    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przyszłość długich fal
    Date: Sat, 18 Sep 2010 13:17:33 +0000 (UTC)

    Pan Mirek napisał:

    > Może licencje drogie? Ja właśnie piszę o tym, żeby opracować coś
    > swojego, skoro to będzie i tak tylko dla nas (Polaków) i właśnie
    > dostosowane do długich fal i naszych realiów.

    Nie wiem czy ta informacja przyda się przy robieniu biznesplanu, ale
    ja tego nie kupię. Za darmo wezmę, bo lubię przyglądać się rzeczom
    nowym, ale na tym się pewnie zakończy. W domu słucham radia przez
    Internet i nie widać na horyzoncie niczego, co by ten stan rzeczy
    mogło zmienić. Ani nie widać czegoś, co by taką transmisję miało
    zastąpić, ani powodów, by taka zmiana była konieczna. W samochodzie
    słucham na UKF. Może FM zostanie zastąpione jakąś transmisją cyfrową,
    ale nie sądzę, by to się stało prędko. W Warszawie w pasmie 88-108MHz
    słychać przeszło 20 programów (mam możliwość zaprogramowania 18 stacji,
    kiedyś czekając na kogoś na parkingu chciałem to zrobić, ale dla kilku
    zabrakło miejsca). Patrząc na całość, średnio się to do słuchania
    nadaje. Czyli technika jest, ale treści do przekazu brak. Nie sądzę,
    by było miejsce na jakies nowe wynalazki.

    Fale średnie i średniodługie z modulacją AM w aspekcie sytuacji "W"
    (w wersji hardcore) mają przede wszystkim taką zaletę, że da się to
    odebrać na wszystkim. Ja sobie w razie czego odbiornik detektorowy
    z tego, co znajdę na śmietniku (młodzi pewnie już nie, więc i ta zaleta
    staje się wątpliwa). A gdyby tam AM zastąpić przez MP3, to się na dodatek
    zaraz oldskulowcy wykruszą. Jedyna nadzieja w audiofilach -- może uda
    się wykreować modę na AM, tak jak zrobiono to z płytami winylowymi.

    --
    Jarek