  • 1. Data: 2018-09-04 23:36:07
    Temat: "Sinus modyfikowany" a zasilacz beztransformatorowy
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Takie cwiczenie w ramach komplikowania sobie zycia i prostych rzeczy.

    Mam urzadzenie. Wentylator dokladniej. Wentylator ten zasilany jest z 12 V
    i bierze ok. 200 mA (przy starcie i po zatrzymaniu reka ok. 300 mA). Chce
    ten wentylator zasilic z sieci 230 V, ale moze to byc zarowno ladny sinus
    z elektrowni, jak tzw. sinus modyfikowany, generowany przez tania
    przetwornice i bedacy sinusem tylko z marketingowej nazwy, a faktycznie
    bedacy prostokatem z martwym czasem.

    Zalozmy, ze chce zbudowac temu wentylatorowi zasilacz beztransformatorowy,
    ktory go zasili przy obu zrodlach napiecia (prawdziwa siec i ten "sinus
    modyfikowany"). Mozliwosc porazenia nie jest problemem (wentylator nie
    jest dostepny dla lap uzytkownika, a i tak jest caly plastikowy a jedynym
    uzytkownikiem bede ja).

    Zalozmy tez, ze upieram sie, zeby skomplikowac sobie zycie, i nie chce
    wstawic wentylatora na 230 V (bo 30 zl to za duzo dla tego projektu, a
    idealny wentylator na 12 V juz mam; bo nie wiem, jak wentylator zachowa
    sie z ta przetwornica ani czy jej nie zabije, ona nie jest do obciazen
    indukcyjnych) ani gotowego zasilacza (bo to wg mnie overkill, choc pewnie
    na nim sie skonczy).

    Jak sobie mysle, to mam tylko takie opcje:

    - klasyczny zasilacz transformatorowy (nie wiem czy zadziala ale zakladam,
    byc moze mylnie (?), ze wysoka impedancja uzwojenia pierwotnego
    wygladzi ten prostokat)
    - gotowy zasilacz impulsowy (prostuje napiecie wejsciowe, wiec zadziala)

    A co beztransformatorowego? Czy widzicie jakas mozliwosc, zeby zbudowac
    prosty zasilacz na kondensatorze, ktory da w takim ukladzie rade?

    Ja nie. Wg mnie kondensator nie sprawdzi sie jako reaktancja, gdy nie ma
    sinusa, tylko jego podrobka. A szkoda, bo akurat by sie zmiescil :) Swoja
    droga ciekawe, jak ten kondensator by sie zachowal. Zakladam, ze raczej
    niewlasciwie, ale nie wiem do konca jak. Moze sie myle?

    O patencie z rezystorem i zenerka nie wspominam ze wzgledu na moc (nie
    chce miec dodatkowych 65 W do rozproszenia).

    Macie pomysly?

  • 2. Data: 2018-09-05 08:46:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-09-04 o 23:36, Queequeg pisze:
> [...]
    > wygladzi ten prostokat)
    > - gotowy zasilacz impulsowy (prostuje napiecie wejsciowe, wiec zadziala)

    Gotowy moduł
    https://pl.aliexpress.com/item/1pcs-small-size-ac-dc
    -switching-power-supply-24v-2w-new-intelligent-house
    hold-isolated-ac-dc/32655415681.html

    Wybierasz odpowiednie napięcie i w tabelce masz prad max, dla 12V ma
    ponad 400mA

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2018-09-05 08:48:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Gotowy moduł
    > https://pl.aliexpress.com/item/1pcs-small-size-ac-dc
    -switching-power-supply-24v-2w-new-intelligent-house
    hold-isolated-ac-dc/32655415681.html

    Przez nieuwagę dałem Ci linka na 5 szt ale pojedynczo też sprzedają.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2018-09-05 09:00:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Queequeg wrote:

    > Ja nie. Wg mnie kondensator nie sprawdzi sie jako reaktancja, gdy nie ma
    > sinusa, tylko jego podrobka.

    Jest sinus, monsieur Fourier go podobno widział.

    > Macie pomysly?

    Mówimy o zasilaczu 2,4W? No to jakie tu można mieć pomysły?
    Kup sobie trafko 5W i zapomnij o sprawie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-09-05 09:42:31
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > sie z ta przetwornica ani czy jej nie zabije, ona nie jest do obciazen
    > indukcyjnych) ani gotowego zasilacza (bo to wg mnie overkill, choc pewnie

    https://pl.aliexpress.com/item/AC-DC-220V-to-12V-HLK
    -PM12-Buck-Step-Down-Power-Supply-Module-Converter-I
    ntelligent-Household/32792516154.html
    Gotowy zalany moduł na wyjściu tylko kondensator 10mikroFaradów lub
    więcej np. Ceramiczny SMD lub elektrolit i po sprawie
    za ok 3,1$ z dostawą.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2018-09-05 12:56:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jacek wrote:

    > Gotowy zalany moduł na wyjściu tylko kondensator 10mikroFaradów lub
    > więcej np. Ceramiczny SMD lub elektrolit i po sprawie
    > za ok 3,1$ z dostawą.

    Sprawa dopiero może być, sądowa, jako następstwo pożaru. Ja bym się
    nie odważył podpinać pod sieć tego rodzaju wynalazków o niejasnym
    pochodzeniu, zwłaszcza w zastosowaniach bezobsługowych. Jak już
    ma być impulsowo, niech chociaż kupi w TME przetworniczkę z rodowodem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2018-09-05 15:19:35
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > pochodzeniu, zwłaszcza  w zastosowaniach bezobsługowych. Jak już
    > ma być impulsowo, niech chociaż kupi w TME przetworniczkę z rodowodem.

    Kolego to ma taki sam rodowód jak inne z TME.
    Takie rzeczy od zawsze umieszcza się w niepalnej obudowie lub
    zabezpiecza bezpiecznikiem termicznym...
    Jeśli będzie zamontowany wewnątrz kanału wentylacyjnego ceramicznego
    lub metalowego jakie jest niebezpieczeństwo pożarowe?
    Próbowałeś kiedyś podpalić taki moduł?
    Sam kiedyś myślałem że potraktowanie palnikiem gazowym rozpuści
    tą żywicę ale ona zamiast się topić czy palić tylko się okopcała.

    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2018-09-05 19:14:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    >Mam urzadzenie. Wentylator dokladniej. Wentylator ten zasilany jest z
    >12 V
    >i bierze ok. 200 mA (przy starcie i po zatrzymaniu reka ok. 300 mA).
    >Chce

    Wmontowac w przetwornice ograniczenie do 250 :-)

> [...]

    >zakladam,
    > byc moze mylnie (?), ze wysoka impedancja uzwojenia pierwotnego

    Impedancja transformatora obciazonego wcale nie jest taka wysoka.
    Ale ogolnie bedzie dzialac bez wiekszych problemow.

    W koncu w tej przetwornicy pewnie masz transformator zasilany
    prostokatem.

    >- gotowy zasilacz impulsowy (prostuje napiecie wejsciowe, wiec
    >zadziala)

    No i opcja trzecia - zrob to sam :-)

    https://allegro.pl/adapter-przejsciowka-220v-230v-12
    v-zapalniczki-i7537691804.html

    Tylko uprzedzam - spodziewany czas pracy - kilka dni.
    Widzialem ostatnio w Auchan - kupic, zachowac paragon.

    ale sa inne
    https://allegro.pl/zasilacz-12v-led-monitor-dekoder-
    2-3a-30-watt-gw-i7180556058.html
    https://allegro.pl/zasilacz-do-tasm-led-wtyczkowy-1a
    -12w-12v-2-1mm-i6706115547.html
    https://allegro.pl/zasilacz-wtyczkowy-oem-12v-1-5a-d
    -link-router-i7142985641.html

    I trzecia opcja odpada :-)

> [...]
    >raczej
    >niewlasciwie, ale nie wiem do konca jak. Moze sie myle?

    Troche sie myslisz.
    Po zmianie napiecia puscilby potezny impuls pradowy, ale przez krotki
    moment.
    Transformator w przetwornicy powinien prąd ograniczyc.

