  • Data: 2015-09-02 17:15:47
    Temat: Re: Rdzenie ze szczeliną
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:ms6vo4$rmg$1@node1.news.atman.pl...

    > Roman właśnie wrzucił wykres z pomiarów, i za chiny ludowe
    > nie pasują do modelu a/(b+x) ;-)
    >
    > Zaczynają pasować (znośnie, nie idealnie) jak dodać
    > proponowane przez Ciebie uciekanie pola.
    > a/(b+x) + c

    Dopóki nie doczytałem o tym prostopadłym wychodzeniu linii pola B,
    wyobrażałem sobie, że w szczelinie linie idą generalnie dość prosto, a z
    boków tylko trochę szerzej - że pole "chce" się jak najkrótszą drogą
    przedostać na drugą stronę szczeliny. Ale skoro te tuż poza krawędzią muszą
    wychodzić prostopadle do powierzchni to poszerzenie z boku jest znacznie
    większe niż wcześniej sobie wyobrażałem. To znaczy, że ten efekt wydłuża
    efektywną długość szczeliny. I im jest ona większa (znaczy dłuższa wzdłuż
    linii pola) tym i to wydłużenie jest większe.
    Pole nie ma powodu, aby "chcieć" się skupiać w szczelinie. Ono globalnie
    "chce" mieć jak najłatwiejszą drogę i jak napotyka na szczelinę to
    najefektywniej jest jak się część linii rozejdzie na boki. Masa ludzi idzie
    drogą i napotyka na płytką rzeczkę, przez którą się idzie wolniej
    (zdjąć/nałożyć buty, no i kamienie) - muszą się rozejść po bokach, aby nie
    depcząc sobie po piętach, wszyscy zdążyli przejść.
    Wydaje mi się, że to może prowadzić do wykresu jak RoMan zamieścił - prosta
    w skali log/log, ale o "złym" nachyleniu.
    P.G.