  • Data: 2017-06-18 20:12:05
    Temat: Re: Retrigger na 4538 nie retriggeruje (+ zła stała czasowa)
    Od: kilokitu <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Co jest zle ?
    Skoro stała czasowa jest niezgodna z obliczeniami to oznacza, że albo wartości R6, C1
    są inne niż na schemacie albo są źle podłączone albo układ scalony jest uszkodzony.
    Właśnie przetestowałem "na pająku" 4538. Połączyłem go zgodnie z Twoim schematem i
    uniwibrator pracuje poprawnie. Również działa "przedłużanie" impulsu na wyjściu.

    > Za bardzo obciaza ? 2mA ... watpie, aby to bylo przyczyna.
    Nie jest to przyczyna ale również nie jest to 2 mA. Na wyjściu układu scalonego
    jedynka będzie miała prawie 15V bo D2 jest na 15V. No chyba, że zasilanie jest niższe
    i ta dioda nie stabilizuje i jest ale pracuje jakby jej nie było. I=U/R czyli i
    wynosi prawie 6 mA... dlaczego tak dużo? Przy becie T1 rzędu 100 wystarczy 0,2 mA

    > Google podpowiada jeszcze jedna rzecz - za wolne zbocza na wejsciach
    > wyzwalajacych. Sprobowac przyspieszyc mozna ...
    Nie jest to potrzebne ponieważ wejścia A i B są z histerezą. Można trafić na pdf
    gdzie to jest wyraźnie napisane. Dla prób sterownie wejść A i B celowo zrobiłem
    poprzez filtr dolnoprzepustowy żeby popsuć zbocza. Czas narastania/opadania nie miał
    wpływu na działanie mojego uniwibratora.