    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: RAID5
    Date: Mon, 11 Dec 2017 18:23:47 +0100
    <p0acl9$1cu$1@dont-email.me> <5a28f813$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <p0b2oi$hnm$1@node1.news.atman.pl>
    <5a29289b$0$15210$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@t...dom>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <p0hhk8$so1$1@node1.news.atman.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <p0lqit$sgb$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>

    news:almarsoft.8689481236888645574@news.neostrada.pl

    > Trzeba umieć czytac to o co snart zwraca w rejestrach. To co zwraca jest
    > wystarczające do oceny przydatności do spożycia.

    Nawet nie wiesz... a może i wiesz, jak bardzo można się pomylić, zawierzając
    ocenę parametrom w SMART.
    On owszem, pozwala oszacować, ale... chyba powinienem mieć jednego z dobrym
    smartem, co nawet mu partycji nie założysz, chyba, że ręcznie, w jakimś
    dzikim miejscu (muszę przejrzeć swoje starsze dyski, czy któregoś nie
    rozłożyłem, jak się mają). A rejestry - niemal książkowe. Tylko wmontuję
    płytę do obudowy, jak trochę ochłonę, bo pogoda jest do dupy (bardzo niskie
    ciśnienie, do tego lata, jak Concorde) i mnie chwieje.
    Oczywiście, jeśli mu się czyta i pisze MBR, to ja już sobie dalej poradzę z
    jego uzdatnieniem. Co powiesz o dysku, co ma SMART jak nówkę prawie, a
    niczego na nim nie zapiszesz, bo albo się zakleszcza, albo zwraca write
    error...?
    Ja jeszcze oceniam po odgłosach pracy, czy brzęczy, czy chrzęści, czy
    terkocze (stare Caviary przed ćwierćwieczem były głośniejsze od traktora), a
    także, jak słychać jego inicjowanie się, czy kalibrację. Takie całościowe
    spojrzenie. Gdzie liczy się zarówno pojedynczo, jak i wszystko razem. Czyli
    SMART (zwracam uwagę na relację między parametrami, na swoim lapkowym już od
    paru lat mi wisi kilka pending) i objawy pracy, działania.
    Pewne spojrzenie daje mi zapuszczenie odczytu pod Victorią dla Windows i
    zaobserwowanie, jak idzie linia prędkości odczytu, oraz czasy dostępu.

    Guru dyskowym absolutnie nie jestem. Nawet się nie zbliżyłem. Ale wiedząc,
    jak pracuje, jak się zachowuje w pełni sprawny dysk, mając inny taki, umiem
    ocenić, czy jest OK, czy coś jednak jest nie halo. Kilka razy takie
    podejście uratowało czyjeś dane, bo usłyszałem drobne nieprawidłowości i
    orzekłem "natychmiast nowy dysk" (ucho mam bardzo czułe). Jednego takiego
    kończę dorzynać (mrozi się w -25, zapnę go zimnego do kompa, nawet, jak się
    zjara, strata żadna, bo i tak jest do odstrzału), dane oczywiście dawno temu
    zrzucone, zanim się do reszty rozpadł.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.