    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: "Sinus modyfikowany" a zasilacz beztransformatorowy
    Date: Wed, 5 Sep 2018 20:28:11 +0000 (UTC)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wmontowac w przetwornice ograniczenie do 250 :-)

    Gdyby ta przetwornica zasilała tylko wentylator, to zasiliłbym go z 12 V
    (z których przetwornica robi te 230 V) :)

    > Impedancja transformatora obciazonego wcale nie jest taka wysoka.
    > Ale ogolnie bedzie dzialac bez wiekszych problemow.

    Przejrzałem te transformatory, które mam. Za duże są... a jak mam już coś
    kupować, to najtaniej jednak coś impulsowego.

    Po prostu liczyłem, że wyrzeźbię coś z części, które mam.

    > W koncu w tej przetwornicy pewnie masz transformator zasilany
    > prostokatem.

    Pewnie tak, tylko pytanie co za tym transformatorem. Jakbym ja miał
    zaprojektować taką przetwornicę, to zrobiłbym SMPS pracujący na wysokiej
    częstotliwości, za nim wygładzenie tego wysokiego napięcia i generator
    niskiej częstotliwości (50 Hz), który kluczując tranzystory zrobi mi ten
    "modyfikowany sinus". Tylko że ja nie projektuję przetwornic :)

    Aż sobie do niej z kociej ciekawości zajrzałem, tym bardziej że i tak
    chciałem podpiąć masę zasilania do uziemienia na wyjściu (bo mi oscyloskop
    bez tego wariuje i pokazuje szpilki -- a ona była kupiona przede wszystkim
    po to, żeby zasilać oscyloskop w warunkach polowych).

    Wygląda że jest właśnie tak jak mówiłem. Są dwa tranzystory na radiatorze
    CMP80N06 (60 V, 80 A), które prawdopodobnie zasilają uzwojenie pierwotne
    trafo. Są też cztery tranzystory bez radiatora FHP730 (IRF730 -- 400 V,
    3.5 A), które prawdopodobnie robią za te klucze, które z wysokiego
    napięcia DC (wygładzonego kondensatorem na wysokie napięcie za trafo --
    on też jest) robią ten modyfikowany sinus.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/hexagen/

    Pomierzyłem ją też dokładniej (przebieg.jpg, przez dzielnik z 330 k i
    4k7).

    1. Przez 3.5 ms jest ok. +315 V
    2. Przez 5.9 ms jest 0 V
    3. Przez 3.5 ms jest ok. -315 V
    4. Przez 5.9 ms jest 0 V

    Pewnie zrobili tak, żeby działały zarówno urządzenia korzystające ze
    szczytowego napięcia sieci, jak te korzystające ze skutecznego.

    BTW: wiesz może (lub ktoś inny), gdzie znaleźć wtyczkę, która wejdzie mi w
    to gniazdo razem z uziemieniem i zrobi mi z tego normalne, polskie gniazdo
    230 V z bolcem? Jaki to standard, jakiego kraju?

    http://www.chmurka.net/r/usenet/hexagen/gniazdo.jpg

    > No i opcja trzecia - zrob to sam :-)

    Taka była opcja pierwsza :)

    > https://allegro.pl/adapter-przejsciowka-220v-230v-12
    v-zapalniczki-i7537691804.html

    > Tylko uprzedzam - spodziewany czas pracy - kilka dni.
    > Widzialem ostatnio w Auchan - kupic, zachowac paragon.

    Czas pracy tego ustrojstwa?

    > https://allegro.pl/zasilacz-12v-led-monitor-dekoder-
    2-3a-30-watt-gw-i7180556058.html
    > https://allegro.pl/zasilacz-do-tasm-led-wtyczkowy-1a
    -12w-12v-2-1mm-i6706115547.html
    > https://allegro.pl/zasilacz-wtyczkowy-oem-12v-1-5a-d
    -link-router-i7142985641.html

    Taniej niż od tego D-Linka pewnie nie dostanę :)

    Inna sprawa że mam całe pudło zasilaczy, tylko szkoda mi ich do czegoś
    takiego... no i to głównie jednak 5 V :)

    > Troche sie myslisz.
    > Po zmianie napiecia puscilby potezny impuls pradowy, ale przez krotki
    > moment.
    > Transformator w przetwornicy powinien prąd ograniczyc.

    Tylko pytanie czy nie ograniczy kosztem drugiego urządzenia podpiętego do
    przetwornicy.

    > Gorzej, jak i przetwornica lekka i zlozona z przetwornicy w.cz na 300V
    > DC plus mostka zmieniajacego wyjscie na AC.

    Wygląda na to że tak właśnie jest.

    > Wtedy tranzystory mostka musza ten impuls przepuscic bez strat.

    A to tylko 3.5 A...

    > Jakis szeregowy dlawiczek mozna dodac, ale on wcale taki maly nie
    > bedzie ...

    Fakt... to już lepiej (i taniej) gotowiec SMPS :)

    > Jest wentylator przeciez :-)

    I w sumie dałby radę, bo on nie ma chłodzić tylko wymusić przepływ
    powietrza przez generator ozonu :)