  • 1. Data: 2014-01-19 23:41:31
    Temat: Przetwornica z CL2181 ki czort
    Od: u...@g...com

    Czołem,
    Ostatnio walczę z piszczącym zasilaczem w komputerze (stary Dell z zasilaczem n875E -
    875 W)
    Układ jest taki. PFC - 400V - DC/DC - 12V i z tego reszta.
    Problem tyczy się przetwornicy DC/DC 400/12V. Sterownik to CL2181 o którym nic nie
    wiadomo.
    Piszczy więc zacząłem od wymiany kondensatorów - bo zwykle pomaga. Nie pomogło, no to
    zaimpregnowałem trafa próżniowo w żywicy poliestrowej, nie pomogło. No to odpaliłem
    oscyloskop...
    Widzę, że przetwornica ładuje paczki kluczowane 100 kHz co 5 kHz. Pięknie, akurat w
    okolicach największej czułości mojego słuchu. Prosty chłop to se myślę, że coś sie
    musi wzbudzać, pośliniłem palucha i jadę po pinach sterowania i pętli - nic się nie
    zmienia, piszczy jak kamerton na 5 kHz. No to wytargałem na drucie płytke sterowania
    i macam scalak. A on na nodze nr 7 ma piękną piłę 5 kHz (kondzioł 3,3n do masy) na
    nodze 6 piła 100 kHz. No to lipa, chyba nie zepsute, nie naprawie.
    Impulsy sterowania końcówki są pięknie modulowane piłą 5 kHz, widać jak czas
    włączenia klucza narasta i opada by zaniknąć na chwile całkiem.
    Nie mam weny po nocach odkrywać ameryki i poprawiać EE Changa czy jak mu tam bo się
    tak na druku podpisał. Wyciąłem płytkę pod trafem bo robiła za membrane, trochę
    pociąłem miedź na druku która wydawało mi się, że może odrobine robić za zwarte
    zwoje. Jest ciszej ale nadal mnie wk. Kto u diabła ciężkiego wybrał taką
    częstotliwość? Sam zasilacz jest zrobiony solidnie a tu taki zbuk.
    Panie Premierze jak życ?
    No właśnie co z tym g. zrobić?

    Łukasz

  • 2. Data: 2014-01-19 23:46:18
    Temat: Re: Przetwornica z CL2181 ki czort
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

    Sunday, January 19, 2014, 11:41:31 PM, you wrote:

    > Ostatnio walczę z piszczącym zasilaczem w komputerze (stary Dell z zasilaczem n875E
    - 875 W)

    [...]

    > No właśnie co z tym g. zrobić?

    Obciążyć adekwatnie do mocy.
    Wymienić kondensatory po stronie wtórnej.
    Kupić nowy zasilacz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-01-20 09:49:35
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    wiadomości news:1247612714.20140119234618@pik-net.pl.invalid...
    > Obciążyć adekwatnie do mocy.
    > Wymienić kondensatory po stronie wtórnej.
    > Kupić nowy zasilacz.

    Im większe obciążenie tym pisk mocniejszy.
    Kondensatory nic nie pomogły (rubycon MBZ)
    Czyli dupa.
    RoMan a masz może jakiś dataszit do tego scalaka?
    Bo ja bym nad tym posiedział dla gimnastyki.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2014-01-20 09:57:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

    Monday, January 20, 2014, 9:49:35 AM, you wrote:

    > Im większe obciążenie tym pisk mocniejszy.
    > Kondensatory nic nie pomogły (rubycon MBZ)
    > Czyli dupa.

    Czyli wersja 3.

    > RoMan a masz może jakiś dataszit do tego scalaka?
    > Bo ja bym nad tym posiedział dla gimnastyki.

    Nie ma sensu. Tu trzeba posiedzieć konkretnie nad całym zasilaczem i
    zmienić jego kompensację, żeby wyszedł z czkawki (hiccup mode). A
    czasem na takim zasilaczu niemal doktoryzować by się mogło :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-01-20 10:12:42
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    wiadomości news:1275730738.20140120095750@pik-net.pl.invalid...
    > Nie ma sensu. Tu trzeba posiedzieć konkretnie nad całym zasilaczem i
    > zmienić jego kompensację, żeby wyszedł z czkawki (hiccup mode). A
    > czasem na takim zasilaczu niemal doktoryzować by się mogło :(

    Tylko czego on ma jawnie zrobiony generator piły 5 kHz modulującej
    współczynnik wypełnienia. Częstotliwość sztywno zadana kondensatorem.
    To co widziałem do tej pory zawsze chodziło przynajmniej w górnym kresie
    akustycznych.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 6. Data: 2014-01-20 10:19:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

    Monday, January 20, 2014, 10:12:42 AM, you wrote:

> [...]
    > współczynnik wypełnienia. Częstotliwość sztywno zadana kondensatorem.
    > To co widziałem do tej pory zawsze chodziło przynajmniej w górnym kresie

    To nie jest jawny generator - wzbudziło się niewłaściwie policzone
    sprzężenie zwrotne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-01-20 10:30:01
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    wiadomości news:10610254726.20140120101916@pik-net.pl.invalid..
    .
    > To nie jest jawny generator - wzbudziło się niewłaściwie policzone
    > sprzężenie zwrotne.

    Noga 7 jest podłączona do członu RC, myślałem że to jest generator.
    Hmm, czyli może być to jakaś kompensacja pętli i ja obserwuje sygnał błędu
    czy cuś. Pytanie czego to jest bardzo stabilne 5 kHz, nie reaguje nawet na
    mój paluch którym macam okolice transoptorów (napięcie pływać zaczyna) czy
    samego scalaka.
    Jak mi się coś wzbudza to przy takim traktowaniu zaczyna maksymalnie
    świrować, wchodzi i wychodzi ze stanu wzbudzenia.
    No nic, chyba faktycznie odpuszcze bo troche szkoda czasu. Tyle, że mnie
    ciekawi.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 8. Data: 2014-01-20 10:43:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

    Monday, January 20, 2014, 10:30:01 AM, you wrote:

    > Noga 7 jest podłączona do członu RC, myślałem że to jest generator.
    > Hmm, czyli może być to jakaś kompensacja pętli i ja obserwuje sygnał błędu
    > czy cuś.

    Zapewne wyjście wzmacniacza błędu...

> [...]
    > świrować, wchodzi i wychodzi ze stanu wzbudzenia.
    > No nic, chyba faktycznie odpuszcze bo troche szkoda czasu. Tyle, że mnie

    To pobaw się tym członem RC. Spróbuj zwiększyć pojemność. Oscylacja na
    5kHz może świadczyć o zbyt małej stałej czasowej kompensacji.

    Bez opisu kontrolera i kompletnego schematu można tylko się pobawić.

    --
    Best regards,
    RoMan