    Jesli dodac/jest jakis kondensator elektrolityczny wygladzajacy niskie
    napiecie - powinno dzialac.
    Ale nadal prady duze, i ryzyko przegrzania/zuzycia elektrolita lub
    mostka.

    Gorzej, jak i przetwornica lekka i zlozona z przetwornicy w.cz na 300V
    DC plus mostka zmieniajacego wyjscie na AC.
    Wtedy tranzystory mostka musza ten impuls przepuscic bez strat.

    Jakis szeregowy dlawiczek mozna dodac, ale on wcale taki maly nie
    bedzie ...

    >O patencie z rezystorem i zenerka nie wspominam ze wzgledu na moc
    >(nie
    >chce miec dodatkowych 65 W do rozproszenia).

    Jest wentylator przeciez :-)

    J.

  • 9. Data: 2018-09-05 22:28:11
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wmontowac w przetwornice ograniczenie do 250 :-)

    Gdyby ta przetwornica zasilała tylko wentylator, to zasiliłbym go z 12 V
    (z których przetwornica robi te 230 V) :)

    > Impedancja transformatora obciazonego wcale nie jest taka wysoka.
    > Ale ogolnie bedzie dzialac bez wiekszych problemow.

    Przejrzałem te transformatory, które mam. Za duże są... a jak mam już coś
    kupować, to najtaniej jednak coś impulsowego.

    Po prostu liczyłem, że wyrzeźbię coś z części, które mam.

    > W koncu w tej przetwornicy pewnie masz transformator zasilany
    > prostokatem.

    Pewnie tak, tylko pytanie co za tym transformatorem. Jakbym ja miał
    zaprojektować taką przetwornicę, to zrobiłbym SMPS pracujący na wysokiej
    częstotliwości, za nim wygładzenie tego wysokiego napięcia i generator
    niskiej częstotliwości (50 Hz), który kluczując tranzystory zrobi mi ten
    "modyfikowany sinus". Tylko że ja nie projektuję przetwornic :)

    Aż sobie do niej z kociej ciekawości zajrzałem, tym bardziej że i tak
    chciałem podpiąć masę zasilania do uziemienia na wyjściu (bo mi oscyloskop
    bez tego wariuje i pokazuje szpilki -- a ona była kupiona przede wszystkim
    po to, żeby zasilać oscyloskop w warunkach polowych).

    Wygląda że jest właśnie tak jak mówiłem. Są dwa tranzystory na radiatorze
    CMP80N06 (60 V, 80 A), które prawdopodobnie zasilają uzwojenie pierwotne
    trafo. Są też cztery tranzystory bez radiatora FHP730 (IRF730 -- 400 V,
    3.5 A), które prawdopodobnie robią za te klucze, które z wysokiego
    napięcia DC (wygładzonego kondensatorem na wysokie napięcie za trafo --
    on też jest) robią ten modyfikowany sinus.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/hexagen/

    Pomierzyłem ją też dokładniej (przebieg.jpg, przez dzielnik z 330 k i
    4k7).

    1. Przez 3.5 ms jest ok. +315 V
    2. Przez 5.9 ms jest 0 V
    3. Przez 3.5 ms jest ok. -315 V
    4. Przez 5.9 ms jest 0 V

    Pewnie zrobili tak, żeby działały zarówno urządzenia korzystające ze
    szczytowego napięcia sieci, jak te korzystające ze skutecznego.

    BTW: wiesz może (lub ktoś inny), gdzie znaleźć wtyczkę, która wejdzie mi w
    to gniazdo razem z uziemieniem i zrobi mi z tego normalne, polskie gniazdo
    230 V z bolcem? Jaki to standard, jakiego kraju?

    http://www.chmurka.net/r/usenet/hexagen/gniazdo.jpg

    > No i opcja trzecia - zrob to sam :-)

    Taka była opcja pierwsza :)

    > https://allegro.pl/adapter-przejsciowka-220v-230v-12
    v-zapalniczki-i7537691804.html

    > Tylko uprzedzam - spodziewany czas pracy - kilka dni.
    > Widzialem ostatnio w Auchan - kupic, zachowac paragon.

    Czas pracy tego ustrojstwa?

