    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Ściema na dotyk
    Date: Wed, 19 Nov 2014 14:09:29 +0100

    Pan Andrzej napisał:

    > Tak przy okazji: wiesz co to (a właściwie kto to) lampucera?
    > Dla kogoś kto to wie Twój post ma nieco dziwny wydźwięk...

    Jest jeszcze "lampucernia" -- słowo dzisiaj całkiem zapomniane.
    Lampucernia, to było osobne pomieszczenie, obecne choćby na
    każdej co większej stacyi kolei żelaznej, gdzie czyszczono
    (pucowano), napełniano i przygotowywano do pracy lampy naftowe
    -- tak przecież potrzebne w transporcie i nie tylko tam.

    Lampucer, to ktoś, kto w tej lampucerni zatrudniony. Ale nie
    siedział tam cały czas -- wypucowane lampy trzeba poroznosić
    na swoje miejsca. Nie wiem jak wyglądała feminizacja tego
    zawodu, ile lampucer trafiało się wśród lampucerów.

    To wtórne znaczenie słowa wzięło się właśnie stąd, że te panie,
    to one tak od latarni, do latarni...

    Jarek

    --
    a światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła.