  • 1. Data: 2017-06-12 22:56:40
    Temat: Retrigger na 4538 nie retriggeruje (+ zła stała czasowa)
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Schemat: http://www.chmurka.net/r/retrigger/sch.png

    Cel jest taki, żeby na wyjściu nie było napięcia tak długo, jak będą
    pojawiały się impulsy na wejściu (LEDA, LEDK). Maksymalny czas między
    impulsami, ze schematu, powinien wynosić 2.7s (R6 * C1), czyli jak przez
    ten czas nie będzie impulsów, to napięcie powinno się pojawić. Chodzi o
    wykrycie, czy alarm jest uzbrojony (i miga LEDem), czy nie.

    Tylko że układ nie zachowuje się tak, jak bym się spodziewał.

    http://www.chmurka.net/r/retrigger/single-short.png

    Tu jest krótki (w stosunku do wyjściowego) impuls na wejściu. Wyjście
    wyłącza się na ok. 750ms, a nie na 2.7s.

    http://www.chmurka.net/r/retrigger/double-short.png

    Tu są dwa impulsy na wejściu, między którymi jest ok. 375ms. Spodziewałbym
    się, że wyjście opadnie na początku pierwszego impulsu, a podniesie się
    dopiero po 2.7s od opadnięcia drugiego impulsu (lub od pojawienia się
    drugiego impulsu, to nieistotne - i tak i tak spełni swoją rolę). Wygląda
    na to, że drugi impuls został zignorowany.

    http://www.chmurka.net/r/retrigger/multi.png

    Tu pojawia się seria impulsów. Oczekiwałbym, że układ będzie trzymał na
    wyjściu stan niski - tymczasem nie trzyma, pojawiają się na wyjściu
    impulsy, bo impulsy od tego resetującego są ignorowane.

    Pytanie nr 1: Czemu 750ms, a nie 2.7s?

    Pytanie nr 2: Czemu układ się nie retriggeruje?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-06-13 11:11:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-12 o 22:56, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > impulsy, bo impulsy od tego resetującego są ignorowane.
    >
    > Pytanie nr 1: Czemu 750ms, a nie 2.7s?
    >
    > Pytanie nr 2: Czemu układ się nie retriggeruje?

    Wszystko jakby się zgadza.

    W ramach szukania dziury w całym:
    Dla HC4538 podają nie RC a 0,7RC, ale Ty masz CD więc powinno być RC.
    Czy pin 2 ma prawo być nie podłączony?
    Może ta druga połówka cały czas generuje i może z tego powodu jakieś
    impulsy na zasilaniu scalaka wpływają na tę pierwsza połówkę - nie masz
    przyzwoitego kondensatora na zasilaniu scalaka tylko jakiś elektrolit.

    Ja bym zaczął od pooglądania napięcia na C1, ale nie wiem co by to miało
    dać.
    P.G.

  • 3. Data: 2017-06-15 01:17:43
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > W ramach szukania dziury w całym:
    > Dla HC4538 podają nie RC a 0,7RC, ale Ty masz CD więc powinno być RC.

    Tak - aż sprawdziłem dla pewności, ale jest CD.

    > Czy pin 2 ma prawo być nie podłączony?

    "Figure 5. Connection of Unused Sections" z datasheeta mówi, że ma być
    NC...

    > Może ta druga połówka cały czas generuje i może z tego powodu jakieś
    > impulsy na zasilaniu scalaka wpływają na tę pierwsza połówkę - nie masz
    > przyzwoitego kondensatora na zasilaniu scalaka tylko jakiś elektrolit.

    Nope - sprawdziłem. Zasilanie też w miarę stabilne...

    > Ja bym zaczął od pooglądania napięcia na C1, ale nie wiem co by to miało
    > dać.

    Wygląda tak, jakby nie dawał rady go do końca rozładowywać (w końcu 100u),
    ale jak zmniejszyłem do 1u (i rezystor dałem 2M), to było to samo...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 4. Data: 2017-06-15 17:31:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-15 o 01:17, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > Wygląda tak, jakby nie dawał rady go do końca rozładowywać (w końcu 100u),
    > ale jak zmniejszyłem do 1u (i rezystor dałem 2M), to było to samo...

    Ja bym dał procka :) najprostsza atiny + jeden kondesator na zasilaniu +
    6 pinów do programaotora spi.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2017-06-15 23:04:08
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Ja bym dał procka :) najprostsza atiny + jeden kondesator na zasilaniu +
    > 6 pinów do programaotora spi.

    Bez przesady... to za proste zadanie żeby angażować do niego procesor.

    Trochę ten układ uprościłem, wywaliłem CD4538 - chociaż nadal jest dla
    mnie zagadką, dlaczego nie działał.

    http://www.chmurka.net/r/retrigger/sch-2.png

    Pomierzyłem też przebieg wejściowy (na LEDA-LEDK) - to 100ms on, potem
    67ms off, potem 100ms on, potem 1600ms off. Tzn. "pomierzyłem"... nagrałem
    LED alarmu z 60fps i policzyłem klatki. I na tej podstawie dobrałem
    elementy.

    Na symulacji (qucs) wychodzi w porządku, stestujemy po złożeniu.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 6. Data: 2017-06-16 01:32:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ja bym dal 555. Oszczedzil bym na stabilizowaniu napiecia dla procka.

  • 7. Data: 2017-06-16 11:10:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > "Figure 5. Connection of Unused Sections" z datasheeta mówi, że ma być
    > NC...

    Nie podałeś linka a pewnie robi to kilku producentów. W moim katalogu
    Fig. 5 - Minimum output high (source) current characteristics.
    A na temat nie używanej sekcji jest w tekście:
    "However, if an entire section of CD4538B is not used, its inputs must
    be tied to either Vdd or Vss."

    > Nope - sprawdziłem. Zasilanie też w miarę stabilne...

    Jeśli chodzi o zasilanie to miałem na myśli szpile tak krótkie, że aż
    trudne do zaobserwowania.

    > Wygląda tak, jakby nie dawał rady go do końca rozładowywać (w końcu 100u),
    > ale jak zmniejszyłem do 1u (i rezystor dałem 2M), to było to samo...

    Według schematów w moim katalogu on nie ma rozładowywać do końca tylko
    do pewnego progu wykrywanego komparatorem.
    Jesteś pewien pojemności tego 100uF?
    Czy nachylenie ładowania zgadza się z R i C?
    P.G.

  • 8. Data: 2017-06-16 18:35:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Jun 2017 20:56:40 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
> [...]
    > Tu jest krótki (w stosunku do wyjściowego) impuls na wejściu. Wyjście
    > wyłącza się na ok. 750ms, a nie na 2.7s.

    A sprawdziles elementy ? Moze maja inne wartosci.
    Szczegolnie elektrolity moga byc niedbale ... ale jak znam zycie, to
    sie okaze, ze jednak opornik :-)

> [...]
    > się, że wyjście opadnie na początku pierwszego impulsu, a podniesie się
    > dopiero po 2.7s od opadnięcia drugiego impulsu

    Jesli masz jeszcze ten uklad - zobacz napiecie na kondensatorze.
    www.uni-kl.de/elektronik-lager/418169
    strona 5 - po wyzwoleniu powinno rozladowac kondensator i kolejne
    wyzwolenie powinno go ponownie rozladowac.

    Jesli naprawde sie tak zachowuje
    - ... czy to aby na pewno ten uklad ? 4528 wyglada bardzo podobnie.
    Niby tez retrigerable, ale jakos tego nie narysowali.

    a 2.7k/ 100uF wybiega daleko poza wykres z diagramu, ale dla 0.1uF
    byloby ponizej 1ms

    -pomylka w nadruku ?

    -wyladowanie ESD co uszkodzilo i logike i uklad pomiaru napiecia ?
    Nie 4528 mi sie bardziej podoba.

    -podroba jakas ?

    J.

  • 9. Data: 2017-06-17 19:49:51
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > Pytanie nr 2: Czemu układ się nie retriggeruje?

    Bo źle podłączyłeś Rext, Cext
    Ja bym też zwiększył wartość R4 bo pracuje na granicy parametrów

  • 10. Data: 2017-06-17 21:19:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Jun 2017 10:49:51 -0700 (PDT), kilokitu napisał(a):

    > Bo źle podłączyłeś Rext, Cext

    Co jest zle ?

    > Ja bym też zwiększył wartość R4 bo pracuje na granicy parametrów

    Za bardzo obciaza ? 2mA ... watpie, aby to bylo przyczyna.

    Za to usiluje sie doszukac czym sie rozni 4528 od 4538, i jak w nim
    wygladada retrigger.

    Google podpowiada jeszcze jedna rzecz - za wolne zbocza na wejsciach
    wyzwalajacych.
    Sprobowac przyspieszyc mozna ...

    J.