    > https://allegro.pl/zasilacz-12v-led-monitor-dekoder-
> [...]

    Taniej niż od tego D-Linka pewnie nie dostanę :)

    Inna sprawa że mam całe pudło zasilaczy, tylko szkoda mi ich do czegoś
    takiego... no i to głównie jednak 5 V :)

    > Troche sie myslisz.
    > Po zmianie napiecia puscilby potezny impuls pradowy, ale przez krotki
    > moment.
    > Transformator w przetwornicy powinien prąd ograniczyc.

    Tylko pytanie czy nie ograniczy kosztem drugiego urządzenia podpiętego do
    przetwornicy.

    > Gorzej, jak i przetwornica lekka i zlozona z przetwornicy w.cz na 300V
    > DC plus mostka zmieniajacego wyjscie na AC.

    Wygląda na to że tak właśnie jest.

    > Wtedy tranzystory mostka musza ten impuls przepuscic bez strat.

    A to tylko 3.5 A...

    > Jakis szeregowy dlawiczek mozna dodac, ale on wcale taki maly nie
    > bedzie ...

    Fakt... to już lepiej (i taniej) gotowiec SMPS :)

    > Jest wentylator przeciez :-)

    I w sumie dałby radę, bo on nie ma chłodzić tylko wymusić przepływ
    powietrza przez generator ozonu :)

  • 10. Data: 2018-09-06 09:26:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 5 Sep 2018 20:28:11 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

> [...]
    > niskiej częstotliwości (50 Hz), który kluczując tranzystory zrobi mi ten
    > "modyfikowany sinus". Tylko że ja nie projektuję przetwornic :)

    Wiekszosc UPS ma jednak duzy transformator.
    Jeden widzialem z takim kluczowaniem ... a widzialem, bo sie zepsul,
    wiec to nie jest dobra rekomendacja :-)

    Ale od tego czasu przybylo falownikow i ups online, wiec juz
    opanowane. Ale w tanich UPS ciagle trafo ...

> [...]
    > napięcia DC (wygładzonego kondensatorem na wysokie napięcie za trafo --
    > on też jest) robią ten modyfikowany sinus.

    I dobrze mowisz - to trafo na ferrytowe, przy 50Hz na pewno by nie
    mialo 200W.

    Co nie znaczy, ze to jest lepsze rozwiazanie, tranzystory płoną szybko
    :-)

    Szczegolnie jak ktos wpadnie na to, zeby podlaczyc do tego kondensator
    :-)

> [...]
    > to gniazdo razem z uziemieniem i zrobi mi z tego normalne, polskie gniazdo
    > 230 V z bolcem? Jaki to standard, jakiego kraju?

    to mi wyglada na multistandard - powinna wejsc polska wtyczka, powinna
    angielska..

    v-zapalniczki-i7537691804.html

    > Czas pracy tego ustrojstwa?

    Tak, do pierwszej awarii :-)

    2-3a-30-watt-gw-i7180556058.html
    -12w-12v-2-1mm-i6706115547.html
    -link-router-i7142985641.html

    > Taniej niż od tego D-Linka pewnie nie dostanę :)

    Tani i dobry :-)

    > Inna sprawa że mam całe pudło zasilaczy, tylko szkoda mi ich do czegoś
    > takiego... no i to głównie jednak 5 V :)

    trzy szeregowo :-)
    A byc moze da sie przerobic na 12 V.

    > Tylko pytanie czy nie ograniczy kosztem drugiego urządzenia podpiętego do
    > przetwornicy.

    No to z prostokata zrobi sie trapez i drugie urzadzenie podziekuje za
    lepsze warunki pracy.

    > Wygląda na to że tak właśnie jest.

    > A to tylko 3.5 A...

    Dlaczego tylko 3.5A ?
    Zamierzasz wstawic szeregowy opornik 100/200 ohm?

    > I w sumie dałby radę, bo on nie ma chłodzić tylko wymusić przepływ
    > powietrza przez generator ozonu :)

    Sprawdzic czy wiecej ozonu sie nie robi, jak jest powietrze podgrzane
    :-)

    Ale po co ozon - szkodliwy przeciez :)

    J.