  • 1. Data: 2012-04-30 14:54:41
    Temat: Przetwornica odwracająca na MC34063 wzbudza się.
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Potrzebuję zrobić małą przetwornicę odwracającą z Uwe=19V , Uwy = -5V i
    Iwy (max) 100mA. Ze względu na brak szalonych wymagań, mój wybór padł
    na MC34063. Przeczytawszy datasheet'a i dokument

    http://www.intusoft.com/onsemipdfs/an920-d.pdf

    wykonałem testowo na płytce stykowej typową aplikację bez zewnętrznego
    tranzystora (str. 35 rys. 34) z tego drugiego pdf-a.

    Niestety przy obciążeniu bliskim maksymalnemu po chwili układ się
    wzbudza (f ~300kHz). Układ scalony zaczyna się momentalnie grzać a
    napięcie zjeżdża w dół.

    Próbowałem różne fmin 20, 30, 50 kHz. Obliczenia wykonałem zgodnie z
    algorytmem z karty katalogowej a połączenia starałem się wykonać
    podobnie do wzoru płytki z datasheet'a.

    Dławiki nawinąłem na jakichś rdzeniach z płyty głównej, a pomiar
    indukcyjności zgadzał się z dokładnością +- 20% z wyliczonymi. Po
    szybkim policzeniu - wygląda na to, że rdzeń się nie nasyca, więc chyba
    nie tu leży problem.

    Przyczyn wzbudzenia upatruję w dużych pojemnościach pasożytniczych w
    dławiku ze względu na stosunkowo duże indukcyjności (rzędu 1 mH), a co
    za tym idzie sporą liczbę zwojów.

    Dobrze myślę ?

    Co ewentualnie innego, a by cena nie powalała (jak np LM3578).
    Może jednak zewnętrzny tranzystor PNP rozwiąże problem?

    G.B.

  • 2. Data: 2012-04-30 15:00:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    [...]

    > Dławiki nawinąłem na jakichś rdzeniach

    Jak ja to lubię...

    [...]

    > dławiku ze względu na stosunkowo duże indukcyjności (rzędu 1 mH), a co
    > za tym idzie sporą liczbę zwojów.

    Ale po co aż tyle?

    > Dobrze myślę ?

    Nie. Robienie przetwornic na przypadkowych elementach indukcyjnych
    wymiecionych z szuflady to wielkie nieporozumienie.

    Żądanie pomocy przy uruchomieniu przetwornicy bez schematu z
    _rzeczywiście_ _użytymi_ elementami i zdjęcia, to co najmniej
    niegrzeczność.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-04-30 16:27:51
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    > Hello Grzegorz,
    >
    > Monday, April 30, 2012, 2:54:41 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Jak ja to lubię...

    Na czymś trzeba się uczyć, a u mnie wszystko jednostkowo, nic na skalę
    masową. Żeby konkretnie zamówić, to trzeba wiedzieć co zamówić. Ale żeby
    zamówienie było konkretnie to najpierw przetestować układ chciałem ;-)

    > [...]
    >
    > Ale po co aż tyle?

    Schmidt-Walter dla 50 kHz podaje 1.7 mH.
    Z wyliczeń z pdf-a wychodzi 338 uH (tak czy siak sporo - chociaż
    faktycznie przesadziłem nawijając ok. 1 mH). Coś mnie chyba przymuliło
    przy tym liczeniu. Ale jak się wie, czego oczekiwać, to takie błędy
    człowiek łapie od razu.

    > Nie. Robienie przetwornic na przypadkowych elementach indukcyjnych
    > wymiecionych z szuflady to wielkie nieporozumienie.

    Być może ! Ale nie mogę mieć wszystkiego pod ręką, bo i tak już się nie
    mieszczę ze swoimi gratami, a produkcja - totalnie 1 szt.

