  • 21. Data: 2013-12-14 19:02:17
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Sprzęgło można zaprojektować i wykonać uniwersalne, a eksperymentować z
    > materiałami. Jakimi materiałami słabo przewodzącymi ciepło mam się
    > zainteresować ?

    Stal jest absolutnie wystarczająca. Przez blaszkę pośrednią nie
    przeniesiesz wiele ciepła, nawet gdybyś ją miedzianą zrobił.

    > Na razie hamulec pracuje w dozwolonym zakresie temperatur.

    Czy to hamulec grzeje oś, czy odwrotnie - jest grzany? Bo już nie jestem
    pewien.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 22. Data: 2013-12-14 19:25:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu sobota, 14 grudnia 2013 18:22:13 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

    > Kombinuj� tak: kontrolowany nadmuch spr�onego powietrza do wydr��onego
    >
    > wa�u, wyloty w po�owie jego d�ugo�ci powinny skutecznie go sch�odzi�.
    >

    > O ile w weekend nie braknie spr�onego powietrza :<
    >

    > A maszyna pracuje 24/7.

    Tobie chodzi o obnizenie temperatury przy napedzie, a nie o chlodzenie hamulca.
    To zmienia postac rzeczy bo trzeba odprowadzic zaledwie 10W.

    Oszacowanie ilosci ciepla plynacego przez przewodzenie wzdluz walu.
    Stal ma przewodnosc cieplna k= 58W/(m*K),
    przekroj poprzeczny walu S=0,001 m^2,
    dlugosc walu L=0,17 m,
    roznica temperatury dt= 30C

    Q= 58*30*0,001/0,17 = 10W

    Tyle trzeba odebrac ciepla przy napedzie.

    Sprobuj samych tarczy i przewezenia.

    WM

  • 23. Data: 2013-12-14 19:40:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Dec 2013 08:20:01 -0800 (PST), WM napisał(a):
    > Sa rozne metody chlodzenia walow, np. taka :)
    > http://www.dyszespecjalne.pl/files/pdf/dysze_chlodza
    ce.pdf

    Vortex tube ? To ten demon Maxwella ?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_tube

    J.

  • 24. Data: 2013-12-14 19:56:14
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 19:02, Irek N. pisze:

    > Czy to hamulec grzeje oś, czy odwrotnie - jest grzany? Bo już nie jestem
    > pewien.

    Hamulec się nagrzewa. Dodatkowo grzeje wał. Ciepło przez wał hajcuje mi
    napęd, co chcę ograniczyć.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 25. Data: 2013-12-14 19:56:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    PeJot wrote:

    > To znaczy z czego ?

    Choćby z drewna. 20Nm wytrzyma.

  • 26. Data: 2013-12-14 20:00:47
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 19:25, WM pisze:

> [...]
    > roznica temperatury dt= 30C
    >
    > Q= 58*30*0,001/0,17 = 10W
    >
    > Tyle trzeba odebrac ciepla przy napedzie.

    OK, proszę o oszacowanie minimalnego bezpiecznego przekroju, żeby
    przenieść te 20 Nm z niewielkim zapasem ? Przewężenie mogło by mieć z
    50, może 70 mm długości.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 27. Data: 2013-12-14 20:04:53
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 18:46, J.F. pisze:

    > Drewno, plastik, ceramika, szklo - prawie wszystko przewodzi gorzej
    > niz metale.

    Drewno wygląda hardkorowo, ale np. tekstolit ? 35 mm średnicy, 20 Nm do
    przeniesienia. Aha, jak się urwie, ofiar w ludziach nie będzie.

    > Ale ja bym dorobil tarcze chlodzaca i wentylator.

    > Albo po prostu dluzszy wal

    Nie mam tyle miejsca.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 28. Data: 2013-12-14 20:18:50
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    PeJot wrote:

    > Drewno wygląda hardkorowo, ale np. tekstolit ? 35 mm średnicy, 20 Nm
    > do przeniesienia. Aha, jak się urwie, ofiar w ludziach nie będzie.

    Tekstolit czyli te "szmaty w miodzie" (niemieckie Hartgewebe)?
    Jak najbardziej. Zależy jaka tam jest w ogóle temperatura pracy.

  • 29. Data: 2013-12-14 20:38:27
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 20:18, cef pisze:

    > Tekstolit czyli te "szmaty w miodzie" (niemieckie Hartgewebe)?
    > Jak najbardziej. Zależy jaka tam jest w ogóle temperatura pracy.

    Maks. 50 stopni. Wewnątrz hamulca pewnie więcej. Ale wg

    http://www.izoerg.com.pl/pro.php?cms=3&kat=30&id=47&
    lang=1&ad=tekstolit&cm=izoerg&gclid=CO3N65q6sLsCFYlV
    3godwjMALg

    spokojnie powinno dać radę. To jest pomysł łatwy do zrealizowania i
    chyba najskuteczniejszy w tym o co mi chodzi. Grupo, dzięki za
    naprowadzenie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 30. Data: 2013-12-14 23:27:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Dec 2013 20:04:53 +0100, PeJot napisał(a):

    > Drewno wygląda hardkorowo, ale np. tekstolit ? 35 mm średnicy, 20 Nm do
    > przeniesienia. Aha, jak się urwie, ofiar w ludziach nie będzie.

    tekstolit OK, tylko przeliczyc trzeba na wytrzymalosc.

    Przy innych plastikach ostrzezenie - czesc mieknie na goraco, a wal
    przeciez goracy.

    J.