    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pytanie o kondensator na schemacie
    Date: Fri, 29 Nov 2013 12:10:22 +0100
    Sender: r...@n...agh.edu.pl

    Hello Marek,

    Friday, November 29, 2013, 11:47:15 AM, you wrote:

    > A można prosić o wyjaśnienie od strony fizyki i występujących zjawisk
    > czym tak bardzo różnią się te kondensatory? Zawsze mnie ciekawi
    > różnica między praktyką a teorią. Na studiach przy obliczaniu obwodów
    > nikt (z prowadzących) praktycznie nie zwracał uwagi na to jak
    > kondensator powinien być zrobiony . Upraszczając: C to C, ważna
    > pojemność i napięcie przebicia...

    Przede wszystkim kondensatory SMD maja jedną, podstawową wadę -
    pomiędzy kondensatorem a PCB masz szczelinę, która może zassać topnik
    na stałe. Przy małej odległości pomiędzy padami może dość do przebicia
    po powierzchni PCB. Przy montażu THT pomiędzy padami kondensatora na
    400V masz jakieś 5-8mm (zależy od wielkości pada i rozstawu pinów) i
    przebicie staje się mało prawdopodobne.
    Kolejna sprawa to uszkodzenia samego kondensatora - kondensatory
    foliowe (nie wszystkie) potrafią się same naprawiać w momencie
    przebicia. Ceramiczne - nie bardzo.

    Sprawa ostatnia - kondensator 22nF/400V SMD? W TME nie widzę...

    --
    Best regards,
    RoMan