140V to tyłka nie urywa, przy 8 w szeregu dopiero prawie wchodzisz w
    nominalne napięcie 260V.

    > Poluję na jakiś 3-fazowy 5-6 kW w dobrej cenie, ten może wymagać wyższych napięć,
    ale póki co używki które się czasem trafiają nie są na liście NC RfG.
    I tak będzie bo mało kto sie pozbywa dobrego falownika.

    > Wiem, dlatego napisałem że sezonowej zmiany szeregowo/równolegle nie będę robić pod
    obciążeniem.
    Ale nadal pod napięciem.

> [...]
    DC ppoż blisko paneli, wg specyfikacji może przełączać AC 690V 60A lub DC 300V 50A.
    Twoja sprawa, rób jak uważasz.

> [...]
    > Wyłączam też na noc zmierzchowym, jak są burzowe chmury to też jest ciemno więc
    przy okazji jest dodatkowe zabezpieczenie od wyładowań.
    Ja tego nie robiłem, mam piorunochron, panele uziemione i p.przepięciówe
    B+C w tablicy, powinno wystarczyć, jak mieszkam 14 lat to jeszcze ani
    razu piorun mi nie walnął.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2022-12-28 14:13:24
    Od: M M <m...@g...com>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 16:49:45 UTC+1 Janusz napisał(a):
    ale póki co używki które się czasem trafiają nie są na liście NC RfG.
    > I tak będzie bo mało kto sie pozbywa dobrego falownika.

    Czasem ludzie rozbudowują instalacje zmieniając falownik na większy, być może
    hybrydowy + magazyn energii (choć jak dla mnie to wciąż za drogie).
    Ale udało się upolować nowy 3f 8kW w dobrej cenie - jakiś Chińczyk ale na liście
    certyfikowanych niby jest, zobaczymy jak długo podziała...
    Zakres MPPT od 250V więc problem jakby rozwiązał się sam, pozostaje tylko zmienić
    falownik i łączyć szeregowo.
    Obecnie mam 1f 3kW z zakresem od 100V - więc tracony uzysk w szczytach produkcji
    chciałoby się choć częściowo zrekompensować lepszym wykorzystaniem słońca np. kiedy
    jest nisko i oświetla 4 górne panele a 4 dolne już nie).
    Mając dostęp do punktu połączenia w połowie stringu, można by się kiedyś pokusić o
    jakiś "aktywny dzielnik napięcia" np. coś na IR2153 lub podobnym + półmostek na 2
    IGBT + dławik.
    Zastanawiam się czy ktoś gdzieś już zrobił jakiś gotowiec i można coś takiego kupić,
    czy raczej trzeba by rzeźbić samodzielnie. Nawet w małej serii powinno wyjść taniej
    niż optymalizatory na każdym panelu. Ustawiając wypełnienie inne niż 0,5 dałoby się
    też balansować stringi nierównej długości (np. 3+5 paneli).

  • 8. Data: 2022-12-28 19:08:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-28 o 14:13, M M pisze:
> [...]
    chciałoby się choć częściowo zrekompensować lepszym wykorzystaniem słońca np. kiedy
    jest nisko i oświetla 4 górne panele a 4 dolne już nie).

    Nic specjalnie nie uzyskasz, słońce tak słabo świeci że tej energii
    naprawdę jest bardzo mało. Akurat eLicznik się wykrzaczył i ci nie
    podejrzę dokładnie ale z tego co pamiętam, w ostatni słoneczny dzień w
    szczycie miałem 3kWh czy cos koło tego z instalacji 9kW.

> [...]
    IGBT + dławik.
    > Zastanawiam się czy ktoś gdzieś już zrobił jakiś gotowiec i można coś takiego

    Bardzo wątpię.

[...]

    Przecież masz w panelach diody które ci zbocznikują nieaktywne, a
    przetwornica twoja czy optymalizator to nie salomon, z pustego nie
    naleje, panele nieoświetlone dają bardzo mało energii.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2022-12-28 19:30:11
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 28 grudnia 2022 o 19:08:27 UTC+1 Janusz napisał(a):
> [...]
    > podejrzę dokładnie ale z tego co pamiętam, w ostatni słoneczny dzień w
    > szczycie miałem 3kWh czy cos koło tego z instalacji 9kW.

    Zimą może i niewiele, ale latem jest całkiem sporo ze światła rozproszonego. Wraz ze
    wzrostem cen energii (a taniej raczej już było) być może warto się po to schylić.

    > Przecież masz w panelach diody które ci zbocznikują nieaktywne, a
    > przetwornica twoja czy optymalizator to nie salomon, z pustego nie
    > naleje, panele nieoświetlone dają bardzo mało energii.

    No właśnie zbocznikują całkiem (i ponoć bywają dość awaryjną częścią paneli, nie
    lubią być mocno obciążane), a myślę też o przypadku łączenia szeregowo stringów w
    nieco różnych kierunkach (gdzie akurat mam miejsce) / różne typy paneli (zależnie co
    akurat rzucili w promocji) / nowe vs lekko przechodzone itp. Stąd nowy wątek właśnie
    założony.

  • 10. Data: 2022-12-28 22:56:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-28 o 19:30, M M pisze:

    > Zimą może i niewiele, ale latem jest całkiem sporo ze światła rozproszonego. Wraz
    ze wzrostem cen energii (a taniej raczej już było) być może warto się po to schylić.
    Ale pisałeś że nisko słońce, poza zima już nisko nie będzie, tzn będzie
    ale wtedy i z boku bedzie. Więc kiedy juz będzie świecić na panele to na
    wszystkie.

> [...]
    akurat rzucili w promocji) / nowe vs lekko przechodzone itp. Stąd nowy wątek właśnie
    Tego raczej przetwornicami nie przeskoczysz, musiałbyś je dać podobnie
    jak optymalizatory, blisko paneli a to rodzi nowe kłopoty i koszty.

    --
    Janusz