    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: "Sinus modyfikowany" a zasilacz beztransformatorowy
    Date: Wed, 5 Sep 2018 19:14:42 +0200

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    >Mam urzadzenie. Wentylator dokladniej. Wentylator ten zasilany jest z
    >12 V
    >i bierze ok. 200 mA (przy starcie i po zatrzymaniu reka ok. 300 mA).
    >Chce

    Wmontowac w przetwornice ograniczenie do 250 :-)

> [...]
    >przetwornice i bedacy sinusem tylko z marketingowej nazwy, a
    >faktycznie
    >bedacy prostokatem z martwym czasem.

    >Zalozmy, ze chce zbudowac temu wentylatorowi zasilacz
    >beztransformatorowy,
    >ktory go zasili przy obu zrodlach napiecia (prawdziwa siec i ten
    >"sinus
    >modyfikowany").

    >Jak sobie mysle, to mam tylko takie opcje:
    >- klasyczny zasilacz transformatorowy (nie wiem czy zadziala ale
    >zakladam,
    > byc moze mylnie (?), ze wysoka impedancja uzwojenia pierwotnego

    Impedancja transformatora obciazonego wcale nie jest taka wysoka.
    Ale ogolnie bedzie dzialac bez wiekszych problemow.

    W koncu w tej przetwornicy pewnie masz transformator zasilany
    prostokatem.

    >- gotowy zasilacz impulsowy (prostuje napiecie wejsciowe, wiec
    >zadziala)

    No i opcja trzecia - zrob to sam :-)

    https://allegro.pl/adapter-przejsciowka-220v-230v-12
    v-zapalniczki-i7537691804.html

    Tylko uprzedzam - spodziewany czas pracy - kilka dni.
    Widzialem ostatnio w Auchan - kupic, zachowac paragon.

    ale sa inne
    https://allegro.pl/zasilacz-12v-led-monitor-dekoder-
    2-3a-30-watt-gw-i7180556058.html
    https://allegro.pl/zasilacz-do-tasm-led-wtyczkowy-1a
    -12w-12v-2-1mm-i6706115547.html
    https://allegro.pl/zasilacz-wtyczkowy-oem-12v-1-5a-d
    -link-router-i7142985641.html

    I trzecia opcja odpada :-)

    >A co beztransformatorowego? Czy widzicie jakas mozliwosc, zeby
    >zbudowac
    >prosty zasilacz na kondensatorze, ktory da w takim ukladzie rade?
    >Ja nie. Wg mnie kondensator nie sprawdzi sie jako reaktancja, gdy nie
    >ma
    >sinusa, tylko jego podrobka. A szkoda, bo akurat by sie zmiescil :)
    >Swoja
    >droga ciekawe, jak ten kondensator by sie zachowal. Zakladam, ze
    >raczej
    >niewlasciwie, ale nie wiem do konca jak. Moze sie myle?

    Troche sie myslisz.
    Po zmianie napiecia puscilby potezny impuls pradowy, ale przez krotki
    moment.
    Transformator w przetwornicy powinien prąd ograniczyc.

    Jesli dodac/jest jakis kondensator elektrolityczny wygladzajacy niskie
    napiecie - powinno dzialac.
    Ale nadal prady duze, i ryzyko przegrzania/zuzycia elektrolita lub
    mostka.

    Gorzej, jak i przetwornica lekka i zlozona z przetwornicy w.cz na 300V
    DC plus mostka zmieniajacego wyjscie na AC.
    Wtedy tranzystory mostka musza ten impuls przepuscic bez strat.

    Jakis szeregowy dlawiczek mozna dodac, ale on wcale taki maly nie
    bedzie ...

    >O patencie z rezystorem i zenerka nie wspominam ze wzgledu na moc
    >(nie
    >chce miec dodatkowych 65 W do rozproszenia).

    Jest wentylator przeciez :-)

    J.