  • 1. Data: 2010-09-18 12:04:01
    Temat: Przyszłość długich fal
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Ponieważ mamy przerwę w nadawaniu PR1 na 225kHz i nie ma zapasowego
    nadajnika i pojawiły się głosy po co to nam itp. to się zastanawiam:
    W razie "W" posiadanie takiej stacji to nie jest głupia sprawa - nie
    mówię tutaj o "W" w sensie "wojna" ale raczei o innych,
    nieprzewidywalnych sytuacjach - łatwiej wtedy uruchomić, naprawić,
    odbudować jeden nadajnik, niż sieć nadajników no i to (prznajmniej jak
    stał maszt w Gąbinie) można było odebrać na byle czym.
    Były projekty nadawania cyfrowego - w obecnych czasach nie powinno być
    problemu, żeby to zrealizować - nadawać nadal w analogu AM i na to
    nałożyć w jakiejś zmyślnej modulacji dane MP3 - nawet 96kbit jest lepsze
    niż AM na 225, 64kbit już trochę "blugocze", ale w mono nadal lepsze.
    Na czym odbierać? Na razie na zwykłych odbiornikach, udostępnić
    dokumentację - jakaś firma na pewno zaryzykuje i zamówi partię
    odbiorników w Chinach. Poza tym już widzę projekty na Elektrodzie na AVR
    + STA013 ;)

    Mirek.

  • 2. Data: 2010-09-18 12:23:21
    Temat: Re: Przyszłość długich fal
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

> [...]
    > nałożyć w jakiejś zmyślnej modulacji dane MP3 - nawet 96kbit jest lepsze
    > niż AM na 225, 64kbit już trochę "blugocze", ale w mono nadal lepsze.

    Dawno jest i to nie w MP3 a AAC (dużo wyższy stopień kompresji przy tej
    samej jakości), z opcją zarówno "na" analogowej transmisji jak i
    "zamiast" - póki co sukces komercyjny umiarkowany:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

> [...]
    > dokumentację - jakaś firma na pewno zaryzykuje i zamówi partię
    > odbiorników w Chinach. Poza tym już widzę projekty na Elektrodzie na AVR

    z DRM jest niestety ten problem, że sprzęt musi pociągnąć AAC, więc na
    prostym AVR-ku się tego nie zrobi. Ale w radiówce to niestety standard,
    że wyżej ceni się efektywność pasmową

    Pozdr
    Portal

  • 3. Data: 2010-09-18 12:24:10
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Mirek wrote:

> [...]
    > dokumentację - jakaś firma na pewno zaryzykuje i zamówi partię
    > odbiorników w Chinach. Poza tym już widzę projekty na Elektrodzie na AVR

    no bez przesadyzmu. Projekty są w ilościach dużo, nadajniki też są, ale
    małowato. W większości jednak na falach średnich i krótkich, bo długie jakoś
    na świecie mało popularne są. A odbiornik mam też w domu, więc zabierać się
    za nadawanie!! Odbiornik pracuje na zakresie od 100kHz do 30MHz, więc nie ma
    problemu. A najprościej jest zrobić heterodynę przetwarzającą na zakres
    0-12kHz i użycie komputera do dekodowania.
    W każdym razie mogę odbierać w domu RTL w stereo, Radio Vatican (na ogół
    mono), BBC w stereo i parę innych.

    Waldek

  • 4. Data: 2010-09-18 12:29:49
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Portal wrote:

    > Dawno jest i to nie w MP3 a AAC (dużo wyższy stopień kompresji przy tej
    > samej jakości), z opcją zarówno "na" analogowej transmisji jak i
    > "zamiast" - póki co sukces komercyjny umiarkowany

    Może licencje drogie? Ja właśnie piszę o tym, żeby opracować coś
    swojego, skoro to będzie i tak tylko dla nas (Polaków) i właśnie
    dostosowane do długich fal i naszych realiów.

    Mirek.

  • 5. Data: 2010-09-18 13:03:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Sep 2010 14:04:01 +0200, Mirek wrote:
> [...]
    >nałożyć w jakiejś zmyślnej modulacji dane MP3 - nawet 96kbit jest lepsze
    >niż AM na 225, 64kbit już trochę "blugocze", ale w mono nadal lepsze.

    Tylko trzeba by chyba zasady zmienic, bo w 9kHz pasmie to sie moze
    zmiescic 16kb. No chyba zeby sie udalo radio bardziej wyzylowac ...
    raczej nie slyszalem.

    Byc moze czas podjac odwazna decyzje: fale dlugie sa na zasilacze,
    ladowarki, swietlowki kompaktowe :-)

    J.