    > Żądanie pomocy przy uruchomieniu przetwornicy bez schematu z

    Fakt - źle podałem stronę i schemat. Powinno być: rys. 33 na str. 33 z
    podanego wcześniej linka tj.
    http://www.intusoft.com/onsemipdfs/an920-d.pdf

    > _rzeczywiście_ _użytymi_ elementami i zdjęcia, to co najmniej
    > niegrzeczność.

    Jak napisałem - zrobiłem to na płytce stykowej starając się zachować
    rozmieszczenie podzespołów zgodnie z płytką wzorcową z datasheet'a.

    Za brak zdjęć przepraszam. Poprawię się następnym razem bowiem obrażanie
    kogokolwiek nie było moim celem.

    Pozdrawiam
    G.B.

  • 4. Data: 2012-04-30 18:08:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    [...]

    > Fakt - źle podałem stronę i schemat. Powinno być: rys. 33 na str. 33 z
    > podanego wcześniej linka tj.
    > http://www.intusoft.com/onsemipdfs/an920-d.pdf

    Prosiłem o schemat z rzeczywiście uzytymi elementami. Bo dławika 88uH
    nie użyłeś a i na pewno nie uzyłes takich wartości w dzielniku. Zaraz
    się okaże, że Rsc też ma inną wartość.

    > Jak napisałem - zrobiłem to na płytce stykowej starając się zachować
    > rozmieszczenie podzespołów zgodnie z płytką wzorcową z datasheet'a.

    Przetwornicę na płytce stykowej? Jaja sobie z nas robisz? Co w ten
    sposób chcesz sprawdzić?

    To już pająk na laminacie z pełną miedzią byłby lepszy - przynajmniej
    połączenia masy miałby dobrze.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-04-30 18:12:56
    Od: sumar <s...@o...eu>

    Grzegorz Brzęczyszczykiewicz:

    > Za brak zdjęć przepraszam. Poprawię się następnym razem bowiem obrażanie
    > kogokolwiek nie było moim celem.

    Absolutnie nie masz kogo i za co przepraszać. Odkąd jestem na
    grupach (około 10 lat), to pamiętam, że Mandziejewicz zawsze
    był zgorzkniałym tetrykiem. Ma rację odnośnie losowych
    elementów, ale nie ma prawa wmawiać ci, że czegoś żądałeś,
    bo tak nie było.

  • 6. Data: 2012-04-30 18:30:31
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

> [...]
    > sposób chcesz sprawdzić?
    >
    > To już pająk na laminacie z pełną miedzią byłby lepszy - przynajmniej

    Wiesz co ?
    Odechciało mi się prosić o pomoc kogokolwiek. Sam dojdę - dłużej będę
    pamiętał...
    Nie mogłeś od razu napisać, że płytka stykowa to nawet do testów jest
    złym pomysłem.

    Dzilenik napięcia potrafię obliczyć, a Rsc 1 Ohm

    Z mojej strony dzięki za dotychczasowe uwagi i EOT
    G.B.

  • 7. Data: 2012-04-30 23:54:17
    Od: sundayman <s...@g...pl>

> [...]
    > pamiętał...
    > Nie mogłeś od razu napisać, że płytka stykowa to nawet do testów jest

    Panie kolego, nie bądź pan taki delikatny.
    Jak trzeba walczyć z przetwornicami, to uszy po osobie i grzecznie
    słuchać co Pan Roman mówi :), bo inaczej to czeka cierpienie, pot, krew
    i łzy :)

    Roman faktycznie nie należy do szczególnie delikatnych w obejściu, ale
    to jest akurat wyjątek, który ma prawo. Imho oczywiście.

    Jakby nie on, to sam byłbym w sprawie paru zasilaczy w czarnej d...
    więc, niestety - trzeba to znosić. Taki już los.
    W różnych sprawach to z panem Romanem różnie bywa, ale imho
    w temacie przetwornic to pewnie by mógł parę książek napisać (a może
    napisał ??).