    From: Ilona <i...@u...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przeywornica AC-DC ze wspolnym neutralem??
    Date: Sun, 31 Mar 2019 00:39:24 +0100

    On 2019-03-30 12:17, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    _zagrozenia-w-obwodach-rys2.jpg

> [...]
    > jednoznacznie określona (nie wolno tam stosować gniazdek podwójnych).
    > Jeśli projektant tego miksera pochodzi z takiego kraju to mógł myśleć,
    > że jak da kabel 2 przewodowy, ale z wtyczką o określonej pozycji
    > względem bolca to ma zagwarantowane, który przewód jest neutralny.
    >
    > Wydaje mi się, że kiedyś dawno (była jakaś dyskusja o rodzajach
    > gniazdek) zajrzałem na stronę producenta gniazdek to zauważyłem
    > informację, że gniazdka podwójne są oferowane tylko w niektórych krajach.
    >
    > Widziałem też gdzieś gniazdka podwójne ze skrzyżowanymi blaszkami.

    Tu nie chodzi o przewód PE, tylko o to na czym stoi lub czego dotyka
    niewinny człowiek.
    Na tych rysunkach pokazano ochrone przed porażeniem urządzeń I klasy,
    http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/6882/__b
    _zagrozenia-w-obwodach-rys2.jpg

    ale przy urządzeniach II klasy ochronności te prostokątne obrysy, to
    izolacyjne obudowy, które decydują o tejże właśnie II klasie i do nich
    nic się nie podłącza.

    Tak jak na tym rysunku:
    https://r7knmqt3qn1hbgxc30yrat1a-wpengine.netdna-ssl
    .com/wp-content/uploads/2018/02/ELVs-sized.jpg

    Na samym dole jest ten FELV, w którym z założenia, oba przewody,
    (pomiedzy którymi jest te 42V), mogą mieć względem ziemi (PE), potencjał
    240 V i przed tym właśnie potencjałem trzeba chronić użytkowników, albo
    przez uziemienie, metalowej obudowy, (jesli jest), albo przez
    odpowiednią izolacyjną obudowe, czy osłone.

    W czasach telewizorów lampowych, (Antaresów, Ametystów, Szmaragdów, itd)
    jeden przewód z gniazdka w scianie, podłaczony był bezpośrednio do
    chassis, całośc schowana była w izolacyjnej, (drewnianej), obudowie a
    tył zasłonięty był plastikową osłoną, na której dumnie widniał znak II
    klasy ochronności.
    http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/1025/__b
    _4801df0891fa1ae9240f2cc3ee40a0f3.jpg

    Należy dodać, że wtyczka w takim telewizorze nie miała 'dziurki' na
    bolec, miało to powodowac 'koordynacje', w zakresie pomieszczeń w
    których owe telewizory powinny być użytkowane. :)
    Dzis już tego się nie stosuje i urzadzenia II klasy ochronności mają
    wtyczki z odpowiednimi 'dziurkami'
    https://elektrykadlakazdego.pl/wp-content/uploads/20
    17/04/DSC_4226.jpg
    //można włączyc również do gniazdek systemu SCHUKO.