  • 41. Data: 2011-11-17 20:27:57
    Temat: Re: Razem obni?ymy cen? paliwa !!!
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    > Wpadnij na jakas miejska stacje w nocy i zobacz jakie paliwo sprzedaje
    > sie najlepiej.

    nic tylko stawiać rafinerię, sieć stacji, otrzymywać toto, a potem
    sprzedawać tam wódę - czysty zysk.
    dyskutujemy o sytuacji (teoretycznej) gdy sprzedaż paliwa na stacji
    spada, dajmy na to o 50%.

  • 42. Data: 2011-11-17 22:29:56
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    > To ja może podkreślę: nie mówię, że taka akcja nie zmniejszy zysków. Ale
    > poważnie zaszkodzić Orlenowi nie da rady.

    > Regularnie bywam na jednej sieciowej stacji, robię małe zakupy i nie
    > tankuję.

    > A gdzie kupią, w Tesco?

    > Nie masz może świeższych danych?

    wziąłem pierwsze z brzegu
    ale skoro w czasie prosperity 2007/2008 wolumen sprzedaży był właściwie
    stały więc teraz jest raczej niższy niż wyższy.

    > Myślisz, że po zwiększeniu cen udział w rynku im jakoś radykalnie
    > spadnie?

    owszem, i wcale nie musi radykalnie spaść żeby firma to odczuła.
    przykład:
    przychody orlenu ze sprzedaży w 2010 83 mil pln
    zysk przed opodatkowaniem: 3 mil pln

    koszty są w przybliżeniu stałe
    łatwo można sobie wyobrazic jak wpłynie na zysk zmniejszenie sprzedaży o
    10%.

    > Wszelkie pozostałe sieci jedynie handlujące paliwami w detalu będą
    > lepszym przykładem - one nie mają gdzie sobie odbić strat.

    ha ha ha
    wszystkie inne sieci (nie lotos) to tylko odnogi koncernów światowych
    i to jeszcze przeważnie z dostępem do złóż.
    i one nie mają gdzie odbić strat (w dodatku procentowo mniejszych)?????

  • 43. Data: 2011-11-17 23:22:10
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-11-17, nazgul <x...@w...pl> wrote:

> [...]
    > zysk przed opodatkowaniem: 3 mil pln
    >
    > koszty są w przybliżeniu stałe
    > łatwo można sobie wyobrazic jak wpłynie na zysk zmniejszenie sprzedaży o

    Stałe koszty? Gdzie dają ropę za darmo?

> [...]
    > i to jeszcze przeważnie z dostępem do złóż.
    > i one nie mają gdzie odbić strat (w dodatku procentowo mniejszych)?????

    I które to sieci mają w Polsce swoje rafinerie bądź osobne rurociągi do
    przesyłania benzyzny i oleju napędowego?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 44. Data: 2011-11-18 00:09:40
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    > Stałe koszty? Gdzie dają ropę za darmo?

    a co? stałe = 0, niezłe założenie.
    poza tym, jeżeli koszty rosną to tym lepiej dla moich założeń

    > I które to sieci mają w Polsce swoje rafinerie bądź osobne rurociągi do
    > przesyłania benzyzny i oleju napędowego?

    a dlaczego maja mieć w Polsce swoje rafinerie????
    do czego zmierzasz?

  • 45. Data: 2011-11-18 01:28:15
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-11-17, nazgul <x...@w...pl> wrote:

    > a co? stałe = 0, niezłe założenie.
    > poza tym, jeżeli koszty rosną to tym lepiej dla moich założeń

    Skoro są koszty są stałe to nie zależą od przerobu ropy. Czyli ropa
    gratis :)

    > a dlaczego maja mieć w Polsce swoje rafinerie????
    > do czego zmierzasz?

    Transport paliw jest drogi, jak nie masz na miejscu rafinerii podpiętej
    do ropociągu to masz problem. Wysoka sprzedaż Orlenu i Lotosu nie bierze
    się z powietrza.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 46. Data: 2011-11-18 08:21:05
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    > Skoro są koszty są stałe to nie zależą od przerobu ropy. Czyli ropa
    > gratis :)

    to trzeba było mówić, że bazujemy na twojej wersji ekonomii a nie na
    prawdziwej.
    ale wtedy nie podejmuję się dyskusji ;-))
    można uznać, że przy w miarę stałym spożyciu (towar 1 potrzeby) wzrost ceny
    surowca (koszt zmienny) przekłada się na większy zysk (1% ze 100 to wiecej
    niż 1% z 50)
    - koszt przerobu dystrybucji itp jest za to stały
    mozna się zastanowić ile w ogólnych kosztach to koszty stałe a ile zmienne
    ale utrzymanie stacji (a o tym była mowa) to na 100% koszt stały.

    > Transport paliw jest drogi, jak nie masz na miejscu rafinerii podpiętej
    > do ropociągu to masz problem.

    chyba Ci się pozającował surowiec z produktem.
    popatrz sobie na mapę
    gdzie jest Gdańsk. gdzie Płock
    i zastanów się skąd można taniej dostarczyć ON czy Pb na stację do takiego
    np. Szczecina czy Wrocławia.
    Chyba że orlen ma rurociąg z Pb do Wrocławia to przepraszam, nie wiedziałem.
    ;-)

    >Wysoka sprzedaż Orlenu i Lotosu nie bierze
    > się z powietrza.

    wysoka?
    50% (całość hurt +detal)
    przypominam, że stosunkowo niedawno było 100%.

  • 47. Data: 2011-11-18 14:40:44
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-11-17 22:29, nazgul pisze:

    > przykład:
    > przychody orlenu ze sprzedaży w 2010 83 mil pln
    > zysk przed opodatkowaniem: 3 mil pln
    >
    > koszty są w przybliżeniu stałe

    Dość śmiałe założenie jak na przemysł przetwórczy :) Tylko niektóre koszty są stałe.

    > łatwo można sobie wyobrazić jak wpłynie na zysk zmniejszenie sprzedaży o 10%.

    Niełatwo, dopóki nie wiesz jaki % kosztów jest stały, a ile przypada
    np. na surowiec, czy podatki (proporcjonalne do produkcji bądź obrotu).
    Stawiam na to, że to te zmienne koszty stanowią dominujący składnik.

  • 48. Data: 2011-11-18 23:23:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Nov 2011, PM wrote:

    [...nie tnij wrotek - to do Krzyśka było...]
> [...]

    Nie, stałe to stałe, a nie stanowiące stały procent sprzedaży.

> [...]
    > surowca (koszt zmienny) przekłada się na większy zysk (1% ze 100 to wiecej

    O tym mowy NIE BYŁO.

    > - koszt przerobu dystrybucji itp jest za to stały
    > mozna się zastanowić ile w ogólnych kosztach to koszty stałe a ile zmienne
    > ale utrzymanie stacji (a o tym była mowa) to na 100% koszt stały.

    Ale te 100% kosztu stałego to drobny ułamek w porównaniu do kosztów
    zakupu paliwa. A Ty palnąłeś porównaniem 3 Mzł zysku i 83 Mzł
    *przychodu*.
    Najpierw odpowiedz ile kosztował *towar* (paliwa) plus podatki
    potrzebne do uzyskania tych 83Mzł przychodu to ujrzysz ile
    jest warta Twoja "stałość".

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2011-11-19 09:47:14
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    > On Fri, 18 Nov 2011, PM wrote:
    >
    > [...nie tnij wrotek - to do Krzyśka było...]

    > Nie, stałe to stałe, a nie stanowiące stały procent sprzedaży.

    z kim polemizujesz, bo chyba nie ze mną?
    Zmniejszenie sprzedaży uwypukla wpływ kosztów stałych na ogólny wynik
    finansowy.

    > O tym mowy NIE BYŁO.

    to odnośnie ropy po 0zł - że wcale nie tak fajnie dla dystrybutora.

    > Ale te 100% kosztu stałego to drobny ułamek w porównaniu do kosztów
    > zakupu paliwa.

    a wiesz jaki procent? np 10%??? - ja uważam że duuuużo więcej -
    rafineria, administracja, rurociągi, sieć stacji, spłata kredytów,
    pensje prtacowników - to tak z grubsza.

    A Ty palnąłeś porównaniem 3 Mzł zysku i 83 Mzł
    > *przychodu*.

    oczywiście! przychód to w sporym przybliżeniu cena sprzedanego paliwa
    bez wliczonej akcyzy.

    > Najpierw odpowiedz ile kosztował *towar* (paliwa) plus podatki
    > potrzebne do uzyskania tych 83Mzł przychodu to ujrzysz ile
    > jest warta Twoja "stałość".

    a ja bym proponował żebyś zniżył się do mojego poziomu, poszukał jakichś
    prawdziwych danych, wkleił je tutaj
    i udowodnił że Twoje wątpliwości mają jakieś podstawy.

  • 50. Data: 2011-11-19 10:02:17
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    > Dość śmiałe założenie jak na przemysł przetwórczy :) Tylko niektóre
    > koszty są stałe.

    sie wie. ale wzrost kosztu surowca jest automatycznie rekompensowany
    wzrostem ceny sprzedaży.

    > Niełatwo, dopóki nie wiesz jaki % kosztów jest stały, a ile przypada
    > np. na surowiec, czy podatki (proporcjonalne do produkcji bądź obrotu).
    > Stawiam na to, że to te zmienne koszty stanowią dominujący składnik.

    tak to możemy dyskutować o swoich przekonaniach.
    zakładamy:
    koszty stałe to 10% czyli 8mil
    zmienne 72mil

    czyli orlen pracując pełną para wypracował 3mil zysku (przed
    opodatkowaniem) rentowność 4%
    a nic nie robiąc przyniesie tylko 8 mil strat.
    sam oceń czy to prawdopodobne, czy nie.