  • 1. Data: 2013-11-25 21:50:17
    Temat: Sprężyna-trwałość parametrów
    Od: s...@g...com

    Trwałość sprężyny
    z fizyki pamiętam tylko F=kx :)
    Chcę zamontować sprężynę która będzie często używana.
    Martwi mnie jedna rzecz :
    Stabilność parametrów siłowych.
    Jest mi ktoś w stanie powiedzieć że ta sprężyna będzie mieć takie i takie parametry
    przez x dni/miesięcy/lat.
    Czy to wszystko na zasadzie człowiek strzela, Pan Bóg kule nosi.

  • 2. Data: 2013-11-25 22:36:54
    Temat: Re: Sprężyna-trwałość parametrów
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 25 November 2013 20:50:17 UTC, s...@g...com wrote:
    > Czy to wszystko na zasadzie człowiek strzela, Pan Bóg kule nosi.

    Nie wiem kto kule nosi, ale od rachowania zmęczenia to są inżynierowie.
    Jaka temperatura pracy? Środowisko korozyjne? Sprężyna zaprojektowana i wytworzona
    tak jak trzeba czy bele jak? Praca na ściskanie czy na rozciąganie? Czy przeciążenia
    zbliżają się do granicy plastyczności? Jeśli nie, to jedynym mechanizmem zniszczenia
    jest wysokocyklowe zmęczenie. Do momentu pojawienia się pierwszych pęknięć metal się
    nie zmieni w g...., więc obawy nie ma. A kiedy pęknięcia powstaną, to sobie odczytaj
    z wykresu. Dla określonego materiału, temperatury i stanu obróbki. Im wyższy reżym
    podczas wytwarzania, tym mniejszy rozrzut długości życia. Do takiego stopnia że
    regułą staje się że samochód psuje się pierwszy raz w ciągu paru pierwszych tygodni
    po gwarancji.
    Konrad

  • 3. Data: 2013-11-26 06:34:40
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-11-25 21:50, s...@g...com pisze:
    > Trwałość sprężyny
    > z fizyki pamiętam tylko F=kx :)
    > Chcę zamontować sprężynę która będzie często używana.
    > Martwi mnie jedna rzecz :
    > Stabilność parametrów siłowych.

    Resurs i wymiana.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2013-11-26 09:53:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 25 Nov 2013 13:36:54 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Im wyższy reżym
    > podczas wytwarzania, tym mniejszy rozrzut długości życia. Do
    > takiego stopnia że regułą staje się że samochód psuje się pierwszy
    > raz w ciągu paru pierwszych tygodni po gwarancji.

    Tylko ktora sprezyna ma tak dobrze okreslony tryb pracy ?
    Od zegarka ? Zegarki elektroniczne.

    Jeden przez gwarancje przejedzie 100 tys km, drugiemu to zajmie
    kolejne pare lat. Jeden bedzie jezdzil po nowych autostradach, drugi
    po Walbrzychu ...

    J.

  • 5. Data: 2013-11-26 12:51:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 26 November 2013 09:53:08 UTC+1, J.F. wrote:
    > Tylko ktora sprezyna ma tak dobrze okreslony tryb pracy ?

    No, od materaca raczej nie :-)
    Ale większość maszyn powtarza stale jedną czynność.

    > Od zegarka ? Zegarki elektroniczne.

    Też mają sprężyny. W teleskopach!

    > Jeden przez gwarancje przejedzie 100 tys km, drugiemu to zajmie
    > kolejne pare lat. Jeden bedzie jezdzil po nowych autostradach, drugi
    > po Walbrzychu ...

    Racja, ale nie zawsze zawieszenie wysiada pierwsze.
    Konrad

  • 6. Data: 2013-11-26 19:22:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >No, od materaca raczej nie :-)
    >Ale większość maszyn powtarza stale jedną czynność.

    Ale pisales o samochodach ;-)

    >Też mają sprężyny. W teleskopach!

    Taa, bardzo obciazone, i padaja ze zmeczenia :-)

    >Racja, ale nie zawsze zawieszenie wysiada pierwsze.

    Usiluje sobie przypomniec czy widzialem peknieta sprezyne od zaworu.
    Chyba nie, co nie znaczy ze nie pekaja.
    Pracuja tam w dosc stalych warunkach, a nawet i ilosc cykli jest
    pewnie zblizona - tzn zalezy od przebiegu.

    Ale pekl mi kiedys popychacz zaworu - taki pret fi 5x120.
    Wkrotce padl drugi. A reszta nie padla ..

    J.

  • 7. Data: 2013-11-26 21:32:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 26 November 2013 18:22:14 UTC, J.F wrote:
> [...]
    >
    > pewnie zblizona - tzn zalezy od przebiegu.
    >

    > Ale pekl mi kiedys popychacz zaworu - taki pret fi 5x120.
    >
    > Wkrotce padl drugi. A reszta nie padla ..

    Czepiasz się. Oryginalny Pytacz nie powiedział do czego ta sprężyna ma być. Może do
    niczego? No więc fantazjuję, zgodnie z precyzją zapytania...

  • 8. Data: 2013-11-27 23:19:45
    Od: _chab_ <w...@w...pl>

    Napisz mi co to za sprężyna, wymiary, materiał, co to znaczy często
    używana (ile razy dziennie, z jaką częstotliwością, w jakim zakresie
    długości)
    Najlepiej na maila bo rzadko tu zaglądam, a co nieco o tym wiem, to mogę
    Ci pomóc.

    Pozdrawiam