  • 6. Data: 2010-09-18 13:06:45
    Od: Portal <m...@p...onet.usun.to.pl>

    Mirek wrote:
    > Może licencje drogie? Ja właśnie piszę o tym, żeby opracować coś
    > swojego, skoro to będzie i tak tylko dla nas (Polaków) i właśnie
    > dostosowane do długich fal i naszych realiów.

    Ale jak się to zrobi pod kątem prostoty odiornika, to właśnie wtedy
    licencje będą drogie, bo wyjdzie słaba efektywność widmowa (mało bitów /
    Hz) i kiepski stopień kompresji audio (relatywnie dużo bitów / sek.) -
    czyli efektywnie potrzeba więcej pasma do transmisji tej samej treści =
    drogo dla nadawcy. Pod tym względem DRM jest raczej dobrze dopracowyany,
    bo lepszą wydajność niż ta przy zastosowaniu modulacji rzędu 64 QAM i
    kodeków o stopniu kompresji rzędu kilkanaście na dzień dzisiejszy raczej
    ciężko osiągnąć.
    Problem tkwi raczej w tym, że ludzie w ogóle przestają radia
    tradycyjnego w domu słuchać i przerzucają się na net. Wyjątkiem jest
    głównie samochód, bo miło jak Ci coś buczy w czasie jazdy.

    Pozdr
    Portal

  • 7. Data: 2010-09-18 13:10:20
    Temat: Re: Przyszło?ć długich fal
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Tylko trzeba by chyba zasady zmienic, bo w 9kHz pasmie to sie moze
    > zmiescic 16kb.

    Może nieprecyzyjnie się wyraziłem - nie chcę dancych wkładać w sygnał
    modulujący AM, tylko falę nośną zmodulować dodatkowo w inny sposób, tak
    aby nie pogorszyć zbytnio odbioru w AM.

    Mirek.

  • 8. Data: 2010-09-18 13:17:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Może licencje drogie? Ja właśnie piszę o tym, żeby opracować coś
    > swojego, skoro to będzie i tak tylko dla nas (Polaków) i właśnie
    > dostosowane do długich fal i naszych realiów.

    Nie wiem czy ta informacja przyda się przy robieniu biznesplanu, ale
    ja tego nie kupię. Za darmo wezmę, bo lubię przyglądać się rzeczom
    nowym, ale na tym się pewnie zakończy. W domu słucham radia przez
    Internet i nie widać na horyzoncie niczego, co by ten stan rzeczy
    mogło zmienić. Ani nie widać czegoś, co by taką transmisję miało
    zastąpić, ani powodów, by taka zmiana była konieczna. W samochodzie
    słucham na UKF. Może FM zostanie zastąpione jakąś transmisją cyfrową,
    ale nie sądzę, by to się stało prędko. W Warszawie w pasmie 88-108MHz
    słychać przeszło 20 programów (mam możliwość zaprogramowania 18 stacji,
    kiedyś czekając na kogoś na parkingu chciałem to zrobić, ale dla kilku
    zabrakło miejsca). Patrząc na całość, średnio się to do słuchania
    nadaje. Czyli technika jest, ale treści do przekazu brak. Nie sądzę,
    by było miejsce na jakies nowe wynalazki.

    Fale średnie i średniodługie z modulacją AM w aspekcie sytuacji "W"
    (w wersji hardcore) mają przede wszystkim taką zaletę, że da się to
    odebrać na wszystkim. Ja sobie w razie czego odbiornik detektorowy
    z tego, co znajdę na śmietniku (młodzi pewnie już nie, więc i ta zaleta
    staje się wątpliwa). A gdyby tam AM zastąpić przez MP3, to się na dodatek
    zaraz oldskulowcy wykruszą. Jedyna nadzieja w audiofilach -- może uda
    się wykreować modę na AM, tak jak zrobiono to z płytami winylowymi.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2010-09-18 13:40:27
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Portal wrote:

    > Ale jak się to zrobi pod kątem prostoty odiornika, to właśnie wtedy
    > licencje będą drogie

    Nie bardzo rozumiem.
    Ja mowię o licencj na wykorzystanie tego systemu przy nadawaniu - bo
    pewnie za darmo tego nie dadzą - kupisz ich urządzenia i jeszcze
    będziesz im płacił za używanie.

    Mirek.

  • 10. Data: 2010-09-18 13:41:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Saturday, September 18, 2010, 3:03:13 PM, you wrote:

    > Tylko trzeba by chyba zasady zmienic, bo w 9kHz pasmie to sie moze
    > zmiescic 16kb.

    Dziwne. W telefonii, w paśnie 300-3400Hz (3.1kHz) udaje się wcisnąć 56 kbps a
    Ty w paśmie 9kHz chcesz zmieścić zaledwie 9kbps?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl