    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rdzenie ze szczeliną
    Date: Wed, 2 Sep 2015 10:54:49 +0200

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:ms4p0l$42m$1@node2.news.atman.pl...

    > L = S*n B/I
    > S to przekrój. n*B, bo pole magnetyczne przechodzi przez
    > powierzchnię rozpietą na cewce n razy.
    > Zakłdam stałe pole i pole, także w szczelinie,
    > zerowe na zewnątrz
    > Z ampera (kontur wchodzi w cewkę, beignie po całej,
    > wychodzi, wraca do punktu startowego):
    > n*I = H_materiał*L + H_przerwa*l
    > //L to dlugość w materiale, l to przerwa
> [...]
    Kiedyś dawno, dawno (studentem elektroniki będąc) wyprowadziłem to sobie na
    podstawie Resnick-Holliday.
    Dziwi mnie do dziś, że nie pamiętam (czyżby to wina mojej pamięci była), aby
    na jakichkolwiek zajęciach to było (skoro sobie sam wyprowadzałem).
    Gdy na PG pojawiły się pierwsze XT (pojawiły się dwa - akurat do jednego
    miałem dostęp) zrobiłem sobie arkusz zawierający wszystkie rdzenie z mojej
    szuflady pozwalający projektować dławiki (w oparciu o Bmax, rozmiar okna
    itp) i np. dla rdzeni z wysokiego TV wyliczać szczeliny. Mam ten arkusz do
    dziś (chyba ze 4 razy przenosiłem z jednego do innego programu).

    Niedawno się gdzieś doczytałem, że kierunek natężenia pola na granicy
    ośrodków zachowuje się podobnie jak światło (na co jakoś wcześniej nie
    wpadłem). Skutkiem jest to, że pole z rdzenia wychodzi w zasadzie
    prostopadle do jego powierzchni. Z tego wynika, że w pobliżu szczeliny pole
    wychodzące obok szczeliny wychodzi mocno na boki i założenie, że strumień
    tak jak leci rdzeniem tak dalej prosto przelatuje przez szczelinę jest dość
    dalekie od rzeczywistości. Przypuszczam, że oznacza to, że obliczenia
    wykonane według podanych wzorów są obarczone względnie dużym błędem.

    Przypuszczam, że dostępne na stronach producentów rdzeni programy
    uwzględniają to.

    > Połowa wielkości, które tu były, siedzi w katalogu rdzeni
    > jako jakieś użyteczne wielkości (efektywne przekrój czynny,
    > efektywna "droga magnetyczna" w sensie L/mi_r...)

    Podawanie wielkości efektywnych jest chyba jedną z metod uwzględniania
    między innymi zjawiska o którym napisałem.
    P.G.